SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody reprezentacyjne |
Kod przedmiotu | 11.1-WK-IDD-MR-W-S15_pNadGen0ZNXA |
Wydział | Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii |
Kierunek | Inżynieria danych |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr letni 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 7 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi schematami losowania i metodami analizy danych stosowanymi w badaniach populacji skończonych.
Zaliczone przedmioty: wstęp do rachunku prawdopodobieństwa, analiza danych statystycznych.
Wykład
1. Populacja generalna – parametry populacji generalnej, badanie kompleksowe, badanie częściowe, reprezentatywność próby. (2 godz.)
2. Schematy losowania próby; estymatory wartości średniej wartości badanej cechy (własności estymatorów); porównywanie efektywności schematów losowania:
3. Estymatory ilorazowe i regresyjne. (4 godz.)
Laboratorium
1. Zajęcia wprowadzająco-przypominające dotyczące wykorzystywanego oprogramowania. (2 godz.)
2. Na podstawie książkowych przykładów analiza porównawcza efektywności estymatorów średniej wartości cechy w populacji generalnej:
3. Kolokwium. (2x2 godz.)
Wykład tradycyjny (kreda i tablica tylko do najważniejszych sformułowań, wywodów, przekształceń wzorów), W czasie laboratorium wzrokowa weryfikacja poprawności wyboru uruchomianych procedur na wszystkich stanowiskach komputerowych. Wyrywkowe pytania kontrolne dotyczące interpretacji wyników użytych procedur.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. W połowie semestru i na zakończenie laboratorium kolokwia z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
2. Egzamin (I termin) pisemny z pytaniami nawiązującymi bezpośrednio do pojęć, twierdzeń oraz z pytaniami o charakterze sprawdzającym zrozumienie przyswojonej wiedzy. Egzamin poprawkowy w formie ustnej, typ pytań jak wyżej.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (40%) i ocena z egzaminu (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z laboratorium i egzaminu.
1. R. Zasępa, Badania statystyczne metodą reprezentacyjną, PWN, Warszawa 1962.
2. J. Steczkowski, Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, PWN, Warszawa – Kraków 1995.
3. W.G. Cochran. Sampling techniques (Third ed.). Wiley, 1977.
Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 20-05-2021 13:38)