SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Outsourcing i offshoring w kontekście pozyskiwania inwestorów do gmin - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Outsourcing i offshoring w kontekście pozyskiwania inwestorów do gmin
Kod przedmiotu 14.3-WZ-ZarzP-OOKPIG
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Zbigniew Binek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 25 1,67 25 1,67 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy, kompetencji i umiejętności z zakresu outsourcingu i offshoringu w kontekście pozyskiwania inwestorów przez gminę. Kluczowym celem jest nabycie przez studentów praktycznej wiedzy związanej z pełnym procesem obsługi inwestorów przez samorząd.

Wymagania wstępne

Brak

Zakres tematyczny

  1. Wprowadzenie do przedmiotu, zaznajomienie z programem wykładów, sylabusem, strukturą zajęć i formą zaliczenia, zapoznanie z dostępną literaturą związaną z omawianymi zagadnieniami, ogólny zarys problematyki przedmiotu.
  2. Podobieństwa i różnice pomiędzy outsourcingiem a offshoringiem. Globalizacja. Otoczenie międzynarodowe w kontekście pozyskiwania inwestorów poprzez outsourcing i offshoring.
  3. Geneza offshoringu i outsourcingu. Ewolucja offshoringu. Definicje offshoringu i outsoursingu. Strefy offshore (raje podatkowe). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne: istota, definicje, korzyści i koszty, motywy, formy, skutki. Nielegalne przepływy kapitału. Efekt przesunięcia i kreacji bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Rating i agencje ratingowe, korporacje transnarodowe. Dane statystyczne związane z przepływem inwestycji zagranicznych.
  4. Stadia dojrzałości usług według Capability Maturity Model (CMM) Teoria kosztów transakcyjnych. Eklektyczna teoria Dunninga. Teoria lokalizacji. Skala offshoringu i outsourcingu na świecie w Europie i w Polsce.
  5. Motywy offshoringu i outsourcingu w przedsiębiorstwach. Etapy budowy wartości przedsiębiorstwa a outsourcing. Fazy procesu realizacji projektu outsourcingowego na przykładzie budowy centrum usług wspólnych (captive offshoring).
  6. Proces zarzadzania outsourcingiem w przedsiębiorstwie. Proces decyzyjny w zakresie wyboru lokalizacji inwestycji przemysłowej.
  7. Wspieranie procesów delokalizacyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Wpływ decydentów na procesy lokalizacyjne przedsiębiorstw. Podejście strategiczne – wizja rozwoju lokalnego.
  8. Analiza zasobów. Zewnętrze i wewnętrze uwarunkowania procesów delokalizacyjnych. Analiza SWOT. Metoda Delficka. Budowanie partnerstw z wykorzystaniem teorii interesariuszy.
  9. Tworzenie ofert inwestycyjnych przez jednostki samorządu terytorialnego. Analiza danych demograficznych pod kątem rynku pracy. Charakterystyka terenów inwestycyjnych. System zachęt finansowych.
  10. Mechanizmy dostosowania kadr do potrzeb rynku pracy. Łańcuch wartości dodanej w sektorze edukacji.
  11. Operacjonalizacja strategii rozwoju gospodarczego. Narzędzia pośredniego marketing gospodarczy. Rola poszczególnych podmiotów w procesie pośredniego marketingu gospodarczego.
  12. Narzędzia bezpośredniego marketing gospodarczego.
  13. Organizacja obsługi inwestorów. Prowadzenie negocjacji z inwestorami. Zasady negocjacji z inwestorami. Obsługa procesu inwestycyjnego.
  14. Obsługa poinwestycyjna. Zakorzenienie przedsiębiorstw. Tworzenie mechanizmów praktycznej nauki zawodów.
  15. Przygotowanie strategii przyciągania inwestorów dla wybranej gminy.  W jakim celu powstaje strategia. Co powinna  zawierać? Stworzenie uproszczonego biznes planu. Uczestnicy reprezentują opracowane biznes plany przed grupą.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny i problemowy, metoda przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład będzie zweryfikowany zaliczeniem ustnym, w którym student będzie oceniany wg założonych wcześniej efektów kształcenia.  Warunkiem zaliczenia wykładów jest pozytywne zaliczenie w formie ustnej składającej się z pięciu pytań (od 50% do 60% dostateczny; powyżej 60% do 70% dostateczny plus; powyżej 70% do 80% dobry; powyżej 80% do 90% dobry plus, powyżej 90% bardzo dobry).

Literatura podstawowa

Blinder A., Offshoring- kolejna rewolucja przemysłowa?, "Studia regionalne i lokalne", Vol. 26 Nr 4, 2016.

Budzyńska K., Kreowanie wartości dodanej przedsiębiorstwa przez offshoring [w:] "Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 804- Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia nr 67", 2014.

Próchniak J., Outsourcing i offshoring a zarządzanie wartością w przedsiębiorstwie [w:] Zarządzanie wartością spółki kapitałowej, podręcznik akademicki, red. J.K. Bielecki, L. Pawłowicz, CedeWu, Warszawa 2012.

Radło M. J., Offshoring i Outsourcing. Implikacje dla gospodarki i przedsiębiorstw, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2013.

Sobotka B., Outsourcing i offshoring w kontekście pozyskiwania inwestorów do gmin, Fundacja VCC, Lublin 2017.

Szymaniak A. (red.), Globalizacja usług. Outsourcing, offshoring i shared services centers, Wydawnictwa Akademickie I Profesjonalne, Warszawa 2008.

https://www.parp.gov.pl/

https://www. sse.com.pl

https://www.stat.gov.pl

https://www.paih.gov.pl/pl

https://www.unctad.org

Literatura uzupełniająca

Binek Z., Bezpośrednie inwestycje zagraniczne a wprowadzenie euro w Polsce, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2009.

Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G., (red), Współczesna ekonomika usług, PWN, Warszawa 2005.

Kłosiński K., Masłowski A., Globalizacja sektora usług w Polsce, PWE, Warszawa 2005.

Kuczewska L., Stan i tendencje rozwoju usług biznesowych w Polsce, IRWiK, Warszawa 2006.

Trocki M., Outsourcing, PWE, Warszawa 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 27-05-2021 23:53)