SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty dydaktyczne zintegrowane z realizacją praktyk - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty dydaktyczne zintegrowane z realizacją praktyk
Kod przedmiotu 05.1-WH-FiPlP-WDZzRP-S20
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia polska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Katarzyna Grabias - Banaszewska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zasadniczym celem przedmiotu jest  osiągnięcie przez studentów zakładanych w programie studiów efektów kształcenia i kompetencji, umożliwiających nabywanie doświadczeń związanych z funkcjonowaniem systemu oświaty, wychowania i specyfiką szkoły, w szczególności:

  • poznanie warsztatu pracy nauczyciela-wychowawcy drugiego  etapu edukacyjnego, 
  • nabycie umiejętności dokumentowania pracy nauczyciela,
  • pozyskanie nowych wiadomości i umiejętności dydaktycznych,
  • konfrontowanie nabywanej w trakcie studiów wiedzy  z rzeczywistością pedagogiczno-dydaktyczną w działaniu praktycznym.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu dydaktyki języka polskiego.

Zakres tematyczny

Student samodzielnie przygotowuje konspekty prowadzonych zajęć, poznaje obowiązki oraz podejmowane czynności nauczyciela w szkole, prowadzi samodzielnie zajęcia z uczniami, poznaje organizację pracy szkoły obejmującą m.in. zadania realizowane przez placówkę, oraz prowadzoną przez szkołę dokumentację.

Metody kształcenia

dyskusja, pogadanka, pokaz, demonstracja,  metoda zajęć praktycznych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Systematyczny udział w zajęciach (obserwacja lekcji i udział w dyskusji).

2. Prowadzenie lekcji języka polskiego.

3. Udokumentowanie pracy nauczyciela (konspekt, materiały przygotowane do lekcji).

 

 

Literatura podstawowa

Literatura ustalana podczas projektowania zajęć dydaktycznych.

Bereziński F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów dla nauczycieli, Kraków 2011.

Kordziński J., Szkoła uczenia się, Warszawa 2020.

Lorens R., Nowe technologie w edukacji, Warszawa 2011.

Oprawa metodyczna do podręczników (rozkład materiału). 

Podręczniki i ćwiczenia do nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII (WSIP, GWO).

Podstawa programowa nauczania języka polskiego w klasach IV-VIII.

Literatura uzupełniająca

Blakemore  S., J., Wynaleźć siebie. Sekretne życie mózgu nastolatka, Wydawnictwo Mamania 2019.

Nowoczesne media w przestrzeniach edukacyjnych, pod red. W. Czerski, R. Wawer, Lublin 2015.

Oelszlaeger B., Jak uczyć uczenia się, Warszawa 2019.

Przewodnik nauczyciela, kl. IV-VIII, WSIP.

Robinson K., Kreatywne szkoły, Element 2015.

Tokarz T., Szkoła ma być dla ucznia, Ridero IT Solution 2020.

Zeszyty lekturowe, kl. IV-VIII, WSIP.

Żylińska M., A co za to dostanę, Edukatorium 2021.

Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Edukatorium 2013.

Uwagi

Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności nauczycielskiej


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 11-05-2022 14:19)