SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Medycyna ratunkowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Medycyna ratunkowa
Kod przedmiotu 12.0-WL-LekAM-MR
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • lek. Szymon Michniewicz
  • dr n. med. Bartosz Kudliński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Zajęcia kliniczne 15 1 15 1 Zaliczenie na ocenę
Seminarium 5 0,33 5 0,33 Zaliczenie na ocenę
Wykład 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Medycyna ratunkowa to dziedzina kliniczna zajmująca się pacjentami w każdym wieku, z szerokim spektrum objawów, które są konsekwencją stanów nagłych, jak i chorób przewlekłych. Działania medycyny ratunkowej obejmują całe spektrum problemów fizycznych, psychicznych, jak i społecznych pacjentów. Medycyna Ratunkowa jest specjalnością interdyscyplinarną, która funkcjonuje w ścisłym powiązaniu ze wszystkimi dyscyplinami klinicznymi. Celem zajęć z medycyny ratunkowej dla studentów IV roku jest zapoznanie ich z specyfiką dziedziny klinicznej jaką jest medycyna ratunkowa.

Cel przedmiotu

  1. Przypomnienie i doskonalenie umiejętności z zakresu podstawowych czynności resuscytacyjnych u dorosłych i dzieci.
  2. Zapoznanie studenta z zasadami prowadzenia resuscytacji krążeniowo – oddechowej na poziomie podstawowym i zaawansowanym zgodnie z aktualnymi wytycznymi dotyczącymi dorosłych.
  3. Zapoznanie studentów z podstawowymi zasadami postepowania z pacjentem we wstrząsie.
  4. Zapoznanie studenta z farmakoterapią stanów nagłych urazowych i nieurazowych.
  5. Zapoznanie studenta z zasadami postępowania w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym z pacjentem urazowym.
  6. Zapoznanie pacjenta z zasadami organizacji zadaniowych zespołów terapeutycznych działających w szpitalnym oddziale ratunkowym: urazowym, resuscytacyjnym udarowym.
  7. Wprowadzenie studenta w podstawowe zasady zarządzania i komunikacji w zespołach terapeutycznych.
  8. Zapoznanie studenta ze środowiskiem Szpitalnego Oddziału Ratunkowego oraz zasadami obsługi podstawowych urządzeń medycznych używanych przez zadaniowe zespoły terapeutyczne w oddziale ratunkowym.
  9. Zapoznanie studenta z zasadami segregacji pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.

Wymagania wstępne

Zaliczenie zajęć z następujących przedmiotów: anatomia, fizjologia, patofizjologia, propedeutyki chorób wewnętrznych, propedeutyki pediatrii, propedeutyki chirurgii, farmakologii.

Zakres tematyczny

Zakres tematów realizowanych w ramach wykładów.

  1. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dorosłych i dzieci.
  2. Zaawansowane czynności resuscytacyjne u dorosłych.
  3. Niewydolność oddechowa ostra i przewlekła.
  4. Niewydolność serca w przebiegu ostrych stanów kardiologicznych.
  5. Ostre stany w przebiegu chorób układu nerwowego.
  6. Farmakologia w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – najczęściej stosowane leki w resuscytacji krążeniowo-nagłych oraz stanach nagłych pochodzenia nieurazowego.
  7. Wstrząs – diagnostyka różnicowa i leczenie.
  8. Uraz wielonarządowy - strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  9. Uraz czaszkowo- mózgowy – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  10. Uraz kręgosłupa – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  11. Uraz klatki piersiowej – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  12. Uraz jamy brzusznej – strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  13. Urazy miednicy i kości długich - strategia postępowania z pacjentem oraz procedury krytyczne w SOR.
  14. Podstawowe zasady organizacji i działania zespołów terapeutycznych.
  15. Podstawowe zasady zarządzania i komunikacji w zespołach terapeutycznych.
  16. Segregacja pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – systemy ESI i MTS.

 

Zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń w Centrum Symulacji Medycznej.

  1. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dorosłych.
  2. Podstawowe czynności resuscytacyjne u dzieci.
  3. Bezprzyrządowe i przyrządowe zabezpieczenie drożności dróg oddechowych.
  4. Wentylacja workiem samorozprężalnym.
  5. Nadgłośniowe urządzenia do udrażniania dróg oddechowych i wentylacji.
  6. Elektroterapia: defibrylacja, kardiowersja elektryczna, stymulacja przezskórna.
  7. Zaawansowane procedury resuscytacyjne u pacjenta dorosłego.
  8. Komunikacja w zespole terapeutycznym.

Zakres tematów realizowanych w ramach ćwiczeń w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym.

  1. Organizacja Szpitalnego Oddziału Ratunkowego.
  2. Obsługa podstawowych urządzeń medycznych używanych przez zespół resuscytacyjny: defibrylator, mechaniczny kompresor klatki piersiowej.
  3. Segregacja pacjentów w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym – systemy ESI i MTS.

Metody kształcenia

wykład, seminarium, zajęcia kliniczne w grupach 5-osobowych,  symulacja medyczna, zajęcia praktyczne, opis przypadku, praca własna studenta z podręcznikiem i materiałami cyfrowymi.

Zajęcia w centrum symulacji medycznej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie przedmiotu następuje po spełnieniu przez studenta następujących warunków:

1. Obecność na wykładach, seminariach i zajęciach klinicznych. Dopuszczalna jest usprawiedliwiona nieobecność na jednym wykładzie i

Uzyskanie zaliczenia z wiedzy teoretycznej podczas zajęć praktycznych. W trakcie zajęć praktycznych student musi napisać 3 sprawdziany w postaci testu. Zaliczenie następuje po uzyskaniu pozytywnej oceny z każdego wprowadzającego sprawdzianu pisemnego. Pozytywny wynik z wszystkich wprowadzających sprawdzianów testowych jest warunkiem dopuszczenia do zaliczeniowego testu końcowego.

2. Warunkiem zaliczenia testu na zajęciach praktycznych jest uzyskanie z testu minimum 60% pozytywnych odpowiedzi:

a. ocena bardzo dobra – 100,00% - 90,00%

b. ocena dobra plus – 89,99% - 85,00%

c. ocena dobra – 84,99% - 75,00%

d. ocena dostateczna plus – 74,99% - 70,00%

e. ocena dostateczna – 69,99% - 60,00%

f. ocena niedostateczna – poniżej 60,00 %

3. Warunkiem zaliczenia testu końcowego jest uzyskanie z testu minimum (60%) pozytywnych odpowiedzi:

a. ocena bardzo dobra – 100,00% - 90,00%

b. ocena dobra plus – 89,99% - 85,00%

c. ocena dobra – 84,99% - 75,00%

d. ocena dostateczna plus – 74,99% - 70,00%

e. ocena dostateczna – 69,99% - 60,00%

f. ocena niedostateczna – poniżej 60,00 %

W sytuacji, kiedy prowadzący zajęcia praktyczne uznają prezentowane przez studentkę / studenta umiejętności za niewystarczające, na jego wniosek Kierownik Zakładu przeprowadza zaliczenie umiejętności praktycznych.

W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach praktycznych studentka/student muszą odrobić nieobecności w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Pozostałe warunki, nie wymienione w Warunkach zaliczenia określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Wytyczne resuscytacji 2020 Europejskiej Rady Resuscytacji;
  2. Zaawansowane zabiegi resuscytacyjne i wybrane stany nagłe J. Gucwa, M.Ostrowski; Wydawnictwo Medycyna Praktyczna, Kraków 2018;

Literatura uzupełniająca

  1. ITLS 2017 (International Trauma Life Support) - Ratownictwo przedszpitalne w urazach
  2. Medycyna ratunkowa NMS, Plantz Scott H., E.John Wipfler, Wrocław, 2, 2012
  3. Triage. Ratunkowa segregacja medyczna. red. wyd. pol. Juliusz Jakubaszko, Wydawca: Edra Urban & Partner; 2016

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 02-09-2022 21:43)