SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia 2
Kod przedmiotu 05.0-WK-IDD-Ps2-Ć-S15_pNadGen1XCUT
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Inżynieria danych
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie psychologiczne do pracy z młodzieżą i dorosłymi.

Wymagania wstępne

Uzyskane zaliczenia z przedmiotów Psychologia i Psychologia 1.

Zakres tematyczny

1.       Rozwój w okresie późnej adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój poznawczy, emocjonalno-społeczny, moralny. (B.1.W2., B.1.U1.)

2.       Proces kształtowania się tożsamości: warunki sprzyjające formowaniu tożsamości, rodzaje tożsamości (koncepcja J. Marcii). (B.1.W2., B.1.U1.)

3.       Zagrożenia okresu późnej adolescencji: pomieszanie tożsamości, zaburzenia odżywiania, poczucie wykluczenia i samotności. (B.1.W2., B.1.U1, B.1.K2.)

4.       Wyłaniająca się dorosłość – koncepcja J. J. Arnetta. Kształtowanie się indywidualnego stylu życia. Problemy młodych dorosłych. Świadomość własnego rozwoju. (B.1.W2., B.1.U2., B.1.U8., B.1.K1.)

5.       Zaburzenia ujawniające się w okresie późnej adolescencji i wczesnej dorosłości: schizofrenia, zaburzenia afektywne, zaburzenia lękowe, zaburzenia impulsów, zaburzenia seksualne. (B.1.W2., B.1.U1, B.1.K2)

6.       Wspieranie indywidualności młodych ludzi w poszukiwaniu przez nich własnej tożsamości i drogi zawodowej: sposób prowadzenia rozmowy, formy pomocy.(B.1.W2., B.1.U2, B.1.U8., B.1.K2., B2.W7.)

7.       Kryzysy rozwojowe w poszczególnych okresach dorosłości: objawy, sposoby radzenia sobie z kryzysem, wpływ kryzysu rozwojowego na relacje międzypokoleniowe. (B.1.W5., B.1.U7., B.1.K1.)

Metody kształcenia

Referaty, pogadanka, studia przypadków, inscenizacja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę końcową składa się ocena z przygotowanej prezentacji (70%) oraz udział w dyskusji podczas zajęć (30%).

Literatura podstawowa

1.         Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka, t. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka, PWN, Warszawa 2003.

2.         Meyer R., Psychopatologia. Studia przypadków, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003.

Literatura uzupełniająca

1.       Stewart J., Mosty zamiast murów, PWN, Warszawa 2008.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 20-05-2021 13:38)