SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika 2
Kod przedmiotu 05.0-WK-IiED-P2-Ć-S15_pNadGen5UOY1
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Informatyka i ekonometria
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ewa Bochno, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zdobycie przez studentów podstawowej wiedzy z zakresu teorii i praktyki pedagogicznej. Doskonalenie umiejętności komunikowania się w procesach edukacyjnych, pracy z grupą. Wzbudzenie refleksji nad współczesnymi problemami pedagogicznymi.

Wymagania wstępne

Opanowanie podstawowych zasad pracy w grupie, (auto) refleksyjne myślenie o procesach uczenia się – nauczania.

Zakres tematyczny

  • Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonej koncepcji psychologicznej człowieka. (B.2.W3., B.2.U2., B.2.K3.)
  • Pedagogiczne konsekwencje przyjęcia przez nauczyciela określonego dyskursu edukacyjnego. (B.2.W2., B.2.U2.)
  • Rola i zadania nauczyciela/wychowawcy we współczesnej szkole. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U3., B.2.K1.)
  • Nauczyciel jako autorytet - czy i jak możliwe? (B.2.W4., B.2.W5., B.2.U4., B.2.K1., B.2.K4.)
  • Budowanie kultury szkoły/grupy/klasy (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
  • Rozpoznawanie programu ukrytego edukacji/sytuacji wychowawczej. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K1.)
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych: dydaktycznych i wychowawczych. (B.2.W1., B.2.W4., B.2.U4., B.2.K2.)
  • Pedagogiczne rozpoznawanie i tworzenie mechanizmów działania grupy/klasy szkolnej. (B2.W4., B.2.U5.)
  • Praca z uczniami w specyficznej sytuacji uczenia się. (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)
  • Alternatywy edukacyjne. (B.2.W2., B.2.U2.)
  • Praca wychowawcza w szkole/klasie. (B.2.W6., B.2.W7., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)
  • Praca profilaktyczna w szkole/klasie. (B.2.W5., B.2.W6., B.2.U4., B.2.U6., B.2.U7., B.2.K4.)

Metody kształcenia

Wykład problemowy, warsztaty.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest przygotowanie i przeprowadzenie przez studenta indywidualnie bądź w grupie zadaniowej warsztatów dotyczących wybranej tematyki.

Literatura podstawowa

  1. Arends R. J., Uczymy się nauczać, tłum. K. Kruszewski, WSiP, Warszawa1994.
  2. Bochno E., Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2004.
  3. Bruner J., Kultura edukacji, przekł. T. Brzostowska-Tereszkiewicz, Wydawnictwo Universitas, Kraków: 2006.
  4. Dudzikowa M., Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.
  5. Dudzikowa M., Wawrzyniak-Beszterda R. (red.), Doświadczenia szkolne pierwszego rocznika reformy, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2010.
  6. Elsner D., Szkoła jako ucząca się organizacja. Szansa dla ambitnych, MENTOR, Chorzów 2003.
  7. Rylke H., Klimowicz G., Szkoła dla ucznia - jak uczyć życia z ludźmi, WSiP, Warszawa 1992.
  8. K. Konarzewski, K. Kruszewski (red.), Sztuka nauczania, t. 1-2, , PWN, Warszawa 2002.
  9. Śliwerski B., Klinika szkolnej demokracji, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 1996.
  10. Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, PWN, Warszawa 2009.
  11. Tuohy D., Dusza szkoły, przeł. K. Kruszewski, PWN, Warszawa 2002.

Literatura uzupełniająca

  1. E. Kobyłecka, I. Nowosad, M. J. Szymański (red.), Edukacja. Jakość czy równość?, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2010.
  2. Gardner H., Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, tłum. A. Jankowski, „Media Rodzina”, Poznań 2002.
  3. Nowosad I., Szymański M. J. (red.), Nauczyciele i rodzice. W poszukiwaniu nowych znaczeń i interpretacji współpracy, Oficyna Wyd. UZ, Akademia Pedagogiczna, Zielona Góra – Kraków 2004.
  4. Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, Warszawa 2003.
  5.  Speck O., Być nauczycielem. Trudności wychowawcze w czasie zmian społeczno-kulturowych, tłum. E. Cieślik, GWP, Gdańsk 2005.
  6. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 05-05-2021 13:02)