SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zastosowanie ekonomii w biznesie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zastosowanie ekonomii w biznesie
Kod przedmiotu 14.3-WZ-ZarzP-ZEB
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Zarządzanie
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Mariola Michałowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy z zastosowania ekonomii w biznesie,  w tym dotyczącej metod i narzędzi niezbędnych do analizy zjawisk gospodarczych i społecznych w skali mikro- i makroekonomicznej. Kształtowanie umiejętności dostrzegania i dokonywania obserwacji, analizy i interpretacji zjawisk w sferze mikro-i makroekonomicznej oraz funkcjonowania organizacji, a także rozpoznawania, procesów biznesowych oraz dokonywania analizy i identyfikacji przyczyn i przebiegu wybranych procesów biznesowych organizacji oraz wprowadzania usprawnień w ich przebiegu, procesach poprzez zastosowanie wskaźników oraz optymalizację procesów gospodarczych. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów makro- i mikroekonomiczne z wykorzystaniem różnorodnych narzędzi analitycznych. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról. Rozwijanie kompetencji pracy w zespole poprzez pracę nad projektem oraz zadania grupowe.

Wymagania wstępne

-

Zakres tematyczny

Wykład: Biznes i modele biznesu. Czynniki sukcesu w biznesie. Teoria budowy modelu biznesu. Biznes w teoriach ekonomicznych. Zysk jako cel organizacji w teorii ekonomii. Efektywność i optymalizacja decyzji gospodarczych. Mierniki ekonomiczne w strategii personalnej. Efektywność ekonomiczna, jej czynniki, pomiar. Pozycja i potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa. Analiza danych w biznesie jako źródło przewagi konkurencyjnej. Zastosowanie danych w biznesie. Analiza ekonomiczna organizacji w oparciu o teorie instytucjonalne.

Projekt: Wykorzystanie analizy danych w biznesie – wybrane przykłady. Wartość informacji – miary wartości informacji. Cechy pożądane informacji. Procesy informacyjno-decyzyjne. Ocena efektywności ekonomicznej przedsięwzięć gospodarczych. Rachunek kosztów działań przy wspomaganiu organizacji w informacje. Analiza czynników sukcesu w biznesie. Podejmowanie decyzji i problem ich optymalizacji.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny, dyskusja, pokaz.

Projekt: klasyczna metoda problemowa, dyskusja, praca w grupach projektowych, praca z dokumentem źródłowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie pisemne, które będzie obejmować materiał z wykładów. Zaliczenie będzie w formie opisowej oraz pytań otwartych problemowych. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest uzyskanie min. 51%. Termin zaliczenia: zgodnie z harmonogramem studiów.

Oceny (punktacja):

51%- 60% - dostateczny (3.0)

61%-70% -  dostateczny plus (3.5)

71%-80% - dobry (4.0)

81%-85% - dobry plus (4.5)

86%-100% - bardzo bobry (5.0)

Oceny (punktacja) z projektu:

51%- 60% - dostateczny (3.0)

61%-70% -  dostateczny plus (3.5)

71%-80% - dobry (4.0)

81%-85% - dobry plus (4.5)

86%-100% - bardzo bobry (5.0)

Weryfikacja efektów kształcenia (K_W04, K_W05, K_W09, K_U03, K_U12, K_U13, K_K01, K_K02)  na zaliczeniu z wykładu i w trakcie przygotowywania projektu (K_W04, K_W05, K_W09, K_U03, K_U12, K_U13, K_K_01, K_K02), a także pod koniec każdego wykładu i zajęć realizowanych w formie projektu poprzez dyskusję oraz w trakcie zaplanowanych konsultacji.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z: wykładu (50%) i projektu (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z projektu i wykładu.

Literatura podstawowa

  1. Jabłoński A. S. (red.), Modele biznesu, strategie i procesy biznesowe - wybrane aspekty, Wyższa Szkoła Biznesu. Wydawnictwo Naukowe, Dąbrowa Górnicza 2016.
  2. Karwowski, M., Model biznesu w sprawozdaniu finansowym: ograniczenia informacyjne, Szkoła Główna Handlowa (Warszawa). Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2018.
  3. Michalak J., Modele biznesu przedsiębiorstw: analiza i raportowanie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.
  4. Panfil, M. (red.), Wycena biznesu w praktyce: metody, przykłady, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2009.
  5. Poniatowski, G.(red.), Determinanty i modele procesów gospodarczych: wybrane aspekty,  Oficyna Wydawnicza SGH. Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca

  1. Eggers W. D., Macmillan P., Rewolucja rozwiązań: współpraca pomiędzy biznesem, rządami oraz przedsiębiorstwami społecznymi na rzecz rozwiązywania największych problemów współczesnego świata, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2014.
  2. Karczewski L., Kretek H. (red.), Etyczne i społeczne uwarunkowania biznesu, gospodarki i zarządzania, Politechnika Opolska. Oficyna Wydawnicza , Opole, 2014.
  3. Roth, A. E., Kto co dostaje i dlaczego: matchmaking: ekonomia kojarzenia stron transakcji i projektowania rynku,  MT Biznes, Warszawa 2017.
  4. Blaug, M., Teoria ekonomii: ujęcie retrospektywne, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Uwagi

-


Zmodyfikowane przez dr inż. Mariola Michałowska (ostatnia modyfikacja: 21-05-2021 08:32)