SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Podstawowa opieka zdrowotna |
Kod przedmiotu | 12.7-CM-5-Piel.-POZD-S20 |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 5 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Samokształcenie | 25 | 1,67 | - | - | Zaliczenie |
Zajęcia praktyczne | 80 | 5,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 5 | 0,33 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Przekazanie treści dotyczących roli i udziału podstawowej opieki zdrowotnej w poprawie stanu zdrowia i jakości życia ludności
Umiejętność oceny potrzeb bio –psycho - społecznych człowieka zdrowego, chorego i niepełnosprawnego, wiedza z zakresu pielęgniarstwa specjalistycznego, zdolność do
oceny funkcjonalnej osoby niepełnosprawnej i znajomość sposobów rehabilitacji, wiedza z zakresu psychologii człowieka, socjologii i pedagogiki.
Wykład:
1. Organizacja opieki zdrowotnej w Polsce i na świecie.
2. Struktura i zakres świadczeń zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej.
3. Zadania zespołu podstawowej opieki zdrowotnej.
Ćwiczenia:
1. Planowanie i realizacja opieki pielęgniarskiej w środowisku zamieszkania, nauki i pracy.
2. Udział pielęgniarki w realizacji zadań wynikających z programów polityki zdrowotnej.
3. Komunikacja z osoba starszą.
4. Samodzielna ordynacja środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i wyrobów medycznych.
Zajęcia praktyczne:
1. Zadania i obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad ludnością w środowisku zamieszkania.
2. Obowiązki pielęgniarki środowiskowej sprawującej opiekę nad pracownikami w środowisku pracy.
3. Pielęgniarka środowiskowa w opiece nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania.
4. Komunikacja pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej z pacjentem i jego rodziną.
5. Zastosowanie środków spożywczych i wyrobów medycznych w przebiegu poszczególnych jednostek chorobowych oraz sytuacji biopsychospołecznej.
6. Praktyczne wypisywanie recept lub zleceń w ramach realizacji zleceń lekarskich w procesie diagnostyki, leczenia i rehabilitacji na wyroby medyczne i środki spożywcze
specjalnego przeznaczenia przez pielęgniarkę środowiskowo-rodzinną.
Wykład konwencjonalny, wykład problemowy, praca w grupach, metoda przypadków i sytuacyjna, pogadanka, instruktaż, pokaz, metoda algorytmiczna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład – zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej w formie testu . Pozytywną ocenę uzyskuję student który otrzymuje 60% punktów
możliwych do zdobycia. Zastrzeżenie możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na egzaminowanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji w oparciu o regulamin zdalnego egzaminowania
Ćwiczenia - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, zaliczeniu 100% obecności i napisaniu pracy pisemnej. Student powinien uzupełnić
braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Samokształcenie - praca z zakresu medycyny rodzinnej (forma: esej, studium przypadku, prezentacja multimedialna).
Działania mogą być zrealizowane w grupach maksymalnie 4 osobowych w CSM.
Zajęcia praktyczne – warunkiem zaliczenia zajęć jest wykonanie zadania indywidualnego polegającego na rozpoznaniu problemów pielęgnacyjnych wybranego pacjenta
przebywającego w oddziale psychiatrycznym oraz ustalenie planu postępowania pielęgniarskiego.
Pozostałe warunki zaliczenia, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25
stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.
W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie i formie uzgodnionej z prowadzącym zajęcia. W sprawach spornych dotyczących zaliczeń, studentowi przysługuje prawo odwołania się do Koordynatora przedmiotu. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem rozpatruje indywidualnie Koordynator przedmiotu lub odpowiednio zastosowanie mają wewnętrzne akty prawne
1. Brosowska B., Mielczarek-Pankiewicz E.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej , Tom II. Makmed, Lublin 2008.
2. Kawczyńska-Butrym K.: Wyzwania rodziny: zdrowie, choroba, niepełnosprawność, starość. Makmed, Lublin 2008
3. Kilańska D.: Pielęgniarstwo w podstawowej opiece zdrowotnej. Makmed, Lublin 2010.
4. Levene S.: Leczenie cukrzycy typu 2 w podstawowej opiece zdrowotnej, Via Medica, Gdańsk 2005.
1. Mikołajewska E.: Osoba ciężko chora i niepełnosprawna w domu, Wydawnictwo lekarskie PZWL, Warszawa 2012
2. Kawczyńska-Butrym K: Rodzina-zdrowie-choroba. Koncepcje i praktyka pielęgniarstwa rodzinnego, Czelej, 2001.
3. Inne, wyselekcjonowane materiały edukacyjne są przekazywane studentom podczas zajęć.
4. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 17-01-2024 19:24)