SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot do wyboru - Hipokrates u Demokryta, czyli dlaczego lekarze noszą białe fartuchy - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot do wyboru - Hipokrates u Demokryta, czyli dlaczego lekarze noszą białe fartuchy
Kod przedmiotu 08.9-WL-Lek-HD
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Lilianna Kiejzik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 15 1 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi zależnościami między filozofią (jedyną nauką, jaka funkcjonowała na początku starożytności – VII/VI w.p.n.e.) a medycyną świątynną (Asklepiejonów) i następnie medycyną naukową (od Hippokratesa – V w.p.n.e.). Pokazanie zadań terapeutycznych filozofii - lekarki duszy i medycyny - lekarki ciała. Przedstawienie rozwoju filozofii przez pryzmat poglądów myślicieli będących jednocześnie lekarzami (od starożytności do XX wieku – oczywiście będzie to wybór). Zakres i sposoby definiowania filozofii medycyny (podejście holistyczne, analityczno-krytyczne, hermeneutyczne, fenomenologiczne). Znaczenie filozofii w medycynie (E.D. Pellegrino).

Wymagania wstępne

Bez wymagań wstępnych

Zakres tematyczny

  1. Sokrates i metody filozofii: maieutyka – sztuka położnicza, elenktyka – sztuka zbijania z tropu – V w. p.n.e.
  2. Wydzielenie medycyny z filozofii. Demokryt i Hippokrates – V w. p.n.e. Przysięga Hippokratesa.
  3. Filozofia rzymska – jej znaczenie terapeutyczne. Seneka – I w. Filozofia pocieszenia jako lekarstwo.
  4. Średniowiecze: Hildegarda z Bingen – XI-XII w. Praktyczne wykorzystanie filozofii czterech żywiołów.
  5. Czasy nowożytne: Kartezjusz – XVII w., La Mettrie – XVIII w., czyli lekarze będący filozofami. Nowe poglądy na ciało.
  6. Oświecenie niemieckie – Kant – XVIII w. Rola rozumu w interpretacji istnienia.
  7. Wiek XX – terapeutyczne znaczenie egzystencjalizmu – J.P. Sartre.

Metody kształcenia

W zależności od potrzeb stosowane będą przede wszystkim trzy formy zajęć: wykład informacyjny, konwersatoryjny i syntetyczny oraz rozmowa. Pierwszy zapozna słuchaczy z odpowiednimi partiami materiału. Drugi zaktywizuje słuchaczy w toku zajęć, słuchacze zachęcani będą do krótkiej dyskusji i zadawania pytań, zwłaszcza w sytuacjach, gdy jakieś partie omawianego materiału wydawać się im będą niezrozumiałe. Trzecie podsumuje omówiony materiał i ułatwi zapamiętywanie najważniejszych kwestii. Główny nacisk położony będzie na metody kształcące umiejętność wymiany poglądów. Eksploatowane będą dyskusje prowadzone tokiem parlamentarnym i dialogowym.  Dodatkowo pojawią się pokazy multimedialne, praca z tekstem filozoficznych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Limit nieobecności - 3, sposób nadrobienia materiału - na konsultacjach, rozmowa z tematyki opuszczonych zajęć. 

2. Na ostatnich zajęciach krótki test wyboru (30 pytań, wszystkie zamknięte, czyli jednokrotnego wyboru) w postaci quizu z progami punktowymi. Uzyskanie 60% punktów oznacza zaliczenie przedmiotu.

Literatura podstawowa

  1. Przysięga Hippokratesa. różne wydania.
  2. Kartezjusz, Rozprawa o metodzie, Warszawa 1992.
  3. La Mettrie, Człowiek - maszyna, Warszawa 1996.

Literatura uzupełniająca

  1. W. Szumowski, Filozofia medycyny, Kety 2007.
  2. Czasopisma dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ, cyfrowe bazy danych – nauki medyczne i nauki o zdrowiu; http://www.bu.uz.zgora.pl/

Uwagi

Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim

https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Lilianna Kiejzik (ostatnia modyfikacja: 06-07-2021 09:34)