SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Nauka oparta na problemie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Nauka oparta na problemie
Kod przedmiotu 12.9-WL-LEK-PWNOP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr n. med. Agnieszka Szczepek
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest doskonalenie przez studentów umiejętności  rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia, współpracy i samokształcenia.

Nauka oparta na problemie to metoda uczenia się, która skutecznie zastępuje „wkuwanie” na pamięć i szkoli w krytycznym czytaniu fachowych tekstów (np. historii choroby, opisu przypadku klinicznego, artykułu naukowego), logicznym kojarzeniu faktów i myśleniu niestandardowym.

Masz ochotę na rozwiazywanie zagadek medycznych? Chcesz spróbować swoich sił jako szef/szefowa zespołu? A może potrzeba Ci trochę treningu do pracy w grupie? Jeżeli jedna z tych odpowiedzi brzmi „TAK” – to jest to przedmiot dla Ciebie!

Wymagania wstępne

Zaliczenie III-go semestru.

Wiedza podstawowa z zakresu  immunologii, mikrobiologii, wirusologii, genetyki medycznej oraz diagnostyki laboratoryjnej.

Zakres tematyczny

Opracowanie historii chorób, przypadków klinicznych, artykułów naukowych z dziedziny immunologii, mikrobiologii, wirusologii oraz diagnostyki laboratoryjnej.

Indywidualna i grupowa komunikacja i synteza informacji.

Metody kształcenia

Koncepcja nauki opartej na problemie Problem based learning (PBL) to nauczanie metodą rozwiązywania problemów, który stawia studenta w centrum procesu przekazywania wiedzy i skłania go do samodzielnego poszukiwania rozwiązań. Podobnie jak w przypadku innych grupowych metod, należy rozdzielić role: moderatora, mówcy, protokolanta i osoby mierzącej czas. Po rozdzieleniu ról, grupa omawia kierunki zmierzające do rozwiązania problemu, a także ewentualne zadania. Ważne jest, aby wszyscy członkowie grupy aktywnie uczestniczyli w zajęciach, badali i odkrywali problem na różnych płaszczyznach.

Każdy temat jest omawiany podczas dwóch sesji: A i B. Pomiędzy sesjami przewidziana jest przynajmniej tygodniowa przerwa na przygotowanie materiału.

Sesja A

  • sprecyzowanie i przedyskutowanie pytania
  • uzgodnienie tematu
  • uaktywnienie wcześniejszej wiedzy, która przyczyni się do rozwiązania problemów za pomocą metody burzy mózgów
  • omówienie i uporządkowanie wcześniejszej wiedzy i pomysłów. Zidentyfikowanie brakujących elementów w wiedzy.
  • zdefiniowanie konkretnych potrzeb do pogłębienia wiedzy i uzgodnienie celów kształcenia.
  • ostateczne opracowanie tematu.

Sesja B

  • zebranie, omówienie i podsumowanie nabytych wiadomości i umiejętności. Synteza procesu uczenia się.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Warunkiem zaliczenia jest aktywna obecność na wszystkich zajęciach.
  • Każdy ze studentów powinien wcielić się przynajmniej raz w rolę członka grupy, moderatora tudzież sekretarza.
  • Regulacje odnoszące się do nieobecności: dopuszczalna jest usprawiedliwiona nieobecność na 10% zajęć pod warunkiem zaznajomienia się z materiałem z opuszczonych ćwiczeń i konsultacji z prowadzącą zajęcia
  • Pozostałe nie wymienione tutaj regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim [ https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow | https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow ]

Literatura podstawowa

Gałaś A,  Pac A. Wykorzystanie elementów Problem-Based Learning w nauczaniu epidemiologii. Probl Hig Epidemiol 2009, 90(4): 608-612.

Literatura uzupełniająca

Bliss J. Chang, Problem-based learning in medical school: A student's perspective Annals of Medicine and Surgery 12 (2016) 88e89.

Principles and Practice of Case-based Clinical Reasoning Education A Method for Preclinical Students (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK543760/)

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Agnieszka Szczepek (ostatnia modyfikacja: 06-07-2021 09:04)