SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Społeczne, kulturowe i psychologiczne uwarunkowania nauczania języka polskiego jako obcego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Społeczne, kulturowe i psychologiczne uwarunkowania nauczania języka polskiego jako obcego
Kod przedmiotu 09.3--FiPlD-KUNJP-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologia angielska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Występuje w specjalnościach glottodydaktyka
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Irmina Kotlarska
  • dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z pogranicza psychologii i językoznawstwa. Przedstawienie różnic i analogii kulturowych wpływających na efekty nauczania języka polskiego. Uświadomienie uwikłania ideologicznego procesu kształcenia językowego.

Wymagania wstępne

Wiedza ogólna na temat języka polskiego i kultury polskiej.

Zakres tematyczny

  1. Podstawowe procesy uczenia się w nauczaniu języków.
  2. Charakterystyka dwujęzyczności. Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych.
  3. Kategoryzacja językowa i pojęcie prototypu. Skrypty kulturowe.
  4. Ogólna klasyfikacja kultur. Wyznaczniki różnic kulturowych ze szczególnym uwzględnieniem różnic w komunikacji. Kompetencje językowe i komunikacyjne a kompetencje kulturowe.
  5. Szok kulturowy, stereotyp językowy i uprzedzenia kulturowe.
  6. Komunikowanie niewerbalne i grzeczność językowa w różnych kulturach.
  7. Konteksty socjologiczne przekazywania wiedzy (edukacja a polityka, edukacja jako proces socjalizacji i kształcenia). Ukryty program w nauczaniu języka polskiego jako obcego.

Metody kształcenia

Wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywność na zajęciach (w czasie dyskusji), napisanie testu na pozytywną ocenę (osiągnięcie progu punktowego minimum 51%).

Literatura podstawowa

Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2009.

Rypel A., Ideologiczny wymiar dyskursu edukacyjnego na przykładzie podręczników języka polskiego z lat 1918-2010. Rozdział II Społeczno-polityczne i kulturowe konteksty sformalizowanego dyskursu edukacyjnego, Bydgoszcz 2012, s. 37-79.

Żydek-Bednarczuk U., Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice 2015.

 

Literatura uzupełniająca

Chomczyńska-Rubacha M., Pankowska D., Władza, ideologia, socjalizacja. Polityczność podręczników szkolnych, [w:] Podręczniki i poradniki. Teksty. Dyskursy. Perspektywy, Kraków 2011.

Gębal P., Uczący się języków obcych w świetle współczesnych koncepcji psycholingwistycznych i dydaktycznych [w:] Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019, s. 336-389.

Piekot T., Żurek A., Ideologie w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego [w:] Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław 2008, s. 206-218.

Nawracka J. M., Nauczanie języka polskiego jako polskiego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej, Kraków-Gliwice 2020.

Wierzbicka A., Język - umysł - kultura. Wybór prac, red. J. Bartmiński, Warszawa 1999.

Wierzbicka A., Podwójne życie człowieka dwujęzycznego [w:] W. Miodunka (red.) Język polski w świecie, Warszawa 1990, s. 71-105.

Żurek A., Definiowanie i klasyfikowanie strategii  komunikacyjnych [w:] Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków 2018, s. 63-108.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 14:06)