SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne
Kod przedmiotu 12.6-CM-5-Neurol.i Piel.Neurol.-S20
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Jolanta Chmielowiec
  • dr n. med. Paweł Jarmużek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Samokształcenie 15 1 - - Zaliczenie 
Zajęcia praktyczne 40 2,67 - - Zaliczenie na ocenę
Praktyka 80 5,33 - - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 5 0,33 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy i umiejętności w zakresie profesjonalnego pielęgnowania chorych ze schorzeniami neurologicznymi i/lub urazami układu nerwowego.

Wymagania wstępne

Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii chorób oraz przedmiotów zrealizowanych w ramach kierunku w dotychczasowym programie.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Obrzęk mózgu.
  2. Bóle głowy: (bóle głowy samoistne: migrena, ból głowy codzienny; bóle głowy objawowe: choroby ogólnoustrojo i narządów wewnętrznych, choroby organiczne układu nerwowego).
  3. Choroby obwodowego układu nerwowego: najważniejsze zespoły korzeniowe: rwa ramienna czyli barkowa, rwa kulszowa, rwa udowa; zespoły wielonerwowe – polineuropatie: polineuropatia cukrzycowa; ostra poliradikuloneuropatia Guillaina i Barrego.
  4. Choroby mięśni: dystrofia mięśniowa postępująca, miastenia, miopatie objawowe.
  5. Nerwice i zespoły rzekomonerwicowe: fenomenologia nerwic; klasyfikacja nerwic i ich obraz kliniczny: etiopatogeneza, rozpoznanie nerwic, leczenie nerwic.

Ćwiczenia:

  1. Pielęgnowanie chorych na padaczkę: istota choroby, przyczyny i objawy, pomoc choremu w czasie napadu padaczki, pomoc w czasie dużego napadu padaczki.
  2. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane: przyczyny, objawy i leczenie stwardnienia rozsianego; czynniki przyśpieszające ustąpienie ostrego rzutu choroby; proces pielęgnowania chorego na stwardnienie rozsiane.
  3. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych: zapalenie opon mózgowo – rdzeniowych – przypomnienie wiadomości; pielęgnowanie chorego nieprzytomnego zgodnie z zasadami obserwacji i opieki nad chorymi z zaburzeniami świadomości; chory w lżejszym stanie z zachowaną świadomością.
  4. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego: pierwsza pomoc przy urazie kręgosłupa; leczenie w warunkach szpitalnych.
  5. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową: niektóre problemy pacjenta: ból w okolicy krzyżowej, pomoc w samoobsłudze, pozycja leżąca, zaparcia, trudności w oddawaniu moczu w pozycji leżącej, otyłość, siedzący tryb życia; informacje dotyczące samoobsługi.
  6. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi: otępienie starcze (objawy zespołu otępiennego, stopnie zaawansowania rozwoju zespołu otępiennego, przyczyny zespołu otępiennego), choroba Alzheimera (planowanie pielęgnacji, zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego).

Samokształcenie:

przygotowanie pracy pisemnej na temat  opieki na pacjentem neurologicznym (nie krótsza niż pięć stron).

Zajęcia praktyczne

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem. 
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
  8. Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
  9. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
  10. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
  11. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
  12. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
  13. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.
  14. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej

Praktyka

  1. Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem. 
  2. Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
  3. Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
  4. Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
  5. Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
  6. Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
  7. Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
  8. Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
  9. Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
  10. Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
  11. Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
  12. Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
  13. Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.

Metody kształcenia

Metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć z semestru IV i V.

Wykład – zaliczenie w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć semestru IV i V.

Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne, kolokwium sprawdzające wiedzę (94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0), wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Samokształcenie - przygotowanie pracy pisemnej na temat  opieki na pacjentem neurologicznym (nie krótsza niż pięć stron). 

Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu, wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta, sformułowaniu diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowaniu opieki pielęgniarskiej. 

Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem, udokumentowanie procesu pielęgnowania wybranego pacjenta, aktywne włączenie się w opiekę nad pacjentem, pozytywna ocena opiekuna praktyk. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z egzaminu, ćwiczeń, zajęć praktycznych przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

 

Literatura podstawowa

  1. Kozubski W., (red.) Neurologia, Kompendium. PZWL, Warszawa 2019.
  2. Kozubski W., Jaracz K., Pielęgniarstwo neurologiczne, Warszawa 2015.
  3. Jaracz K., Domitrz I., (red.): P. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.

Literatura uzupełniająca

  1. Kozubski W., Liberski P. (red.) Neurologia, podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2019.
  2. Jaracz K., Kozubski W.,: (red.): Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015
  3. Adamczyk K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2000r
  4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 10-07-2021 21:42)