SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Przedmiot do wyboru - Zaburzenia mowy w chorobach neurodegeneracyjnych |
Kod przedmiotu | 12.9-WL-PIELD-PDW-CN |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Pielęgniarstwo |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | 15 | 1 | Zaliczenie na ocenę |
Pogłębienie wiadomości o zaburzeniach mowy w chorobach neurodegeneracyjnych. Przygotowanie studenta do współpracy z neurologopedami w zakresie diagnozy i terapii mowy u osób z chorobami neurodegeneracyjnymi oraz współpracy z rodzinami osób chorych. Pogłębienie wiedzy w zakresie profilaktyki zaburzeń mowy i przygotowanie do prowadzenia działań praktycznych w tym zakresie.
Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej, neuropsychologii, neurologii i psychiatrii oraz komunikacji alternatywnej.
Wykłady:
Ćwiczenia:
Wykłady - wykład informacyjny, prezentacja.
Ćwiczenia - praca pod kierunkiem nauczyciela, projekt, studium przypadków.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady: zaliczenie przeprowadzone w formie pisemnej - testu obejmującego pytania otwarte i zamknięte (ocena pozytywna po uzyskaniu minimum 60% możliwych punktów). W przypadkach nieobecności, Student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.
Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć, przewidzianych do realizacji w ramach programu.
Ocena końcowa: to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
94-100% = 5,0, 85-93% = 4,5, 76-84% = 4,0, 68-75% = 3,5, 60-67% = 3,0, 0-59% = 2,0.
Regulacje dotyczące warunków zaliczenia odpowiadają warunkom zaliczania bezpośredniego, z zastrzeżeniem możliwości wprowadzenia zmian w przypadku konieczności przejścia na zaliczanie zdalne w czasie regulaminowym, przed rozpoczęciem sesji.
Pozostałe nie wymienione regulacje określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
1. Domagała A., Zachowania językowe w demencji. Struktura wypowiedzi w chorobie Alzheimera, Lublin 2007.
2. Gałkowski T., Szeląg E., Jastrzębowska G. (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki, Opole 2005.
3. Jauer-Niworowska O., Dyzartria nabyta. Diagnoza logopedyczna i terapia osób dorosłych, Warszawa 2009.
4. Marczewska H., Osiejuk E., Nie tylko afazja... O zaburzeniach językowych w demencji Alzheimera, demencji wielozawałowej i przy uszkodzeniach prawej półkuli mózgu, Warszawa 1994.
5. Pąchalska M., Afazjologia, Warszawa-Kraków 1999.
6. Skorek E.M., Człowiek z zaburzoną zdolnością komunikacyjną – między zdrowiem a niepełnosprawnością, [w:] Edukacyjne oblicza komunikacji – dyskurs interdyscyplinarny, Zielona Góra, 2016.
7. Skorek E.M., Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra 2017
1. Artykuły naukowe dostępne w bazach udostępnionych przez Bibliotekę Uniwersytetu Zielonogórskiego
Zmodyfikowane przez dr Iwona Bonikowska (ostatnia modyfikacja: 14-07-2021 18:41)