SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wstęp do językoznawstwa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wstęp do językoznawstwa
Kod przedmiotu WstJęzyk01ĆFilol_gen4SND5
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawowymi kierunkami współczesnej lingwistyki, zasadami opisu języka naturalnego i działami językoznawstwa. Student poznaje terminologię wymaganą przy kształceniu językoznawczym i uzyskuje przygotowanie do przedmiotów realizowanych podczas toku studiów.

Wymagania wstępne

Wiedza ogólna o języku.

Zakres tematyczny

  1. Pojęcie języka naturalnego. Język jako system znaków konwencjonalnych.
  2. Cechy istotne języka naturalnego.
  3. System językowy. Pojęcie tekstu, wypowiedzi, dyskursu.
  4. Funkcje języka i wypowiedzi.
  5. Struktura aktu komunikacji. Typy aktów mowy.
  6. Budowa systemu językowego.
  7. Podsystem morfologiczny.
  8. Podsystem składniowy.
  9. Słownictwo jako system. Klasy funkcjonalne systemu (części mowy).
  10. Słownictwo jako system.
  11. Językoznawstwo wśród innych nauk.
  12. Charakterystyka dyscyplin językoznawczych.
  13. Główne problemy językoznawstwa historycznego.
  14. Elementy językoznawstwa typologicznego.
  15. Charakterystyka językoznawstwa kulturowego.

Metody kształcenia

Referat, prezentacja, ćwiczenia, studium przypadku, dyskusja. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność na zajęciach, dyskusja nad referatami.

Przygotowania referatu (lub odpowiednika, np. prezentacji).

Sprawdzian pisemny (np. podsumowującego testu końcowego).

Literatura podstawowa

Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T., Wstęp do językoznawstwa, Poznań 1982

Grzegorczykowa R., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 2017 (i inne).

Przybylska R., Wstęp do nauki o języku polskim. Podręcznik dla szkół wyższych, Warszawa 2003.

Literatura uzupełniająca

Bartmiński J., Niebrzegowska-Bartmińska S., Tekstologia, Warszawa 2009.

Bugajski M., Język w komunikowaniu, Warszawa 2006.

Bugajski M., Językoznawstwo normatywne, Warszawa 1993.

Bugajski M., Podstawowe zagadnienia lingwistyki, Wrocław 1989.

Furdal A., Językoznawstwo otwarte, Wrocław 2000

Lachur C., Zarys językoznawstwa ogólnego (tu:, Rozdział 3. Gramatyczny system języka, s. 101-136), Opole 2004.

Lyons J., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1975

Łuczyński E., Maćkiewicz J., Językoznawstwo ogólne. Wybrane zagadnienia, Gdańsk 2005 (i inne).

Uwagi

Brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kładoczny (ostatnia modyfikacja: 29-04-2022 12:28)