SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Badanie kliniczne i diagnostyka różnicowa w pielęgniarstwie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Badanie kliniczne i diagnostyka różnicowa w pielęgniarstwie
Kod przedmiotu 12.6-WL-PIELD-BKDRP
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Pielęgniarstwo
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra pielęgniarstwa
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. n. med. Józef Haczyński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 10 0,67 10 0,67 Zaliczenie na ocenę
Wykład 5 0,33 5 0,33 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem kształcenia jest:

 opanowanie umiejętności oceny stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta ze zwróceniem uwagi na rozpoznanie stanów zagrażających życiu i wymagających natychmiastowej interwencji lekarskiej. Opanowanie techniki badania przedmiotowego pacjenta w zakresie opieki pielęgniarskiej, z interpretacją całokształtu obrazu chorobowego. Poznanie przyczyn, objawów i zasad prowadzenia diagnostyki różnicowej najczęstszych  jednostek chorobowych z uwzględnieniem podstaw interpretacji badań dodatkowych. Ppoznanie uwarunkowań środowiskowych i epidemiologicznych najczęstszych chorób  z uwzględnieniem specyfiki u osób w podeszłym wieku oraz czujności onkologicznej. Zastosowanie etycznych, społecznych i prawnych uwarunkowań wykonywania zawodu pielęgniarki oraz zasad promocji zdrowia, w oparciu o dowody naukowe i filozofię humanizacji medycy

Wymagania wstępne

Wykorzystanie wiedzy z dotychczasowego toku studiów z przedmiotów dotyczących nauk podstawowych takich jak znajomość anatomii, fizjologii, patofizjologii, patomorfologii oraz EBM, etyki, praw pacjenta i humanizacji medycyny

Zakres tematyczny

1.      Oceny stanu ogólnego, stanu przytomności i świadomości pacjenta

2.      Przeprowadzanie i interpretacja badania podmiotowego

3.      Przeprowadzenie i interpretacja badanie przedmiotowego w zakresie głowy, klatki piersiowe i brzucha i kończyn

4.      Etiopatogeneza, symptomatologia, diagnostyka różnicowa i zapobieganie chorobom układów: krążenia, oddechowego, krwiotwórczego, pokarmowego, moczowego, endokrynnego i ruchu ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki u osób w wieku podeszłym oraz w czujności onkologicznej w szczególności:

5.      Proces stawiania diagnozy w oparciu o wyniki badania przedmiotowego i podmiotowego, diagnostykę różnicową, wybór i interpretację wyników badań dodatkowych z wykorzystaniem medycyny opartej na dowodach naukowych i filozofii humanizacji medycyny

6.      Podstawy epidemiologii i uwarunkowań środowiskowych i zawodowych występujących w chorobach wewnętrznych

Metody kształcenia

Ćwiczenia prowadzone w CSM ze szczególnym naciskiem na umiejętne zbieranie wywiadu oraz dokładne i ukierunkowane przeprowadzenie badania fizykalnego. Wykłady prowadzone w formie multimedialnej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wiedza i umiejętności praktyczne studenta będą weryfikowane w formie zaliczeń wstępnych,  obserwacji pracy studenta, oceny przygotowania do zajęć, oceny aktywności w czasie zajęć, opisów przypadku, zaliczeń cząstkowych i zaliczenia końcowego.

Przygotowanie do ćwiczeń weryfikowane jest w formie ustnej lub pisemnej. Opanowanie poszczególnych partii materiału weryfikowane jest w formie sprawdzianów opisowych i/lub testowych (mix pytań jednokrotnego i wielokrotnego wyboru) po zakończeniu danego bloku tematycznego. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia końcowego jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń i wykładów. W przypadku usprawiedliwionej nieobecności na 2 zajęciach jest możliwe odrobienie zajęć z inną grupą po uzyskaniu zgody prowadzącego lub zdanie partii materiału obejmującej dane zajęcia w formie ustnej u prowadzącego. 

Zaliczenie końcowe składa się z części praktycznej w bezpośrednim kontakcie z pacjentem oraz z części teoretycznej (test). Ocenie części praktycznej podlega umiejętność komunikacji z pacjentem, wnikliwego zbierania wywiadu i odpowiednia interpretacja subiektywnych dolegliwości i stwierdzanych w badaniu fizykalnym nieprawidłowości. W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej do końca roku akademickiego.

Ocena z części praktycznej jest oceną z ćwiczeń. Ocena końcowa jest oceną uzyskaną przez studenta z części teoretycznej zaliczenia końcowego.

Zaliczenie części teoretycznej będzie przeprowadzone w formie egzaminu testowego złożonego ze 60 pytań jedno i wielokrotnego wyboru (1pytanie - 1 punkt). Czas trwania egzaminu - 60 minut (1 pytanie - 1 minuta). Próg zaliczenia części teoretycznej wynosi 60% (minimalna liczba punktów do zaliczenia - 36 ).

W przypadku otrzymania oceny niedostatecznej student jest uprawniony do jej poprawienia do końca roku akademickiego, w terminie uzgodnionym z osobą prowadzącą zajęcia lub upoważnioną przez kierownika jednostki dydaktycznej.

Pozostałe warunki, nie wymienione w tym punkcie określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow

 

Literatura podstawowa

1. Dyk D Badanie fizykalne w pielęgniarstwie - podmiotowe i przedmiotowe. PZWL 2020

2. Jurkowska G, Łagoda K. Pielęgniarstwo internistyczne . PZWL 2018

Literatura uzupełniająca

1. Slusarska B. Umiejętności pielęgniarskie - katalog check-list. PZWL 2017

2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr n. med. Joanna Hoffmann-Aulich (ostatnia modyfikacja: 12-09-2022 13:28)