SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Ekologia roślin z fitosocjologią |
Kod przedmiotu | 13.9-WB-BSD-ERzF-Ć-S14_pNadGen9U0CL |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia / Biologia nauczycielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest przedstawienie ekologii roślin jak działu ekologii ogólnej, zapoznanie z procesami funkcjonowania oraz regułami organizacji zbiorowisk roślinnych, ich dynamiką, powiązaniem z czynnikami środowiskowymi, zasadami i metodami klasyfikacji oraz zróżnicowaniem roślinności.
Ukończone kursy w zakresie botaniki systematycznej oraz ekologii ogólnej.
WYKŁAD Wprowadzenie do ekologii roślin. Czynnki ekologiczne a roślina. Zbiorowiska roślinne, roślinność. Ekosystemy. Różnorodność biologiczna. Ekologia globalna. ĆWICZENIA Organizacja i struktura zbiorowisk roślinnych. Metody badań fitosocjologicznych. Fitoindykacja.
Podająca: wykład w formie prezentacji multimedialnej. Praktyczna: ćwiczenia, obserwacje w terenie, prygotowanie projektu.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
WYKŁAD - egzamin końcowy w formie ustnej, do którego student dopuszczany na podstawie uprzedniego zaliczenia ćwiczeń. Student zobowiązany jest do odpowiedzi na co najmniej cztery z pięciu pytań problemowych dotyczących znajomości pojęć z zakresu ekologii roślin.
ĆWICZENIA: zaliczenie z oceną - warunkiem zaliczenia jest aktywny udział w dyskusji w trakcie zajęć konwersatoryjnych (10%), uzyskanie pozytywnych ocen z 2 pisemnych kolokwiów (w formie otwartych i zamkniętych pytań, ocena pozytywna powyżej 60% uzyskanych punktów) (30%), zaliczenie wszystkich kart pracy przewidzianych do realizacji w ramach programu ćwiczeń (10%), uzyskanie pozytywnej oceny z prezentacji multimedialnej (25%) oraz przygotowanie sprawozdania z badań terenowych (25%).
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z ćwiczeń (50%) i z egzaminu (50%).
1. Leuschner C., Ellenberg H. 2017. Vegetation Ecology of Central Europe, Volume I: Ecology of Central European Forests. Springer International Publishing.
2. Leuschner C., Ellenberg H. 2017. Vegetation Ecology of Central Europe, Volume II: Ecology of Central European Non-Forest Vegetation: Coastal to Alpine, Natural to Man-Made Habitats. Springer International Publishing.
3. Keddy P. 2017. Plant Ecology. Origins, Processes, Consequences. 2nd ed. Cambridge University Press, New York.
4. Schulze E.-D., Beck E., Buchmann N., Clemens S., Müller-Hohenstein K., Scherer-Lorenzen M. 2019. Plant Ecology. 2nd ed. Springer, Berlin, Heidelberg.
1. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R. 2000. Ekologia. Krótkie wykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
2. Thomas F. 2018. Grundzüge der Pflanzenökologie. Springer, Berlin.
3. Wysocki C., Sikorski P. 2009. Fitosocjologia stosowana w ochronie i kształtowaniu krajobrazu. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Zmodyfikowane przez dr Dmytro Iakushenko (ostatnia modyfikacja: 15-12-2021 11:27)