SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie łańcuchem dostaw - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie łańcuchem dostaw
Kod przedmiotu 04.9-WZ-LogP-ZŁD
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Logistyka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Huk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta ze zrozumieniem istoty łańcuchów dostaw, opisywania korzyści ze stosowania koncepcji zarządzania łańcuchem dostaw, rozumienia występujących barier w rozpowszechnianiu strategii zarządzania łańcuchem dostaw. Umiejętne wykorzystanie narzędzi analizy strategicznej w podejmowaniu decyzji dotyczących zarządzania w ramach łańcucha dostaw, opisywanie nowoczesnych łańcuchów logistycznych i budowania mapy łańcucha dostaw.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

Wykład: Łańcuchy dostaw a łańcuchy logistyczne. Zarządzanie łańcuchem dostaw. Partnerstwo w łańcuchu dostaw a sieci logistyczne. Zarządzanie zapasami w łańcuchu dostaw. Tendencje rozwojowe łańcucha dostaw. Systemy informatyczne w łańcuchach dostaw. Strona popytowa i podażowa w łańcuchu dostaw. Model Poirera i SCOR. Luki między produkcją a konsumpcją. Metoda ABC/XYZ. Japońskie koncepcje zarządzania. Przykład Keiretsu jako partnerstwo z kooperantami. Zarządzanie łańcuchami dostaw w Polsce. Procesy logistyczne w łańcuchach dostaw. Metody automatycznej identyfikacji w łańcuchach dostaw.

Ćwiczenia: Charakterystyka łańcucha dostaw, ogniwa i strumienie przepływów. Zarządzanie procesami zwrotnymi, ryzykiem i IT w łańcuchach dostaw. Konfigurowanie, ocena i benchmarking łańcuchów dostaw. Strategie obsługi klientów w łańcuchach dostaw: strategia efektywnej obsługi klienta ECR i strategia szybkiej reakcji QR. Systemy planowania materiałowego (ERP, MRP, APS).

Metody kształcenia

Wykład z zastosowaniem prezentacji multimedialnej, ćwiczenia, praca grupowa, metoda projektu.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin z wykładu- obejmuje problematykę zarządzania łańcuchami dostaw. Zaliczenie jest w formie pisemnej.

Na ćwiczeniach studenci rozwiązują zadania oraz przygotowują projekt dotyczący wybranych zagadnień zarządzania łańcuchem dostaw. W ramach zajęć studenci realizują poszczególne etapy projektu. W trakcie ćwiczeń przewidziane są dwa kolokwia. Ocena jest uzależniona od:

  • zaliczenia 2 kolokwiów,
  • zaliczenia projektu,
  • aktywnego udziału w zajęciach oraz systematycznej pracy studenta podczas całego semestru.

Ocena końcowa z ćwiczeń jest wyliczona na podstawie pozytywnych ocen cząstkowych uzyskanych w trakcie realizacji przedmiotu (projektu, kolokwium, aktywności itd.)

Ocena końcowa przedmiotu stanowi średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z poszczególnych form ćwiczeń (tj. wykładów, ćwiczeń, laboratorium, projektów) prowadzonych w ramach przedmiotu.

Suma uzyskanych punktów decyduje o ocenie według skali: bardzo dobry (90%-100% punktów możliwych do zdobycia), dobry plus (80%-89%), dobry (70%-79%), dostateczny plus (60%-69%), dostateczny (51%-59%).

Literatura podstawowa

1. Abt S., Logistyka w teorii i w praktyce, Akademia Ekonomiczna, Poznań, 2001

2. A. Baraniecka, Łańcuch dostaw zorientowany na klienta, Poznań, 2004

3. J.J. Coyle, E.J. Bardi, C.J. Langley, Zarządzanie logistyczne, Warszawa, 2002

4. M. Christopher, Logistyka i zarządzanie łańcuchem dostaw, Warszawa, 2001

5. J. Witkowski, Zarządzanie łańcuchem dostaw, PWE, Warszawa 2010

6. Hugos M., Zarządzanie łańcuchem dostaw, Helion, Gliwice 2011, s. 25.

7. Witkowski K., Huk K., Perzyńska A., Selected IT solutions in logistics strategies of supply chains, “Acta Logistica. International Scientific Journal about Logistics”, Vol. 3, iss. 4, 2016, p. 31-37

Literatura uzupełniająca

1. Huk K., Witkowski K., Logistic processes and the consistency concept in supply chain management,
[in:]  “The consistency concept in management : operational approach”, M. Flieger (sci. ed.), Wydaw. Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2019, p. 97—110.

2. Pfohl H.-Ch., Systemy logistyczne : podstawy organizacji i zarządzania, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań, 2001

3. Skowronek Cz., Sarjusz-Wolski Z., Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2003

4. Deshpande, A. 2012. Supply Chain Management Dimensions. Supply Chain Performance and Organizational Performance: An Integrated Framework. International Journal of Business and Management, 7(8), p. 1-9

5. J. Szołtysek, R. Jaroszyński, Decyzje logistyczne w przedsiębiorstwie. Przykłady i zadania, Wałbrzych. 2009

6. M. Ciesielski, Logistyka we współczesnym zarządzania, Poznań, 2003

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Huk (ostatnia modyfikacja: 08-06-2021 16:50)