SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Kapitał relacyjny w logistyce - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Kapitał relacyjny w logistyce
Kod przedmiotu 04.9-WZ-LogD-KRwL
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Logistyka
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Wiesław Danielak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest poznanie istoty i zasad kształtowania kapitału relacyjnego przedsiębiorstwa z uwzględnieniem procesów logistycznych w działalności różnych organizacji. Pomiar i analiza uzyskiwanych wartości z zarządzania kapitałem relacyjnym.

Wymagania wstępne

Podstawy logistyki, Zarządzanie.

Zakres tematyczny

W ramach prowadzonych wykładów:  Istota i czynniki kształtujące kapitał relacyjny przedsiębiorstwa. Elementy modelu kapitału relacyjnego i zależności między nimi. Uwarunkowania zarządzania kapitałem relacyjnym. Rola kompetencji relacyjnych w budowaniu partnerskich relacji. Kapitał relacyjny jako składowa kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Wpływ kapitału relacyjnego na uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Pomiar i analiza uzyskiwanych wartości z zarządzania kapitałem relacyjnym.

W ramach prowadzonych ćwiczeń: analiza relacji wewnątrzorganziacyjnych i międzyorganizacyjnych (B2B i B2C). Korzyści i bariery z zarządzania relacjami. Wykorzystanie składowych kapitału intelektualnego (kapitał ludzki, kapitał relacyjny, kapitał strukturalny) do tworzenia wartość dla interesariuszy. Cele strategiczne, działania operacyjne, wskaźniki oceny i potencjalne korzyści z kształtowania relacji. Uzyskiwanie wartości z partnerskich relacji i kapitału relacyjnego.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, metoda podająca, prezentacja danych i informacji, prezentacja multimedialna, komunikacja interaktywna, analiza studium przypadku, projektowanie rozwiązań, praca w zespołach zadaniowych, metoda projektów, prezentacja, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie z oceną, ćwiczenia – zaliczenie z oceną. Zaliczenie z wykładu w formie pisemnej - odpowiedź na trzy pytania z zagadnień obowiązujących. Zagadnienia podane zostaną studentom miesiąc przed terminem zaliczenia. Zaliczenie ćwiczeń: na ocenę z ćwiczeń składa się ocena z projektu (60%), oceny za ćwiczenia – minimum 2 ćwiczenia (40%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń (50%) i wykładu (50%). 

Literatura podstawowa

  1. Chomiak-Orsa I. (2013), Zarządzanie kapitałem relacyjnym w procesie wirtualizacji organizacji. Podejście modelowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  2. Danielak W. (2012), Kształtowanie kapitału relacyjnego w małym i średnim przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  3. Sulimowska-Formowicz M. (2018),  Kompetencja relacyjna jako czynnik sukcesu przedsiębiorstwa we współpracy międzyorganizacyjnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa.

 

 

 

Literatura uzupełniająca

1. Blińska - Reformat K. (red.), (2009), Relacje podmiotów rynkowych w warunkach zmian, Wydawnictwo Placet, Warszawa.

2. Danielak W. (2015), Wykorzystanie kapitału ludzkiego, strukturalnego i relacyjnego w budowaniu wartościowych relacji z interesariuszami przedsiębiorstwa, W: Determinanty rozwoju Polski : rynek pracy i demografia: IX Kongres Ekonomistów Polskich / red. nauk. E. Kwiatkowski, B. Liberda, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 347-358.

3. Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B. (red.), (2012), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wydawnictwo Beck. Warszawa

4. Prajogo D., Mena C. and Chowdhury M. (2021), The role of strategic collaborations and relational capital in enhancing product performance – a moderated-mediated model, “International Journal of Operations & Production Management”, Vol. 41 No. 3, pp. 206-226. https://doi.org/10.1108/IJOPM-05-2020-0256.

5. Saikouk T., Fattam N., Angappa G. and Hamdi, A. (2021), The interplay between inter-personal and inter-organizational relationships in coordinating supply chain activities, “The International Journal of Logistics Management”.  https://doi.org/10.1108/IJLM-11-2020-0443.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 01-07-2021 20:35)