SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pediatria |
Kod przedmiotu | 12.0-WL-Lek-Pedi |
Wydział | Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu |
Kierunek | Lekarski |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie sześcioletnie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 11 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 70 | 4,67 | 70 | 4,67 | Zaliczenie |
Celem kształcenia z pediatrii jest:
- doskonalenie już nabytych umiejętności praktycznych w zakresie przeprowadzania wywiadu oraz badania przedmiotowego dzieci od okresu noworodkowego do 18 r.ż.,
- poszerzenie wiedzy na temat chorób wieku dziecięcego oraz poznanie nowych schorzeń dla tego okresu,
- nabycie umiejętności przeprowadzania diagnostyki różnicowej,
- poznanie metod diagnostycznych w pediatrii,
- teoretyczne i praktyczne poznanie procedur diagnostycznych wykonywanych u dzieci,
- poznanie zasad postępowania w nagłych stanach w pediatrii,
- znajomość epidemiologii, symptomatologii, diagnostyki, leczenia oraz rokowania w najczęstszych chorobach wieku dziecięcego.
Znajomość anatomii, embriologii, fizjologii, genetyki, patofizjologii, patomorfologii, farmakologii oraz zagadnień omawianych podczas zajęć z pediatrii na III r. studiów.
Program nauczania realizowany jest w formie zajęć ćwiczeniowych w Oddziale Dziecięcym, Oddziale Noworodkowym Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego w Zielonej Górze, przychodni Lekarza Rodzinnego, przyszpitalnych dziecięcych poradniach specjalistycznych w Zielonej Górze oraz Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych.
W czasie zajęć omawiane będą wyżej wymienione tematy uzupełnione o bieżące zagadnienia zgodnie z profilem dzieci hospitalizowanych w oddziałach lub przyjmowanych w poradniach w dniu ćwiczeń. Studenci będą mieli możliwość uczestniczenia w ostrych i planowych przyjęciach w pediatrycznej Izbie Przyjęć. Ponadto studenci będą brali udział w symulowanych sytuacjach klinicznych podczas ćwiczeń odbywających się w Wieloprofilowym Centrum Symulacji Medycznych. Podczas tych zajęć jest także możliwość zdobywania umiejętności praktycznych w zakresie procedur diagnostyczno-terapeutycznych (m.in. nakłucie lędźwiowe, cewnikowanie pęcherza moczowego, zakładanie zgłębnika żołądkowego, intubacja itp.).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są: obecność na ćwiczeniach oraz zdanie egzaminu końcowego w następnym semestrze.
Każda nieobecność powinna być usprawiedliwiona. Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności na ćwiczeniach (zwolnienie lekarskie lub zgoda dziekana), bez konieczności odrabiania zajęć. W przypadku nieobecności (usprawiedliwionej) na > 2 ćwiczeniach student zobowiązany jest odrobić zajęcia. W razie braku możliwości odrobienia zajęć z inną grupą student jest zobowiązany do zaliczenia materiału omawianego podczas tych zajęć u osoby prowadzącej zajęcia.
Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu końcowego. Egzamin końcowy obejmuje egzamin praktyczny oraz egzamin testowy składający się ze 100 pytań (pytania teoretyczne oraz pytania do przedstawionego przypadku maja charakter odpowiedzi tak/nie lub jedno- i wielokrotnego wyboru).
Egzamin praktyczny przeprowadzany jest w Oddziale Pediatrii lub w Centrum Symulacji Medycznej. Egzamin praktyczny weryfikuje umiejętności praktyczne, umiejętności w zakresie komunikowania się oraz umiejętności wykonywania podstawowych procedur diagnostyczno-leczniczych. W ramach egzaminu, każdemu studentowi zostaje przydzielony pacjent. Student zapoznaje się z jego dokumentacją, przeprowadza wywiad oraz badanie przedmiotowe w obecności lekarza-egzaminatora, a następnie proponuje postępowanie diagnostyczno-terapeutyczne. Sprawdzana jest również wiedza i/lub umiejętności praktyczne w zakresie procedur diagnostycznych (m.in. cewnikowanie pęcherz moczowego, nakłucia lędźwiowego).
Dla zaliczenia testu ustalono granicę 60% poprawnych odpowiedzi. W przypadku nie zaliczenia testu końcowego student zobowiązany jest do ponownego przystąpienia do zaliczenia testowego lub ustnego po uzgodnieniu z koordynatorem przedmiotu. Ocena końcowa
z egzaminu jest średnią arytmetyczna obu ocen (z części praktycznej i teoretycznej). Jednakże z każdej części student musi uzyskać co najmniej ocenę dostateczną. Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z egzaminu.
Uzyskane punkty z egzaminu testowego są przeliczane na stopnie wg skali:
94-100% = 5,0
85-93% = 4,5
76-84% = 4,0
68-75% = 3,5
60-67% = 3,0
0-59% = 2,0
Sposób wyliczanie oceny końcowej:
Średnia 2-3,24 = ocena 3,0
Średnia 3,25-3,74 = ocena 3,5
Średnia 3,75-4,24 = ocena 4,0
Średnia 4,25-4,74 = ocena 4,5
Średnia 4,75-5 = ocena 5
Pozostałe warunki określa Regulamin Studiów na Uniwersytecie Zielonogórskim https://www.uz.zgora.pl/index.php?regulamin-studiow
Dobrzańska A, Ryżko J (red.) Pediatria. Podręcznik do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Elsevier Urban & Partner Wrocław 2014 (wyd. 2).
Kulus M., Grenda R., Kawalec W. (red.) Pediatria. PZWL, 2018 (wyd. 2).
Zmodyfikowane przez dr hab. n. med. Magdalena Gibas-Dorna, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-09-2021 19:58)