SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zarządzanie kreatywnością pracowników - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zarządzanie kreatywnością pracowników
Kod przedmiotu 04.0-WZ-ZarzP-ZKP
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marta Moczulska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Ćwiczenia 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest  zapoznanie studentów z problematyką  kreatywności pracowników w organziacji i możliwości jej wyzwalania/wzmacniania.

Wymagania wstępne

Uzyskanie zaliczenia na min. ocenę dostateczną z przedmiotu: Zarządzanie zasobami ludzkimi realizowanego w semestrze II.

Zakres tematyczny

W ramach prowadzonych wykładów: Kreatywność, twórczość a innowacyjność przedsiębiorstwa. Kreatywność pracowników i jej źródła. Komponenty twórczości. Wymagania  kreatywnego myślenia Kreatywność pracowników a proces innowacyjny. Wiedza, uczenie się a zarządzanie kreatywnością. Udział pracowników w innowacyjności przedsiębiorstwa.  Generowanie pomysłów innowacyjnych/Kształtowanie innowacyjności pracowników Metoda kreatywnego benchmarkingu. Uwarunkowania kreatywności: cechy kultury organizacyjnej sprzyjające/niesprzyjające kreatywności pracowników, charakterystyka rozwiązań strukturalnych, systemów motywowania, strategie ukierunkowane na kreatywność pracowników. Bariery kreatywności.

W ramach prowadzonych ćwiczeń: Kreatywność pracowników i jej źródła. Cechy osoby kreatywnej. Umiejętności istotne dla kreatywności. Obszary zastosowania kreatywności w organizacji  (jak np. rozwiązywanie  problemów, prowadzenie zebrań, podejmowanie decyzji). Metody intensyfikowania kreatywności pracowników (jak np.: grupy nominalne, Delphi, synektyka, kapelusze de Bono) Techniki redefiniowania problemów. Rola menedżera w wyzwalaniu kreatywności pracowników. Możliwości przełamywania barier kreatywności w organizacji. Menedżer, który wyzwala/hamuje kreatywność pracowników. Czynniki organizacyjne sprzyjające kreatywności pracowników.

Metody kształcenia

Wykład - konwencjonalny, problemowy, prezentacja multimedialna

Ćwiczenia - praca w grupach, dyskusja grupowa, praca z książką (artykułem), zadania warsztatowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunki zaliczenia dla ćwiczeń (K_U04, K_U06, K_U011, K_U10, K_U12, K_K04):

  • wykonanie zadań ocenianych punktowo, dotyczących uwarunkowań kreatywności pracowników
  • aktywność - wykonanie dodatkowych zadań;
  • kolokwium zaliczeniowe obejmujące swoją tematyką treści realizowane podczas wykładów i ćwiczeń.

Ocena końcowa zależy od liczby uzyskanych punktów z kolokwium i zadań. Progi dla poszczególnych ocen: 60%- dostateczny, 70%- dobry; 80% - dobry plus, 90% - bardzo dobry.

Warunki zaliczenia dla wykładów (K_W08, K_W12, K_K02_K_K04): egzamin pisemny – pytania otwarte. Ocena zależy od liczby uzyskanych punktów: 6pkt- dostateczny, 6,5-7pkt - ostateczny plus; 7,5-8pkt dobry; 8,5-9pkt - dobry plus, 9,5-10pkt- bardzo dobry.

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Catmull E., Kreatywność S.A., mtBiznes, 2017
  2. Fazlagić J., Kreatywni w biznesie, Wydawnictwo Poltext, Warszawa  2015.
  3. M. D. Mumford (ed.), Handbook of Organizational Creativity, Elsevier, New York 2012
  4. Robinson K., Oblicza umysłu. Ucząc Się Kreatywności, Element, Kraków 2010
  5. Covey S.R., The 7 Habits of Highly Effective People, Simon + Schuster UK, 2020
  6. Białasiewicz M., Kreatywność i talent w koncepcji kapitału ludzkiego, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 39, t. 1, 2015
  7. Kozarkiewicz A., Teorie kreatywności jako podstawa zarządzania projektami kreatywnymi, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Nr 244, 2015
  8. Krajewska-Nieckarz M., Uwarunkowania kreatywności pracowników i twórczości organizacyjnej w kontekście zmian, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 457, 2016
  9. Skrzypek E., Kreatywność a zarządzanie wiedzą, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, t. 24, nr 1, czerwiec 2014
  10. Sopińska A., Kreatywność a innowacyjność organizacji. Otwarte innowacje jako przejaw współkreatywności, Zeszyty Naukowe nr 61, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Oficyna Wydawnicza SGH, s. 11–27, 2018
  11. Świerk J., Rola benchmarkingu w doskonaleniu przedsiębiorstwa, Annales Universitatis Marie Curie-Skłodowska, Sectio H. Oeconomia 44, nr 2, 2010
  12. Bock L., Work Rules, John Murray, 2016.
  13. Grant A., Originaks, Penguin Publishing Group, 2019
  14. Kuśpit M., Tychmanowicz A., Zdybel J. (red.), Twórczość, kreatywność, innowacyjność : wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015
  15. Sokół A., Zarządzanie twórczością w organizacji- koncepcja, metody i narzędzia, CeDeWu, 2015
  16. Zarządzanie kreatywnością w organizacji, Harvard Business Essencial, Warszawa 2005, 2018

Literatura uzupełniająca

  1. Brzeziński M., Organizacja kreatywna, Warszawa 2009
  2. Drucker P., Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. Warszawa 1992
  3. Stankiewicz J., Moczulska M., Kształtowanie innowacyjności pracowników w organizacji sieciowej, „Uwarunkowania przedsiębiorczości - różnorodność i zmienność”, PWSZ, Tarnobrzeg 2008.
  4. Stankiewicz J., Moczulska M., Od zarządzania wiedzą do wzbudzania innowacyjności członków organizacji, w: J. Stankiewicz (red.) Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem, cz. 1, Zielona Góra 2002
  5. Stankiewicz J., Możliwości wyzwalania i intensyfikowania zachowań twórczych pracowników, ”Management” vol.3, nr 2, Zielona Góra 1999
  6. West M., Rozwijanie kreatywności wewnątrz organizacji, Warszawa 2001
  7. Proctor, T., Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002
  8. Nęcka E., Trening twórczości, Gdańsk 2019
  9. Morgan G., Wyobraźnia organizacyjna, Warszawa 2002

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-05-2021 13:46)