SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego |
Kod przedmiotu | 09.0--FiPlD-MNJPJO-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | glottodydaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami nauczania języka polskiego jako obcego, wyposażenie w wiedzę dotyczącą rozwijania sprawności językowych oraz przedstawienie programów i sposobów organizacji kursu języka polskiego jako obcego.
Ogólna wiedza o języku polskim i o metodach pracy z uczniem.
1.Tradycje nauczania języka polskiego jako obcego.
2. Metody nauczania języków obcych: bezpośrednia, gramatyczno-tłumaczeniowa, audiolingwalna; kognitywna, metody niekonwencjonalne (np. metoda reagowania całym ciałem (TPR), sugestopedia), podejście komunikacyjne, podejście zadaniowe itp.
3. Rozwijanie kompetencji językowych w nauczaniu języka polskiego jako obcego (rozwijanie kompetencji fonologicznej, ortograficznej, gramatycznej, leksykalnej i semantycznej).
4. Rozwijanie sprawności językowych (sprawności receptywne, produktywne i interakcyjne oraz postępowanie metodyczne przy ich rozwijaniu).
5. Programy nauczania języka polskiego jako obcego.
6. Podręcznik jako podstawowy środek dydaktyczny w procesie glottodydaktycznym. Materiały autentyczne a preparowane.
7. Nauczanie kultury polskiej (podejścia do nauczania kultury, kompetencja międzykulturowa, metodyka nauczania międzykulturowego).
8. Organizacja oraz planowanie kursu i zajęć języka polskiego jako obcego (planowanie w skali makro i mikro) .
Wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność na zajęciach (wzięcie udziału w dyskusji), zdanie egzaminu (pisemnego lub ustnego).
Gębal P., Miodunka W., Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa 2020.
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.
Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
Seretny A., Lipińska E. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006 (wybór).
40 lat wrocławskiej glottodydaktyki polonistycznej. Teoria i praktyka, red. A. Dąbrowska, U. Dobesz Wrocław 2014.
Garncarek P., Przestrzeń kulturowa w nauczaniu języka polskiego jako obcego, Warszawa 2006;
Inne optyki. Nowe programy, nowe metody, nowe technologie w nauczaniu kultury polskiej i języka polskiego jako obcego, red. R. Cudak, J. Tambor, Katowice 2001.
Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.
Kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego red. W. Miodunka, Kraków 2009.
Nauczyć Polski i polskiego, red. A. Achtelik, J. Tambor, Katowice 2007.
Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy, red. J. Tambor, tomy 1-5, Katowice 2018.
Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziom A1-C2, red. I. Janowska i inni, Kraków 2016.
Ronowicz E.A., Kierunki w metodyce nauczania języków obcych: przegląd historyczny, Warszawa 1982.
Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z Międzynarodowej Konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, red. A. Dąbrowska, Wrocław 2004.
Wybrane artykuły z czasopism „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, „Języki Obce w Szkole” oraz „Neofilolog”.
brak
Zmodyfikowane przez dr Mirosława Kubasiewicz (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 21:14)