SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Podstawy logopedii |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-LekAM-PL |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie |
Zapoznanie z wybranymi zagadnieniami logopedycznymi: mowa i jej zaburzenia, typologie zaburzeń mowy, charakterystyka wybranych zaburzeń mowy, metody diagnozy i terapii logopedycznej, problematyką logopedii dziecięcej i gerontologopedii, profilaktyką logopedyczną – modele i strategie.
Znajomość anatomii i fizjologii narządów mowy oraz budowy centralnego układu nerwowego człowieka.
1. Wprowadzenie do logopedii: a) rys historyczny rozwoju logopedii w Polsce i na świecie, b) prekursorzy polskiej logopedii (Jan Siestrzyński, Wladysław Ołtuszewski, Benedykt Dylewski, Leon Kaczmarek), c) koncepcje logopedii, d) przedmiot logopedii i specjalizacje, e) wyjaśnienie podstawowych pojęć: mowa, zaburzenia mowy, wady wymowy, f) powstawanie mowy. 2. Wybrane klasyfikacje zaburzeń mowy: ICD-10, DSM-IV, klasyfikcja objawowa, klasyfikacje przyczynowe, dylematy terminologiczne. 3. Diagnoza i terapia logopedyczna: procedura i zasady. 4. Charakterystyka, diagnoza i terapia wybranych zaburzeń mowy: dyslalia, jąkanie, opóźniony rozwój mowy, oligofazje, dysartria, afazja, dysfonia, schizofazja. 5. Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci z grupy ryzyka (dzieci niesłyszące, niedosłyszące, głuchoniewidome, z zaburzeniami emocjonalnymi, z niepełnosprawnością intelektualną). Zaburzenia mowy w chorobach uwarunkowanych genetycznie (zespół Cornelii de Lange, zespół Angelmana, zespół kociego krzyku, Zespół łamliwego chromosomu X, Zespół Williamsa, Zespół Pradera-Williego i inne). 6. Zaburzenia mowy w chorobach neurodegeneracyjnych (choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, inne). Pierwotna afazja postępująca. 7. Promocja zdrowia i profilaktyka w logopedii: modele profilaktyki, poziomy, strategie, czynniki ryzyka i chroniące.
Praca z dokumentem źródłowym, metoda przypadków, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny udział w zajęciach oraz pozytywne zaliczenie pracy pisemnej dotyczącej wybranego zaburzenia mowy (uzgodnionego podczas zajęć) w zakresie profilaktyki, diagnozy i terapii. Limit nieobecności usprawiedliwionych: 2. Zaległości wynikające z usprawiedliwionych nieobecności Student powinien nadrobić w ciągu 14 dni podczas konsultacji (terminy dostępne na stronie Collegium Medicum) - obowiązuje zaliczenie materiału z danego tematu i uzupełnienie zadania realizowanego w czasie zajęć, na których Student był nieobecny. W przypadku 3 i więcej nieobecności usprawiedliwionych o sposobie zaliczenia decyduje koordynator przedmiotu.
W kwestiach nieobjętych regulaminem decyzje podejmuje osoba odpowiedzialna za przedmiot w oparciu o Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow.
Gałkowski T., Jastrzębowska G. (red.), Logopedia: pytania i odpowiedzi: podręcznik akademicki, t. 1 i 2, Opole 2017.
Skorek E.M., Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra, 2017.
Grabias S., Panasiuk J., Woźniak T., Logopedia, Lublin 2015.
Zmodyfikowane przez dr hab. Ewa Skorek, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 04-08-2021 21:48)