SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyka lekarska z elementami profesjonalizmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyka lekarska z elementami profesjonalizmu
Kod przedmiotu 08.9-WL-LEK-ELEP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Arkadiusz Nowak
  • dr Tomasz Turowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Seminarium 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Studenci w trakcie zajęć nabywają fundamentalną wiedzę w zakresie etyki ogólnej, filozoficzno-etycznych podstaw zawodu lekarza oraz moralnych wymagań stawianych przed przedstawicielami zawodów medycznych. W rozszerzonym wymiarze poznają specyfikę etyki zawodowej lekarza. Nabywają także kompetencji w zakresie posługiwania się terminologią z zakresu etyki lekarskiej oraz potrafią samodzielnie oceniać i proponować rozwiązania dylematów moralnych pojawiających się w trakcie wykonywania obowiązków zawodowych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Wstęp do etyki. Pojęcia ogólne (definicje, podziały, stanowiska etyki normatywnej).
  2. Etyka a moralność. Moralność życia prywatnego a moralność publiczna.
  3. Wartości w etyce (ze szczególnym uwzględnieniem wartości mających zastosowanie w ochronie zdrowia).
  4. Etyka zawodowa i jej funkcje.
  5. Zarys historii etyki lekarskiej.
  6. Właściwe i niewłaściwe cele medycyny.
  7. Dobro pacjenta jako wartość nadrzędna w medycynie.
  8. Kodeksy etyczne w medycynie.
  9. Zawód lekarza w świetle polskiego kodeksu etyki lekarskiej.
  10. Profesjonalizm w medycynie.
  11. Modele relacji lekarz - pacjent.
  12. Dylematy w medycynie - teoretyczne podstawy, aspekty praktyczne.
  13. Instytucja klauzuli sumienia.
  14. Tajemnica lekarska i jej wyłączenia.
  15. Bioetyka jako subdyscyplina etyki.
  16. Medycyna u początku i kresu życia. Dylematy etyczne.
  17. Życie - śmierć - zdrowie - opieka zdrowotna -  perspektywa różnych kręgów kulturowych.
  18. Postępowanie z pacjentami różnych religii i kultur  - uwarunkowania praktyczne.
  19. Etyka lekarska w czasach pandemii.
  20. Etyczne aspekty badań klinicznych - rola i zadania komisji bioetycznych.
  21. Problemy etyczne w wybranych specjalizacjach lekarskich (ginekologia, pediatria, onkologia, neurologia, psychiatria, choroby zakaźne, medycyna paliatywna).
  22. Medycyna szkodliwa - przykłady działań niepożądanych.
  23. Obcowanie z nagością jako specyficzny obowiązek pracy lekarza.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych i zagadnień problemowych. Dyskusja dydaktyczna, metoda przypadków, ćwiczenia w małych grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia przedmiotu w ramach  ćwiczeń  jest aktywne uczestnictwo w zajęciach  oraz pozytywna ocena z opracowanego i zaprezentowanego w formie prezentacji multimedialnej  zadanego  zagadnienia. Warunkiem zaliczenia  przedmiotu  w ramach wykładu jest pozytywne zaliczenie końcowego kolokwium w formie testu pisemnego. Test zawiera 40 pytań jednokrotnego wyboru. Ocena końcowa z przedmiotu jest wypadkową oceny uzyskanej z ćwiczeń oraz oceny z kolokwium. Dozwolone są 3 godziny usprawiedliwionej nieobecności. Zakres merytoryczny zajęć związanych z nieobecnością należy uzupełnić w ramach bezpośrednich konsultacji z prowadzącym. 

Widełki procentowe odnoszące się do ocen: 95-100% = 5,0 88-94% = 4,5 75-87% = 4,0 68-74% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji. Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Paweł Łuków, Tomasz Pasierski ,Etyka medyczna z elementami filozofii, PZWL, Warszawa 2013

  2. Katarzyna B. Głodowska, Ewa Baum, Rafał Staszewski, Ewa Murawska, Kulturowe Uwarunkowania Opieki nad Pacjentem,   Wydawnictwo Naukowe UM im. Karola Marcinkowskiego, Poznań 2019

  3. Barbara Chyrowicz, Bioetyka. Anatomia Sporu, Znak, Kraków 2015 

Literatura uzupełniająca

  1. Tom L. Beauchamp i James F. Childress, Zasady etyki medycznej, Książka i Wiedza, Warszawa 1996.
  2. Ben Goldacre, Szkodliwa Medycyna, Zysk i S-ka Poznań 2019
  3. Kodeks Etyki Lekarskiej, Naczelna Izba Lekarska, Warszawa 2004.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Arkadiusz Nowak (ostatnia modyfikacja: 30-07-2021 14:48)