SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Lean manufacturing |
Kod przedmiotu | 04.9-WZ-ZarzP- LM |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Zarządzanie |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Nabycie przez studenta wiedzy z zakresu lean manufacturing oraz wykształcenie umiejętności praktycznego zastosowania tej koncepcji w organizacjach produkcyjnych.
-
Wykład: Istota i geneza lean manufacturing. Identyfikacja problemów związanych z marnotrawstwem w procesach produkcyjnych. Model Toyoty. Organizowanie strumienia wartości. Standaryzacja pracy. Przepływ ciągły. System ssący. Zarządzanie wizualne. Metody i narzędzia lean, w tym m.in.: VSM – Value Stream Mapping i jej znaczenie w usprawnianiu przepływu. Zastosowanie metody 5S w reorganizacji stanowisk pracy. Charakterystyka metody TPM. Charakterystyka metody SMED (Single Minutes Exchange of Die) w redukcji czasów przezbrojeń.
Ćwiczenia: Praktyczne zastosowanie metod i narzędzi lean do eliminowania marnotrawstwa w wybranej organizacji. Studenci samodzielnie lub w dwuosobowych zespołach opracowują projekt polegający na identyfikacji i analizie procesu/obszaru w wybranej przez siebie organizacji, dokonaniu identyfikacji marnotrawstwa oraz zaproponowaniu rozwiązań doskonalących z wykorzystaniem metod i narzędzi lean. Zajęcia w formie prezentacji, analizy i dyskusji.
Wykład z prezentacją multimedialną. Ćwiczenia w formie analizy przypadków - case study, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia wykładu jest obecność na wykładach i pozytywna ocena z testu. Na ocenę pozytywną student powinien udzielić prawidłowej odpowiedzi na co najmniej 51% pytań zawartych w teście. Test będzie składał się z pytań otwartych i zamkniętych.
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia z ćwiczeń na podstawie prezentacji wykonanego projektu w formie graficznej wraz z pisemnym uzasadnieniem podjętych rozwiązań. Czas prezentacji 30-45 min. W trakcie omawiania projektu odbywa się dyskusja nad zaproponowanymi przez studentów rozwiązaniami. Warunkiem zaliczenia na ocenę ćwiczeń jest pozytywna ocena z zaprezentowanego projektu w formie referatu oraz prezentacji multimedialnej. Wynik oceny projektu stanowić będzie ocenę wiedzy i umiejętności praktycznych studenta związanych z usprawnianiem organizacji z wykorzystaniem szczupłego zarządzania. Na ocenę końcową z ćwiczeń składa się ocena z projektu (70%), obecność na zajęciach (20%) oraz aktywność na zajęciach (10%).
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z wykładów (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładów.
1. Antosz K., Pacana A., Stadnicka D., Zielecki W. (2018), Lean Manufacturing Doskonalenie Produkcji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
2. Hamrol A. (2015), Strategie i praktyki sprawnego działania. Lean, Six Sigma i inne. Wydawnictwo PWN, Warszawa.
3. Wiśniewska, M., Wojciechowska, A., Żerek, D. (2016), Zastosowanie wybranych narzędzi Lean Manucfacturing do optymalizacji procesów w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź.
4. Charron R., Harrington H.J., Voehl F., Wiggin H. (2015), The lean management systems handbook. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group.
1. Liker J. K. (2005), Droga Toyoty 14 zasad zarządzania wiodącej firmy produkcyjnej świata, Wyd. MT Biznes, Warszawa.
2. Woamc J.P. i in.: Maszyna która zmieniła świat, ProdPress com, Wrocław 2008.
3. Woamc J.P. i in.: Lean thinking – szczupłe myślenie, ProdPress com, Wrocław 2008.
4. Locher D. (2012), Lean w biurze i usługach. Przewodnik po zasadach szczupłego zarządzania w środowisku pozaprodukcyjnym, Wyd. MT Biznes, Warszawa.
5. Ludwiczak A. (2018), Zarządzanie procesami w administracji samorządowej. Doskonalenie z wykorzystaniem lean government, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
6. Ludwiczak A., (2019), Przepływy materiałów i informacji w usługach publicznych w kontekście zarządzania logistycznego, [w: ] Systemy logistyczne w gospodarowaniu - implementacja nowoczesnych rozwiązań, red. nauk. S. Saniuk, A. Perzyńska, M. Al-Noorachi, Łódź: Wydaw. Społecznej Akademii Nauk.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-05-2021 22:27)