SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wprowadzenie do pedagogiki - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wprowadzenie do pedagogiki
Kod przedmiotu 05.0--FAP-WP-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Występuje w specjalnościach nauczycielska
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 30 2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Student posiada podstawową wiedzę na temat pedagogiki jako nauki społecznej, teoretycznej oraz praktycznej; ze zrozumieniem posługuje się terminologią z zakresu pedagogiki; kształci umiejętności wiązania i wykorzystywania zdobytej wiedzę do analizy procesów edukacyjnych; kształtuje postawę odpowiedzialności za swoje działania.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

  1. Pedagogika, jako nauka. Rozwój historyczny. Przedmiot badań. Podstawowe pojęcia. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk.
  2. Empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne orientacje badawcze w pedagogice.
  3. Kulturowe, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania. Wartości i cele edukacji.
  4. Wybrane kierunki pedagogiki (pedagogika krytyczna, pedagogika emancypacyjna, pedagogika kultury, pedagogika personalistyczna).
  5. Prawa i potrzeby dzieci w edukacji.
  6. Naturalne środowiska wychowawcze. Wychowanie dziecka w rodzinie (cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie). Patologie życia rodzinnego. Charakterystyka grup rówieśniczych. Subkultury młodzieżowe.
  7. Struktura i funkcje systemu oświaty w Polsce.
  8. Szkoła jako środowisko wspierające rodzinę w wychowaniu dziecka (przemiany, oceny). Program wychowawczy szkoły.
  9. Podmiotowość i przedmiotowość ucznia w procesie edukacji. Komunikacja w klasie. Edukacja włączająca. Współpraca wychowawcy z rodzicami.
  10. Oczekiwania społeczne, kompetencje i pełnione role współczesnego nauczyciela-wychowawcy. Start w zawodzie. Etyka i deontologia nauczycielska.
  11. Zasady i metody wychowania (nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe).
  12. Trudności i błędy wychowawcze. Terapia pedagogiczna. Edukacja wielokulturowa.
  13. Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.
  14. Warunki efektywności pracy wychowawczej.
  15. Alternatywy edukacyjne.

Metody kształcenia

Wykład problemowy, wykład konwersatoryjny, pokaz, metody problemowe, metoda projektów, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest czynny udział w zajęciach, wykonanie indywidualnie lub w grupach prezentacji multimedialnej/projektu, przygotowanie referatu.

Warunkiem zaliczenia wykładów jest egzamin.

Ocena końcowa to ocena z egzaminu (weryfikowana aktywnością na ćwiczeniach).

Literatura podstawowa

  1. Janowski A., Pedagogika praktyczna, „Fraszka Edukacyjna”, Warszawa 2007.
  2. Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, "Impuls", Kraków 2004.
  3. O humanizacji pracy zawodowej współczesnego nauczyciela, red. E. Kobyłecka, Wydawnictwo PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
  4. Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1-2, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), PWN, Warszawa 2010.
  5. Pedagogika, t. 1-2, Podstawy nauk o wychowaniu, B. Śliwerski (red.), GWP, Gdańsk 2006.
  6. Śliwerski B., Współczesne kierunki i nurty wychowania, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2001.
  7. Speck O., Być nauczycielem, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Gnitecki J., Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, PTP Oddział w Poznaniu, Poznań 2007.
  2. Kobyłecka E., Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych, „Impuls” Kraków 2005.
  3. Pasterniak-Kobyłecka E., Edukacja aksjologiczna dziecka w środowiskach wychowawczych. Współczesne problemy, „Impuls” Kraków 2020.
  4. Krüger H. H., Wprowadzenie w teorie i metody badawcze nauk o wychowaniu, tłum. A. Kacmajor, A. Sulak, GWP, Gdańsk 2003.
  5. Lewowicki T., O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki, ITE – PIB, Warszawa – Radom 2007.
  6. Okoń W., Wszystko o wychowaniu, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009.
  7. Palka S., Pedagogika w stanie tworzenia. Kontynuacje, Wydawnictwo UJ, Kraków 2003.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 11:37)