SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Komunikacja interpersonalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Komunikacja interpersonalna
Kod przedmiotu 12.9-WL-LekAM-PW-KI
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Dec-Pietrowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy na temat komunikacji, jej rodzajów i sposobów komunikowania się oraz uświadomienie własnych kompetencji i umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. Poznanie skutecznych narzędzi i metod komunikacji interpersonalnej, barier i ograniczeń komunikacyjnych. Studenci kształtować będą również umiejętności komunikacyjne i prowadzenie skutecznej komunikacji zarówno z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem, z którym pracuje.    

Wymagania wstępne

Otwartość i gotowość do kształcenia się z zakresu umiejętności i technik komunikacji interpersonalnej.

Zakres tematyczny

  1. Modele i definicja komunikacji interpersonalnej.
  2. Zasady i przebieg procesu komunikowania się. Schemat i elementy procesu komunikacji.
  3. Techniki komunikacyjne. Aktywne słuchanie. Komunikacja werbalna i niewerbalna.
  4. Elementy JA w komunikacji. Asertywność w procesie komunikacji.
  5. Nawiązywanie kontaktu i budowanie partnerskiej relacji z pacjentem i jego rodziną.
  6. Bariery komunikacyjne. "Trudny pacjent" i "trudny lekarz" w procesie komunikowania się.
  7. Ćwiczenia praktyczne.

Metody kształcenia

Główną metodą kształcenia jest metoda warsztatowa.

Metoda sytuacyjna, burza mózgów, praca w grupach, praca indywidualna, dyskusja, studium przypadku, gry symulacyjne, gry dydaktyczne, praca z podręcznikiem, metoda projektów, prezentacje multimedialne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena aktywności na zajęciach, pracy własnej i w grupie. Ocena indywidualnie przygotowanych zadań i pracy zaliczeniowej.

Konsekwencją braku udziału w zajęciach oraz braku przygotowanej pracy zaliczeniowej będzie brak zaliczenia.

Dopuszczalne są 2 usprawiedliwione nieobecności, które należy odrobić podczas indywidualnych konsultacji.

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

Literatura podstawowa

  1. Doroszewski J., Kulus M., Markowski A. (red.), Porozumienie z pacjentem. Relacje i komunikacja, Warszawa 2014
  2. Nowina-Konopka M., Feleszko W., Małecki Ł., Komunikacja medyczna dla studentów i lekarzy, Kraków 2018
  3. Silverman J., Kurz S., Draper J., Umiejętności komunikowania się z pacjentami, Kraków 2018

Literatura uzupełniająca

  1. Barański J., Steciwko A. (red.), Relacja lekarz – pacjent. Zrozumienie i współpraca, Warszawa 2013
  2. Barański J., Waszyński E., Steciwko A. (red.), Komunikowanie się lekarza z pacjentem: empatia, troska, intymność, autonomia, prawo, Wrocław 2000
  3. Charon R. i in. , Medycyna narracyjna: teoria i praktyka
  4. Makara-Studzińska M., Komunikacja z pacjentem, Lublin 2012

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Joanna Dec-Pietrowska (ostatnia modyfikacja: 06-07-2021 10:34)