Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne - opis przedmiotu
Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu
Neurologia i pielęgniarstwo neurologiczne
Kod przedmiotu
12.6-CM-5-Neurol.i Piel.Neurol.-S20
Wydział
Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek
Pielęgniarstwo
Profil
praktyczny
Rodzaj studiów
pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia
semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr
5
Liczba punktów ECTS do zdobycia
6
Typ przedmiotu
obowiązkowy
Język nauczania
polski
Sylabus opracował
dr Jolanta Chmielowiec
dr n. med. Paweł Jarmużek, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć
Liczba godzin w semestrze (stacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne)
Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne)
Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne)
Forma zaliczenia
Samokształcenie
15
1
-
-
Zaliczenie
Zajęcia praktyczne
40
2,67
-
-
Zaliczenie na ocenę
Praktyka
80
5,33
-
-
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia
15
1
-
-
Zaliczenie na ocenę
Wykład
5
0,33
-
-
Egzamin
Cel przedmiotu
Celem przedmiotu jest wzbogacenie i usystematyzowanie wiedzy i umiejętności w zakresie profesjonalnego pielęgnowania chorych ze schorzeniami neurologicznymi i/lub urazami układu nerwowego.
Wymagania wstępne
Wiedza w zakresie anatomii i fizjologii człowieka, patofizjologii chorób oraz przedmiotów zrealizowanych w ramach kierunku w dotychczasowym programie.
Zakres tematyczny
Wykład:
Obrzęk mózgu.
Bóle głowy: (bóle głowy samoistne: migrena, ból głowy codzienny; bóle głowy objawowe: choroby ogólnoustrojo i narządów wewnętrznych, choroby organiczne układu nerwowego).
Choroby obwodowego układu nerwowego: najważniejsze zespoły korzeniowe: rwa ramienna czyli barkowa, rwa kulszowa, rwa udowa; zespoły wielonerwowe – polineuropatie: polineuropatia cukrzycowa; ostra poliradikuloneuropatia Guillaina i Barrego.
Choroby mięśni: dystrofia mięśniowa postępująca, miastenia, miopatie objawowe.
Nerwice i zespoły rzekomonerwicowe: fenomenologia nerwic; klasyfikacja nerwic i ich obraz kliniczny: etiopatogeneza, rozpoznanie nerwic, leczenie nerwic.
Ćwiczenia:
Pielęgnowanie chorych na padaczkę: istota choroby, przyczyny i objawy, pomoc choremu w czasie napadu padaczki, pomoc w czasie dużego napadu padaczki.
Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane: przyczyny, objawy i leczenie stwardnienia rozsianego; czynniki przyśpieszające ustąpienie ostrego rzutu choroby; proces pielęgnowania chorego na stwardnienie rozsiane.
Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych: zapalenie opon mózgowo – rdzeniowych – przypomnienie wiadomości; pielęgnowanie chorego nieprzytomnego zgodnie z zasadami obserwacji i opieki nad chorymi z zaburzeniami świadomości; chory w lżejszym stanie z zachowaną świadomością.
Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego: pierwsza pomoc przy urazie kręgosłupa; leczenie w warunkach szpitalnych.
Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową: niektóre problemy pacjenta: ból w okolicy krzyżowej, pomoc w samoobsłudze, pozycja leżąca, zaparcia, trudności w oddawaniu moczu w pozycji leżącej, otyłość, siedzący tryb życia; informacje dotyczące samoobsługi.
Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi: otępienie starcze (objawy zespołu otępiennego, stopnie zaawansowania rozwoju zespołu otępiennego, przyczyny zespołu otępiennego), choroba Alzheimera (planowanie pielęgnacji, zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego).
Samokształcenie:
przygotowaniepracy pisemnej na temat opieki na pacjentem neurologicznym (nie krótsza niż pięć stron).
Zajęcia praktyczne
Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.
Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.
Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej
Praktyka
Proces pielęgnowania pacjenta z niedowładem i porażeniem.
Postępowanie z chorym nieprzytomnym.
Pielęgnowanie i leczenie chorego z krwotokiem podpajęczynówkowym.
Pielęgnowanie chorego z guzem mózgu.
Leczenie i pielęgnowanie chorego po urazie mózgu: krwiak nadtwardówkowy, krwiak podtwardówkowy.
Pielęgnowanie chorych po udarach mózgu.
Pielęgnowanie chorych z chorobą Parkinsona.
Pielęgnowanie chorych na padaczkę.
Proces pielęgnowania chorych na stwardnienie rozsiane.
Proces pielęgnowania pacjentów z zapaleniem opon mózgowo – rdzeniowych.
Pielęgnowanie pacjentów ze schorzeniami rdzenia kręgowego.
Proces pielęgnowania chorego z rwą kulszową.
Pielęgnowanie chorych z zespołami psychoorganicznymi.
Metody kształcenia
Metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna, studium przypadku.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Egzamin przeprowadzony w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 50% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć z semestru IV i V.
Wykład – zaliczenie w formie pisemnej, warunkiem zdania egzaminu jest uzyskanie 60% punktów możliwych do zdobycia. Do egzaminu student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia zajęć semestru IV i V.
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: odpowiedzi ustne, kolokwium sprawdzające wiedzę (94-100% = 5,0 85-93% = 4,5 76-84% = 4,0 68-75% = 3,5 60-67% = 3,0 0-59% = 2,0), wykonanie zadania indywidualnego i obserwacja bezpośredniej pracy z pacjentem. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Samokształcenie - przygotowaniepracy pisemnej na temat opieki na pacjentem neurologicznym (nie krótsza niż pięć stron).
Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu, wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta, sformułowaniu diagnozy pielęgniarskiej oraz zaplanowaniu opieki pielęgniarskiej.
Praktyka zawodowa- warunkiem zaliczenia praktyki jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich umiejętności praktycznych przewidzianych do realizacji w ramach programu praktyki w czasie pracy z pacjentem, udokumentowanie procesu pielęgnowania wybranego pacjenta, aktywne włączenie się w opiekę nad pacjentem, pozytywna ocena opiekuna praktyk. Student może odbyć praktykę po zaliczeniu na ocenę pozytywną zajęć praktycznych. W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z opiekunem praktyki.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna z egzaminu, ćwiczeń, zajęć praktycznych przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Literatura podstawowa
Kozubski W., (red.) Neurologia, Kompendium. PZWL, Warszawa 2019.
Kozubski W., Jaracz K., Pielęgniarstwo neurologiczne, Warszawa 2015.
Jaracz K., Domitrz I., (red.): P. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.
Literatura uzupełniająca
Kozubski W., Liberski P. (red.) Neurologia, podręcznik dla studentów medycyny. PZWL, Warszawa 2019.
Jaracz K., Kozubski W.,: (red.): Podręcznik dla studiów medycznych. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2015
Adamczyk K.: (red.): Pielęgniarstwo neurologiczne. Wydawnictwo Czelej, Lublin 2000r
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 10-07-2021 21:42)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.