SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia lekarska - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia lekarska
Kod przedmiotu 14.4-WL-LEK-PL
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest  zapoznanie studentów z podstawową wiedzą psychologiczną umożliwiającą rozumienie mechanizmów kierujących funkcjonowaniem człowieka , przedstawienie związanej z najważniejszymi zagadnieniami psychologii zdrowia, psychologii klinicznej i psychologii chorego somatycznie w kontekście procesów zdrowia i choroby, a także  nabycie umiejętności rozpoznawania psychologicznych problemów pacjenta, nawiązywania z pacjentem empatycznego kontaktu, dostosowywania się do własnych predyspozycji psychicznych i ograniczeń emocjonalnych w wykonywaniu zawodu lekarza. Student zapoznaje się z zasadami prowadzenia rozmowy i wywiadu z pacjentem według kryteriów psychologicznych, a także korzystnego wpływania na stan psychiczny pacjenta, szczególnie pacjenta w stresie lub cierpiącego z powodu zaburzeń psychosomatycznych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Wykłady:

Podstawowe koncepcje psychologiczne a rozumienie zdrowia i choroby. Wybrane zagadnienia funkcjonowania psychicznego człowieka: procesy poznawcze, emocjonalne, motywacyjne. Czynniki psychospołeczne a zdrowie: emocje, rola osobowości, czynniki sytuacyjne, wsparcie społeczne. Stres i radzenie sobie z sytuacjami trudnymi. Psychologia człowieka chorego somatycznie: reakcja pacjenta na chorobę, ból, śmierć. Specyfika kontaktu lekarz- pacjent: wyzwania i zagrożenia- efekt placebo,  i nocebo. Psychologia zdrowia: psychologiczne aspekty promocji zdrowego stylu życia.

Ćwiczenia:

Znaczenie relacji pacjent- lekarz dla przebiegu leczenia : przekazywanie informacji trudnych i niepomyślnych, rozmowy o śmierci, przekazywanie diagnozy.  Specyficzne sytuacje w  relacji z pacjentem i jego rodziną: dziecko i jego opiekunowie, pacjent w podeszłym wieku, pacjent agresywny, pacjent chory onkologicznie, z zaburzeniami psychicznymi. Kontakt z pacjentem w warunkach trudnych emocjonalnie. Człowiek umierający: relacja lekarz-pacjent, reakcje psychiczne w obliczu śmierci, potrzeby osób umierających. Stres w zawodzie lekarza oraz konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem. Problemy wypalenia zawodowego:  rozpoznawanie, zapobieganie i leczenie. Ćwiczenia praktyczne w zakresie zastosowania wiedzy i umiejętności psychologicznych do rozwiązywania problemów z praktyki medycznej. 

Metody kształcenia

Wykład klasyczny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, omówienie przypadku, analiza przypadku klinicznego, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna („burza mózgów”), film, pokaz czynności  z objaśnieniem, instruktaż, ćwiczenia  w parach i małych grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, zaliczenie pisemnego lub ustnego kolokwium, aktywny udział w ćwiczeniach, praca pisemna lub inna podana przez prowadzącego na początku zajęć. Warunkiem zaliczenia przedmiotu (ocena końcowa) jest otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładów. Forma zaliczenia oraz forma poprawy ustalana jest na pierwszych zajęciach przez prowadzącego zajęcia. Umiejętności praktyczne weryfikowane są poprzez obserwację podczas ćwiczeń. O ocenie końcowej decyduje średnia ważona. Ocena z zaliczenia liczona jest wg następującej skali:

2.90 - 3.29 - ocena 3.0;

3.30 - 3.59 - ocena 3.5;

3.60 - 4.29 - ocena 4.0;

4.30 - 4.59- ocena 4.5;

4.60 - 5.0 - ocena 5.0

Usprawiedliwiona nieobecność na zajęciach - może być jedna - zaliczana jest indywidualnie na warunkach ustalanych każdorazowo z osobą prowadzącą. 

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.

Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Literatura podstawowa

  1. Jakubowska-Winecka A., Włodarczyk D. Psychologia w praktyce medycznej. PZWL, Warszawa 2007
  2. Będkowska- Korpała, B., Gierowski J. (red.) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. WUJ, 2007
  3. Steciwko, A. Barański J., Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną. Elsevier, Wrocław 2012

Literatura uzupełniająca

  1. Gałecki,P., Talarowska, M., Florkowski A. Podstawy Psychologii Podręcznik dla studentów medycyny i kierunków medycznych, Wyd. Continuo, 2011
  2. Kübler-Ross E. Rozmowy o śmierci i umieraniu, Media Rodzina of Poznań, Poznań 2001
  3. Sapolsky R. M. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. PWN, Warszawa 2010

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Paluszak (ostatnia modyfikacja: 17-07-2021 09:38)