SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika |
Kod przedmiotu | 14.0-WL-PielP-PED |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Samokształcenie | 20 | 1,33 | - | - | Zaliczenie |
Przekazanie wiedzy z zakresu:
Podstawowe umiejętności komunikacyjne.
Wykład:
1. Pedagogika, jako nauka. Rozwój historyczny. Przedmiot badań. Działy współczesnej pedagogiki. Miejsce pedagogiki wśród innych nauk. Relacje między pedagogiką a pielęgniarstwem.
2. Podstawowe pojęcia pedagogiczne. Pojęcia: wychowanie, nauczanie, socjalizacja, kształcenie, edukacja, samowychowanie, samokształcenia – różnice treściowe w ujmowaniu pojęć i ich wzajemne związki.
3. Wychowanie. Zjawiska przemian w wychowaniu. Cechy wychowania. Wychowanie w świetle koncepcji psychologicznych i pedagogicznych. Wychowanie, jako proces interakcyjny. Zachowania partnerów interakcji.
4. Rola wartości w wychowaniu. Różne koncepcje wartości. Klasyfikacje wartości. Związek wychowania z wartościami. Potrzeba wychowania do wartości, preferowane wartości.
Ćwiczenia:
1. Środowiska wychowawcze. Pojecie środowiska wychowawczego. Kategorie środowisk wychowawczych (rodzina, grupa rówieśnicza, szkoła). Rodzina. Cechy, modele, typy, funkcje, struktura rodziny, style wychowania, postawy rodzicielskie. Patologia życia rodzinnego. Grupa rówieśnicza. Charakterystyka grupy rówieśniczej, kategorie grup rówieśniczych, dynamika grupowa.
2. Cele wychowania: definicje, kontrowersje, wnioski o formułowaniu i stanowieniu celów wychowania.
3. Metody wychowania. Pojęcie i klasyfikacje metod wychowania. Metody: nagradzania, karania, modelowania, zadaniowa, perswazyjna, metody grupowe. Formy wychowania. Pojęcie, rodzaje, dobór form, operowanie formami wychowania.
4. Dziedziny wychowania: wychowanie moralne, estetyczne, seksualne, patriotyczne, umysłowe, religijne, zdrowotne.
5. Warunki skutecznego wychowania: podmiotowość w wychowaniu, style kierowania, poznawanie uczniów, praca nad sobą nauczyciela. Życie w zdrowiu i chorobie.
6. Działalność pedagogiczna pielęgniarki. Funkcja wychowawcza i funkcja kształcenia w zawodzie pielęgniarki. Edukacja pacjenta. Pedagogiczne aspekty pracy pielęgniarki z pacjentem i jego rodziną.
7. Dziecko w szpitalu, problemy ludzi chorych i niepełnosprawnych.
8. Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Cel, istota, koncepcje integracji społecznej. Formy, uwarunkowania i bariery integracji społecznej. Wychowanie i kształcenie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wykład, wykład konwersatoryjny, metoda poglądowa, metoda analityczna, dyskusja problemowa, metoda sytuacyjna, praca w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zaliczenia jest rozwiązanie testu sprawdzającego z wynikiem co najmniej 51% poprawnych odpowiedzi. Kryterium ocen: bardzo dobry (91 – 100%), dobry plus (81 – 90%), dobry (71 – 80%), dostateczny plus (61 – 70%), dostateczny (51 – 60%). Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń i samokształcenia.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zadań, przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia ocen wynikająca ze wszystkich zadań realizowanych podczas zajęć.
Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie pracy pisemnej na zadany przez prowadzącego temat (objętość 500 słów).
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Limit nieobecności usprawiedliwionych: 2 łącznie na wszystkich formach zajęć (wykłady, ćwiczenia). Zaległości wynikające z usprawiedliwionych nieobecności Student powinien nadrobić w ciągu 14 dni podczas konsultacji (terminy dostępne na stronie Collegium Medicum) - obowiązuje zaliczenie materiału z danego tematu (wykłady, ćwiczenia) i uzupełnienie zadania realizowanego w czasie zajęć (ćwiczenia), na których Student był nieobecny. W przypadku 3 i więcej nieobecności usprawiedliwionych o sposobie zaliczenia decyduje koordynator przedmiotu.W kwestiach nieobjętych regulaminem decyzje podejmuje osoba odpowiedzialna za przedmiot w oparciu o Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 19-07-2022 21:51)