SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy pielęgniarstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy pielęgniarstwa
Kod przedmiotu 12.6-CM-2-Podst.Piel.-S20
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 12
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Monika Lato-Pawłowska
  • dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 
Zajęcia praktyczne 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 120 8 - - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 90 6 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta w zakresie teorii i praktyki do samodzielnego prowadzenia holistycznej opieki w stosunku do człowieka w różnych fazach: zdrowia, zagrożenia chorobą, chorobie oraz umieraniu. Realizacja funkcji zawodowych pielęgniarstwa: opiekuńczej, rehabilitacyjnej, terapeutycznej itd.

 

Wymagania wstępne

Zaliczenie teoretycznych podstaw pielęgniarstwa i ćwiczeń umiejętności pielęgniarskich w ramach zajęć laboratoryjnych.

Zakres tematyczny

WYKŁAD:

  1. Proces pielęgnowania i ICNP Międzynarodowa Klasyfikacja Praktyki Pielęgniarskiej
  2. Zakres opieki pielęgniarskiej wobec pacjenta o niepomyślnym rokowaniu.
  3. Wybrane działania profilaktyczne w pracy pielęgniarki- skutki unieruchomienia pacjenta;
  4. Badania diagnostyczne, przygotowanie chorego i zapobieganie powikłaniom;
  5. Opieka pielęgniarska nad pacjentem w stanie choroby

LABORATORIUM:

1. Zasady obowiązujące przy realizacji zleceń lekarskich

  • Przechowywanie i sprawdzanie przydatności leków do użytku
  • Standardy przygotowywania i podawania leków
  • Niebezpieczeństwa związane z przygotowywaniem i podawaniem leków

2. Podawanie leków różnymi drogami

2.1. Podawanie leków drogą układu pokarmowego

  • Doustnie
  • Podjęzykowo
  • Okołopoliczkowo
  • Doodbytniczo

2.2. Podawanie leków drogą układu oddechowego

  • Drogą wziewną za pomocą nebulizatora, inhalacji
  • Tlenoterapia

2.3. Podawanie leków drogą przez skórę

  • Do worka spojówkowego
  • Do ucha
  • Do nosa
  • Dopochwowo
  • Na skórę

2.4. Podawanie leków dotkankowo

  • Wstrzyknięcia podskórne
  • Wstrzyknięcia śródskórne
  • Wstrzyknięcia domięśniowe
  • Wstrzyknięcia i infuzje dożylne

3. Pobieranie materiałów do badań

  • Pobieranie krwi żylnej do badań
  • Pobieranie moczu do badania
  • Pobieranie plwociny do badań
  • Pobieranie wymazów do badania
  • Pobieranie treści żołądkowej do badania
  • Pobieranie treści dwunastniczej do badania

4. Asystowanie pielęgniarki przy pobieraniu materiałów do badań diagnostycznych i zabiegów leczniczych

  • Nakłucie lędźwiowe
  • Punkcja jamy opłucnowej
  • Kaniulacji żył centralnych
  • Nakłucie tętnicy
  • Biopsji szpiku

5. Udział pielęgniarki w zabiegach płukania

  • Płukanie oka/worka spojówkowego
  • Płukanie jamy ustnej i gardła
  • Płukanie żołądka
  • Płukanie pęcherza moczowego
  • Irygacja przetoki
  • Płukanie rany
  • Płukanie ucha

SAMOKSZTAŁCENIE:

  1. Postępowanie w przypadku zakłucia zainfekowanym sprzętem medycznym lub w innych przypadkach  ekspozycji zawodowej na podstawie standardu postępowania.
  2. Przedstaw w zespole dwuosobowym Tradycyjne i nowoczesne pielęgniarstwo. Pielęgniarstwo zadaniowe i Primary Nursing. Dokonaj krytycznej oceny modeli.
  3. Wskaż siedzibę, kontakt, przewodniczącą OIPiP na terenie swojego miejsca zamieszkania. Na podstawie Ustawy o Samorządzie Pielęgniarek i Położnych wymień jego zadania.
  4. Przeanalizuj Ustawę o Zawodzie Pielęgniarki i Położnej w zakresie kształcenia przeddyplomowego i podyplomowego w  zawodzie.

ZAJĘCIA PRAKTYCZNE/ PRAKTYKA ZAWODOWA

  1. Postępowanie pielęgniarskie w wybranych stanach i zmianach w funkcjonowaniu organizmu.
  2. Wybrane studium kliniczne przypadku w praktyce pielęgniarskiej.
  3. Rola pielęgniarki w procesie diagnozowania, leczenia i rehabilitacji pacjenta.
  4. Profilaktyka zakażeń w opiece zdrowotnej.
  5. Wybrane metody pielęgnowania w opiece nad pacjentem.
  6. Zastosowanie procesu pielęgnowania w praktyce.
  7. Ocena stanu zdrowia pacjenta dla potrzeb pielęgnowania z elementami badania podmiotowego i przedmiotowego.
  8. Ocena podstawowych czynności życiowych.
  9. Procedury i algorytmy stosowane w ocenie podstawowych czynności życiowych.
  10. Pomiar i ocena parametrów funkcji organizmu: pomiary, testy i badania diagnostyczne wykonywane przez pielęgniarkę.
  11. Udział pielęgniarki w utrzymaniu higieny osobistej pacjenta i otoczenia.
  12. Udział pielęgniarki w prowadzeniu dokumentacji medycznej.
  13. Udział w utrzymaniu aktywności fizycznej pacjenta.
  14. Profilaktyka powikłań u pacjentów długotrwale unieruchomionych.
  15. Stosowanie opatrunków i udział pielęgniarki w leczeniu ran.
  16. Udział pielęgniarki w stosowaniu zabiegów przeciwzapalnych.
  17. Udział pielęgniarki w zakresie odżywiania pacjenta.
  18. Udział pielęgniarki w zakresie wydalania.
  19. Udział pielęgniarki w metodach wspomagających wentylację płuc.

CSM (Centrum Symulacji Medycznej w ramach z Zajęć Praktycznych)

1. Rozpoznawanie kluczowych problemów pielęgnacyjnych w różnych stanach zdrowotnych i realizacja planu opieki.

 

 

 

Metody kształcenia

Wykład: charakter wykładu informacyjny realizowany w formie prezentacji multimedialnej, także możliwość wykorzystania platformy e - learningowej.

Laboratorium: instruktaż, pokaz umiejętności na podstawie algorytmów, schematów, standardów, powtarzanie nabywanych umiejętności praktycznych w warunkach symulacyjnych, stosowanie check list.

Zajęcia praktyczne/praktyka zawodowa: studium przypadku, proces pielęgnowania, algorytmy i obowiązujące standardy w praktyce.

CSM: wykorzystanie nauczania problemowego na podstawie studium przypadku i procesu pielęgnowania, analizowanie scenariuszy.

Nieobecności powinny być usprawiedliwione, a następnie odrobione w czasie i formie ustalonej w porozumieniu z prowadzącym zajęcia.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie co najmniej 60% punktów możliwych do zdobycia,  

94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0. 

Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń, laboratoriów i zajęć praktycznych. Poprawa egzaminu odbywa się w formie pisemnej- test lub ustnej i polega na wylosowaniu trzech pytań z puli zagadnień omawianych na wykładach i ćwiczeniach.

Laboratoria - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają sprawdziany wprowadzające do zajęć/tematu, sprawdziany wiedzy teoretycznej w formie odpowiedzi ustnej lub kolokwium (po uzyskaniu 60% pkt . możliwych do zdobycia) oraz praktycznej – wykonanie zadania po każdym bloku tematycznym (losowanie przypadków i zabiegów ). W przypadkach nieobecności, Student odrabia zajęcia w terminie i miejscu uzgodnionym z prowadzącym.

Samokształcenie - warunkiem zaliczenia jest przygotowanie zadań zgodnie z kartą samokształcenia.

Zajęcia praktyczne/ Praktyka zawodowa - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny ze wszystkich zajęć przewidzianych w ramach realizacji programu wynikającego z tematyki zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. Obecność jest obowiązkowa w 100% ewentualna nieobecność musi być usprawiedliwiona po czym uzgodniony z prowadzącym termin odrobienia zajęć zgodnie z regulaminem kierunku.

CSM (Centrum Symulacji Medycznej) - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z wykonanego zadania wynikającego z przeprowadzanego scenariusza.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z Egzaminu, laboratoriów, zajęć praktycznych. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
- pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Literatura podstawowa

 

  1. Zarzycka D., Ślusarska B, Podstawy pielęgniarstwa T I i II, PZWL, Warszawa 2017.
  2. Zarzycka D., Ślusarska B., Majda A., Umiejętności Pielęgniarskie Katalog Check- List. Materiały Ćwiczeniowe z Podstaw Pielęgniarstwa PZWL, Warszawa 2017.
  3. Kózka M., Płaszewska- Żywko L. (red.): Diagnozy i interwencje pielęgniarskie. Podręcznik dla studiów medycznych. Warszawa 2008.

Literatura uzupełniająca

  1. Górajek-Jóźwik J. (red.): Wprowadzenie do diagnozy pielęgniarskiej. Warszawa 2007.
  2. Kózka M.(red. Wydania polskiego): Pielęgniarstwo.Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
  3. Ślusarska B., Zarzycka D.: Kultywowanie symboliki w pielęgniarstwie. Lublin 2011.
  4. Widomska-Czekajska T., Górajek-Jóźwik J. (red.): Encyklopedia dla pielęgniarek i położnych. Tom 1, 2, 3, Warszawa 2010.
  5. Betty J. Ackley, Gail B. Ladwig, Podręcznik diagnoz pielęgniarskich, Warszawa 2010.
  6. Chrząszczewska A.: Bandażowanie. Warszawa 1996.
  7. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 04-08-2021 22:38)