SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Dermatologia |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LEK-D |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Egzamin |
Seminarium | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia kliniczne | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Student zna podstawowe wykwity skórne i potrafi je opisać stosując prawidłową terminologię dermatologiczną. Zna etiopatogenezę, epidemiologię, obraz kliniczny, najczęstszych chorób infekcyjnych i nieinfekcyjnych skóry, jej przydatków oraz błon śluzowych. Potrafi zdiagnozować te choroby oraz zaproponować podstawową terapię dermatologiczną. Student poznaje podstawowe zagadnienia z zakresu onkologii dermatologicznej, zatem potrafi rozpoznać wykwity o cechach potencjalnie złośliwych i niezłośliwych. Jest zaznajomiony z interdyscyplinarnością dermatologii i rozumie podstawy diagnostyki dermatologicznej na pograniczu innych specjalności medycznych, w szczególności na pograniczu chorób wewnętrznych, chirurgii naczyniowej, onkologii, chorób zakaźnych, ginekologii, laryngologii, okulistyki, psychiatrii, andrologii, urologii. Po zajęciach student powinien być zaznajomiony z etiologią, epidemiologią, obrazem klinicznym, diagnostyką, terapią chorób wenerologicznych. Podczas zajęć z dermatologii student zapozna się z podstawami medycyny estetycznej oraz o jej związkach z etyką lekarską, psychosomatyką, immunologią. Powinien znać podstawy dermatologii zabiegowej. W trakcie zajęć student powinien posiąść umiejętność zebrania wywiadu, przeprowadzenia badania pod kątem schorzeń skóry i śluzówki, móc wyciągnąć wnioski z przeprowadzonego postępowania oraz podać propozycję rozpoznania, różnicowania, badań dodatkowych, leczenia.
Znajomość podstaw budowy i funkcji skóry opanowane podczas nauki przedmiotów na poprzednich latach studiów takich jak histologia, fizjologia i inne. Znajomość anatomii w zakresie pozwalającym rozumieć specyfikę chorób skóry w zależności od okolicy ciała.
Przedmiot przeprowadzony jest w formie wykładów dla studentów całego roku oraz zajęć klinicznych i seminariów w podziale na grupy. Podczas zajęć przekazywana jest wiedza w formie wykładu, prezentacji przypadków klinicznych, zajęć praktycznych z chorym. Prowadzona jest dyskusja, analiza literatury. Student jest zachęcany także do samodzielnego zdobywania wiedzy. Możliwe są konsultacje z lekarzami prowadzącymi przedmiot.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
W teście pisemnym skala ocen jest następująca:
dostatecznie (3,0) - ≥ 60% prawidłowych odpowiedzi,
dość dobrze (3,5) - ≥ 70% prawidłowych odpowiedzi,
dobrze (4,0) - ≥ 80% prawidłowych odpowiedzi,
ponad dobrze (4,5) - ≥ 88% prawidłowych odpowiedzi,
bardzo dobrze (5,0) - ≥ 94% prawidłowych odpowiedzi.
Egzamin poprawkowy w formie pisemnej lub ustnej Student zdaje w sesji poprawkowej u nauczyciela prowadzącego przedmiot lub u koordynatora przedmiotu. Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-stud.
S. Jabłońska, S. Majewski : „Choroby skóry i choroby przenoszone drogą płciową”, PZWL Warszawa, 2005 r.
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-09-2021 22:01)