SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kultura i etyka słuzby publicznej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kultura i etyka słuzby publicznej
Kod przedmiotu 14.1--Poli2D-KESP-S21
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Politologia / Politologia - 40 plus
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Macała, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem jest przybliżenie studentom problematyki podstawowych pojęć z zakresu etyki oraz norm etycznych dotyczących osób pracujących w służbie publicznej. Dotyczy to również standardów etycznych funkcjonowania administracji publicznej, dylematów zawodowych i etycznych występujących w służbie publicznej oraz naruszania zasad etycznych i ich skutków.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

1. Kultura-etyka-moralność-prawo: wokół podstawowych pojęć i ich definicji. 2. Etyka a etyka zawodowa. 3. Pojęcie służby publicznej. 4. Służby publiczne w wybranych państwach. 5. Służba publiczna w Polsce. 6. Standardy etyczne służby publicznej w świecie. 7. Podstawy prawne etyki służby publicznej w Polsce. 8. Standardy etyczne w służbie publicznej. 9. Dylematy etyczne w służbie publicznej oraz ich rozwiązywanie. 10. Naruszanie norm etycznych w służbie publicznej.11. Etyka nieurzędniczej służby publicznej. 12. Kolokwium zaliczeniowe.

Metody kształcenia

1. Aktywność w trakcie zajęć 2. Praca z tekstem. 3. Dyskusja. 4. Metoda analizy przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na zaliczenia składają się aktywność na zajęciach i udział w dyskusji /50%/ oraz kolokwium ustne zaliczeniowe /50%/

Literatura podstawowa

1. M. Kulesza, M. Niziołek, Etyka służby publicznej, Warszawa 2010.

2. B. Kudrycka, Dylematy urzędników administracji publicznej, Białystok 1995.

3. I. Bogucka, T. Pietrzykowski, Etyka w administracji publicznej, Warszawa 2009.

4. Patologie w administracji publicznej, red. I. Suwaj, D. Kijowski, Warszawa 2009. 

5. P. J. Suwaj, Konflikt interesów w administracji publicznej, Warszawa 2009.

6. A. Wierzbicka, Ograniczenia antykorupcyjne w samorządzie terytorialnym, Warszawa 2008.

7. Etyka urzędnicza i etyka służby publicznej, red. H. Izdebski, Warszawa 2016.

8. Z. Szonert, Administracja - jej etyka i pragmatyka służbowa, Toruń 2017.

 

Literatura uzupełniająca

1. Moralność i profesjonalizm. Spór o pozycję etyk zawodowych, red. W. Galewic, Kraków 2010.

2. Etos urzędnika, red. D. Bąk, Warszawa 2007.

3. B. Kudrycka, M. Dębicki, Etyczne administrowanie. Wyzwanie dla samorządu terytorialnego, Warszawa 2000.

4. M. Dębicki, B. Kudrycka, Etyka w administracji samorządowej, Warszawa 2000.

5. Etyka w służbie publicznej, red. J. Czaputowicz, Warszawa 2012.

6. B. Raźny, Etyka w służbie publicznej. Wybrane zagadnienia, "Kultura i Bezpieczeństwo", 2020, nr 38.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Macała, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 21-05-2021 17:19)