SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Analiza rynku - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Analiza rynku
Kod przedmiotu 04.9-WZ-MSPLPD-AR
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Modelowanie i symulacje procesów w logistyce i w produkcji
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Piotr Kułyk, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium - - 10
(w tym jako e-learning)
0,67
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Rozwijanie kompetencji studentów oraz kształtowanie umiejętności praktycznych przygotowujących do wykorzystania wiedzy w pracy zawodowej polegającej na przeprowadzeniu kompleksowej analizy rynku i jej wykorzystania na potrzeby działalności gospodarczej.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu stosowania narzędzi i metod statystycznych

Zakres tematyczny

Cele gromadzenia danych, źródła informacji, metody gromadzenia danych, zasady budowy baz danych, przetwarzanie danych i prezentacja wyników. Badanie pozycji rynkowej przedsiębiorstwa – analiza udziału w rynku. Analiza grup strategicznych, analiza konkurencji, stopień koncentracji rynku. Ocena chłonności i pojemności rynku, wpływ dochodów i cen na kształtowanie się pojemności rynku. Badanie braków towarowych i popytu niezaspokojonego, analiza popytu kształtującego się. Proces segmentacji rynku. Analiza przestrzennego zróżnicowania rynku, ocena stopnia równomierności występowania zjawiska w przestrzeni.

Metody kształcenia

Praca w grupach, rozwiązywanie zadań, projekt, warsztaty, case study

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Przeprowadzenie analizy przedsiębiorstw z obszaru logistyki lub produkcji.

Literatura podstawowa

  1. Balicki A., Analiza rynku, Wyd. WSZ, Gdańsk 2002
  2. Mazurek-Łopacińska K., Badania marketingowe – podstawowe metody i obszary zastosowań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2006.
  3. Kozielski R. (red.), Wskaźniki marketingowe. Wyd. Wolters Kluwer, 2008
  4. Mruk H. (red.), Analiza rynku, PWE, Warszawa 2005.
  5. Rosa G., Smalec A., Sondej T. , Analiza i funkcjonowanie rynku – ćwiczenia i zadania. Wyd. Naukowe US, 2010
  6. Kaczmarczyk S., Badania marketingowe – metody i techniki, PWE, Warszawa 2002.
  7. Duliniec E., Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem, PWN, Warszawa 2000.
  8. Hague P., Hague N., Morgan C. A., Badania rynkowe w praktyce, Hellon, Gliwice 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2005.
  2. Kaden R. J., Badania marketingowe, PWE, Warszawa 2008.
  3.  Kotler P., Marketing, Wydawnictwo Rebis, Warszawa 2005.
  4.  Mynarski S., Badania rynkowe w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków 2001.
  5. Wrzosek W., Funkcjonowanie rynku , PWE, Warszawa 2002

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Paweł Szudra (ostatnia modyfikacja: 12-07-2021 22:24)