SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Stany Zjednoczone: historia i współczesność 2 |
Kod przedmiotu | 08.3-WH-FAP-SZHW2-S19 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | angielski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Przedmiot ma za zadanie przedstawić najważniejsze etapy tworzenia się cywilizacji amerykańskiej, które doprowadziły do powstania Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej oraz ukazać proces kształtowania się amerykańskiego społeczeństwa i wydarzeń wpływających na jego rozwój. Poprzez ukazanie zmian w rozwoju terytorialnym, administracyjnym, ustrojowym i gospodarczym USA, przedmiot ten ma pozwolić dostrzec i zrozumieć zmieniającą się pozycję polityczno-gospodarczą kraju na przestrzeni wieków oraz jego znaczenie i wpływ na dzieje Europy i świata.
Znajomość języka angielskiego umożliwiająca uczestnictwo w zajęciach.
Program zajęć realizowany jest w trakcie jednego semestru i obejmuje następujące zagadnienia z zakresu historii: pierwotni mieszkańcy Ameryki-Indianie, odkrycie Ameryki i okres Konkwistadorów, pierwsze osady brytyjskie w Ameryce (Jamestown, Plymouth)- ich rozwój i rola, życie kolonialne w Ameryce, wojna o niepodległość i powstanie Stanów Zjednoczonych, Konstytucja amerykańska, ekspansja na zachód, Północ – Południe (niewolnictwo), Wojna Secesyjna (1861-1865) i okres rekonstrukcji, żywiołowy rozwój Ameryki po Wojnie Secesyjnej (Wielka Równina, transport, gorączka złota, nauka i wynalazki), walka Indian o równouprawnienie, okres progresywnych prezydentów, polityka kolonialna na początku XX w., I Wojna Światowa, „Złote lata 20-ste”, wielki kryzys gospodarczy (1929-1933) i jego przezwyciężenie (polityka Roosevelta, „Nowy Ład”), udział Stanów Zjednoczonych w II Wojnie Światowej, okres zimnej wojny, udział w paktach NATO, wojny w Korei i Wietnamie, kryzys kubański, walka ciemnoskórych Amerykanów o równouprawnienie, wewnętrzne problemy USA –prezydentury Kennediego, Johnsona, Nixona, Forda, Cartera i Regana, rola CIA i kontrwywiad na świecie.
Wykład konwersatoryjny, prezentacja, dyskusja, w tym także dyskusja panelowa i punktowana.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podstawą do przystąpienia do egzaminu jest obecność na wykładach. Warunkiem do zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego, na który składają się pytania otwarte oraz test wyboru.
Diniejko, A. An Introduction to the United States of America. Kraków: EGIS, 2005.
Falk, R. Spotlight on the USA. New York: Oxford University Press, 1993.
Hammond E., A Brief History of the US, Poznań 1994.
O’Callaghan., An Illustrated History of the USA, Harlow 1990.
Olson K., Outline: An Outline of American History, USA Information Agency 1990.
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 12-07-2021 20:54)