SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Choroby wewnętrzne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Choroby wewnętrzne
Kod przedmiotu 12.0-WL-LekAM-CHW
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. n. med. Józef Haczyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia kliniczne 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę
Seminarium 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

C1. opanowanie umiejętności zbierania i interpretacji wywiadu lekarskiego u pacjenta dorosłego

C2. opanowanie umiejętności oceny stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta ze zwróceniem uwagi na rozpoznanie stanów zagrażających życiu i wymagających natychmiastowej interwencji lekarskiej

C3. opanowanie techniki badania przedmiotowego pacjenta dorosłego z interpretacją całokształtu obrazu chorobowego i zaplanowaniem podstawowego procesu diagnostycznego

C4. poznanie przyczyn, objawów i zasad prowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych  jednostek chorobowych występujących w chorobach wewnętrznych z uwzględnieniem podstaw interpretacji badań dodatkowych

C5. poznanie uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych najczęstszych chorób wewnętrznych z uwzględnieniem specyfiki u osób w podeszłym wieku oraz czujności onkologicznej

C6. zastosowanie etycznych, społecznych i prawnych uwarunkowań wykonywania zawodu lekarza oraz zasad promocji zdrowia, w oparciu o dowody naukowe i filozofię humanizacji medycy

Wymagania wstępne

Wykorzystanie wiedzy z dotychczasowego toku studiów z przedmiotów dotyczących nauk podstawowych takich jak znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii oraz EBM, etyki, praw pacjenta i humanizacji medycyny

Zakres tematyczny

1.     Oceny stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta

2.     Przeprowadzanie i interpretacja badania podmiotowego

3.     Przeprowadzenie i interpretacja badanie przedmiotowego

4.     Etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka różnicowa i zapobieganie chorobom układów: krążenia, oddechowego, krwiotwórczego, pokarmowego, moczowego, endokrynnego i ruchu ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki u osób w wieku podeszłym oraz w czujności onkologicznej w szczególności:

- chorób układu krążenia, w tym choroby niedokrwiennej serca, wad serca, chorób wsierdzia, mięśnia serca, osierdzia, niewydolności serca (ostrej i przewlekłej), chorób naczyń tętniczych i żylnych, nadciśnienia tętniczego – pierwotnego i wtórnego, nadciśnienia płucnego,

- chorób układu oddechowego, w tym chorób dróg oddechowych, przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, astmy oskrzelowej, rozstrzenia oskrzeli, mukowiscydozy, zakażeń układu oddechowego, chorób śródmiąższowych płuc, opłucnej, śródpiersia, obturacyjnego i centralnego bezdechu sennego, niewydolności oddechowej (ostrej i przewlekłej), nowotworów układu oddechowego,

- chorób układu pokarmowego, w tym chorób jamy ustnej, przełyku, żołądka i dwunastnicy, jelit, trzustki, wątroby, dróg żółciowych i pęcherzyka żółciowego, - chorób układu wydzielania wewnętrznego, w tym chorób podwzgórza i przysadki, tarczycy, przytarczyc, kory i rdzenia nadnerczy, jajników i jąder oraz guzów neuroendokrynnych, zespołów wielogruczołowych, różnych typów cukrzycy i zespołu metabolicznego – hipoglikemii, otyłości, dyslipidemii,

- chorób nerek i dróg moczowych, w tym ostrych i przewlekłych niewydolności nerek, chorób kłębuszków nerkowych i śródmiąższowych nerek, torbieli nerek, kamicy nerkowej, zakażeń układu moczowego, nowotworów układu moczowego, w szczególności pęcherza moczowego i nerki,

 - chorób układu krwiotwórczego, w tym aplazji szpiku, niedokrwistości, granulocytopenii i agranulocytozy, małopłytkowości, białaczek ostrych, nowotworów mieloproliferacyjnych i mielodysplastyczno- -mieloproliferacyjnych, zespołów mielodysplastycznych, nowotworów z dojrzałych limfocytów B i T, skaz krwotocznych, trombofilii, stanów bezpośredniego zagrożenia życia w hematologii, zaburzeń krwi w chorobach innych narządów,

- chorób reumatycznych, w tym chorób układowych tkanki łącznej, układowych zapaleń naczyń, zapaleń stawów z zajęciem kręgosłupa, chorób metabolicznych kości, w szczególności osteoporozy i choroby zwyrodnieniowej stawów, dny moczanowej,

- chorób alergicznych, w tym anafilaksji i wstrząsu anafilaktycznego oraz obrzęku naczynioruchowego,

- zaburzeń wodno-elektrolitowych i kwasowo-zasadowych: stanów odwodnienia, stanów przewodnienia, zaburzeń gospodarki elektrolitowej, kwasicy i zasadowicy

5.     Proces stawiania diagnozy w oparciu o wyniki badania przedmiotowego i podmiotowego, diagnostykę różnicową, wybór i interpretację wyników badań dodatkowych z wykorzystaniem medycyny opartej na dowodach naukowych i filozofii humanizacji medycyny

6.     Prowadzenie dokumentacji medycznej.

7.     Podstawy epidemiologii i uwarunkowań środowiskowych i zawodowych występujących w chorobach wewnętrznych

8.     Charakterystyka leczenia szpitalnego.

Metody kształcenia

Ćwiczenia w grupach 5–6-cio osobowych prowadzone w oddziale chorób wewnętrznych ze szczególnym naciskiem na zbieranie wywiadu oraz dokładne i ukierunkowane przeprowadzenie badania fizykalnego. Seminaria prowadzone na oddziale chorób wewnętrznych w oparciu o badania i historie choroby pacjentów, opisy przypadków oraz badania pomocnicze ukierunkowane na interpretację objawów oraz diagnostykę różnicową. Wykłady prowadzone w formie multimedialnej

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiedza i umiejętności praktyczne studenta będą weryfikowane w formie zaliczeń wstępnych,  obserwacji pracy studenta, oceny przygotowania do zajęć, oceny aktywności w czasie zajęć, zaliczeń cząstkowych i zaliczenia końcowego.

Przygotowanie do ćwiczeń weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej. Opanowanie poszczególnych partii materiału weryfikowane jest w formie sprawdzianów opisowych i/lub testowych (mix pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) po zakończeniu danego bloku tematycznego. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń, seminariów i sprawdzianów wiedzy oraz obecność na wykładach. Dopuszczalna jest jedna usprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach i na wykładzie. Usprawiedliwiona nieobecność na ćwiczeniach lub seminariach jest możliwa do odrobienia na ćwiczeniach z inną grupą po uzyskaniu zgody asystenta prowadzącego zajęcia lub na podstawie sprawdzianu ustnego wiedzy z tematyki poruszanej na zajęciach, na których student był nieobecny. Zaliczenie usprawiedliwionej nieobecności na wykładzie odbywa się w formie ustnego sprawdzianu wiedzy z tematyki poruszanej na wykładzie. W wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach możliwe indywidualne ustalenie formy zaliczenia większej liczby (maksymalnie do 3 ) nieobecności po uzyskaniu zgody prowadzącego przedmiot.      

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń, seminariów i wykładów.  Zaliczenie końcowe składa się z części praktycznej w bezpośrednim kontakcie z pacjentem oraz z części teoretycznej (test). Ocenie części praktycznej podlega umiejętność komunikacji z pacjentem, wnikliwego zbierania wywiadu i odpowiednia interpretacja subiektywnych dolegliwości i stwierdzanych w badaniu fizykalnym nieprawidłowości. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej do końca roku akademickiego.

Ocena z części praktycznej jest oceną z ćwiczeń. Ocena końcowa jest oceną uzyskaną przez studenta z części teoretycznej zaliczenia końcowego.

Zaliczenie części teoretycznej będzie przeprowadzone w formie egzaminu testowego złożonego ze 100 pytań jedno i wielokrotnego wyboru (1pytanie - 1 punkt). Czas trwania egzaminu - 100 minut (1 pytanie - 1 minuta). Próg zaliczenia części teoretycznej wynosi 65% (minimalna liczba punktów do zaliczenia - 65 ). Punktacja - oceny:

≤65 pkt. - 2.0

65-71 pkt. - 3,0

72-78 pkt. - 3,5

79-85 pkt. - 4,0

86-92 pkt. - 4,5

93-100 pkt. - 5,0

W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia do końca roku akademickiego, w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej.

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

1.     Interna Szczeklika 2021, autorzy Piotr Gajewski, Andrzej Szczeklik, Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2021

2.    Macleod -Badanie Kliniczne - autorzy Douglas G, Nicol F Robertson C.  Edra Urban&Partner Wrocław 2017, wyd 2

 

Literatura uzupełniająca

  1. Davidson- Choroby wewnętrzne tom 1, 2 i 3. Autorzy: Stuart H, Ralston SH, Penman ID  Edra Urban&Partner Wrocław 2020, wyd 23
  2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Józef Haczyński, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 29-07-2021 11:17)