SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Neonatologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Neonatologia
Kod przedmiotu 12.0-WL-LekAM-N
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. n. med. Jan Mazela
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia kliniczne 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Seminarium 5 0,33 5 0,33 Zaliczenie na ocenę
Wykład 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cele w zakresie wiedzy:
- poznanie podstaw fizjologii i patologii noworodka.

Cele w zakresie umiejętności:
- badanie podmiotowego i przedmiotowego noworodka
- informowanie o zasadach i celowości korzystania z badań przesiewowych
- planowanie postępowania diagnostycznego, w tym podstawowych badań obrazowych
- wykonywanie podstawowych procedur lekarskich i zabiegów diagnostycznych, w tym pobierania materiału diagnostycznego do badań
- planowanie leczenia najczęstszych chorób okresu noworodkowego.
Cele w zakresie kompetencji społecznych:
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole
- rozwijanie umiejętności informowania rodziców chorego dziecka z empatią i szacunkiem. 

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii i patomorfologii. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu fizjologii okresu noworodkowego (przebieg adaptacji noworodka do życia pozamacicznego).
Umiejętność zbierania wywiadu i przeprowadzania badania przedmiotowego.

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:
1. Fizjologia i patologia okresu noworodkowego.
2. Wcześniactwo.
3. Żywienie noworodka.

Tematyka seminariów:
1. Badanie przedmiotowe i adaptacja do życia pozamacicznego.
2. Powikłania wcześniactwa.
3. Resuscytacja noworodka.
4. Żółtaczki okresu noworodkowego.
5. Analiza przypadków.

Tematyka ćwiczeń:
1. Badanie noworodka.
2. Karmienie, pielęgnacja, szczepienia noworodka.
3. Podstawy intensywnej terapii noworodka.

Metody kształcenia

Program nauczania neonatologii realizowany jest w ramach wykładów, seminariów oraz ćwiczeń praktycznych, które odbywają się w grupach 5-osobowych w Oddziale Neonatologii Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze, poradni specjalistycznej - patologii noworodka oraz Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Do zaliczenia wymagane są obecność na wszystkich formach zajęć.

Zaliczenie części praktycznej obejmuje sprawdzenie umiejętności w zakresie badania przedmiotowego oraz resuscytacji noworodka (w ostatnim dniu zajęć ćwiczeniowych). Wiedza z zakresu wykładów oraz seminariów jest sprawdzana na teście zaliczeniowym, który obejmuje 20 pytań. 

Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na 1 ćwiczeniach student może odrobić zajęcia z inną grupą. W razie nieobecności na > 1 zajęć ćwiczeniowych student zobowiązany jest do odrobienia całości bloku z inną grupą. W razie lub braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć.

Test końcowy-zaliczeniowy obejmuje 20 pytań (10 z zagadnień poruszonych na wykładach oraz 10 z tematyki seminariów). Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. Student otrzymuje oddzielnie ocenę z wykładów oraz seminariów (dla każdej części obowiązuje próg 60%). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczna ocen z wykładów, seminarium oraz ćwiczeń. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu.

Uzyskane punkty z zaliczenia testowego są przeliczane na stopnie wg skali:

94-100% = 5,0

85-93% = 4,5

76-84% = 4,0

68-75% = 3,5

60-67% = 3,0

0-59% = 2,0

 

Sposób wyliczanie oceny końcowej:

Średnia 2,75-3,24 = ocena 3,0

Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5

Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0

Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5

Średnia 4,75-5 = ocena 5

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Janusz Gadzinowski, Marta Szymankiewicz, Ewa Gulczyńska: Podstawy neonatologii, OWN, 2014.
  2. Standardy Opieki Medycznej nad Noworodkiem w Polsce. Zalecenia Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego. Wydanie III, 2019.

Literatura uzupełniająca

  1. John P. Cloherty, MD; Eric C. Eihenwald, MD; Anne R. Hansen, MD, MPH; Ann R. Stark, MD/J. Gadzinowski. Neonatologia, Medipage, 2015.
  2. Kirpalani, More, Perlman. Podręcznik Neonatologii. Maria K. Kornacka. Medipage 2007.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 15-09-2021 22:50)