SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Społeczne, kulturowe i psychologiczne uwarunkowania nauczania języka polskiego jako obcego |
Kod przedmiotu | 09.3--FiPlD-KUNJP-S22 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologia angielska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Występuje w specjalnościach | glottodydaktyka |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie |
Zaznajomienie słuchaczy z podstawowymi zagadnieniami z pogranicza psychologii i językoznawstwa. Przedstawienie różnic i analogii kulturowych wpływających na efekty nauczania języka polskiego. Uświadomienie uwikłania ideologicznego procesu kształcenia językowego.
Wiedza ogólna na temat języka polskiego i kultury polskiej.
Wykład z elementami dyskusji, prezentacja multimedialna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywność na zajęciach (w czasie dyskusji), napisanie testu na pozytywną ocenę (osiągnięcie progu punktowego minimum 51%).
Bartmiński J., Stereotypy mieszkają w języku. Studia etnolingwistyczne, Lublin 2009.
Rypel A., Ideologiczny wymiar dyskursu edukacyjnego na przykładzie podręczników języka polskiego z lat 1918-2010. Rozdział II Społeczno-polityczne i kulturowe konteksty sformalizowanego dyskursu edukacyjnego, Bydgoszcz 2012, s. 37-79.
Żydek-Bednarczuk U., Komunikacja i edukacja międzykulturowa w glottodydaktyce, Katowice 2015.
Chomczyńska-Rubacha M., Pankowska D., Władza, ideologia, socjalizacja. Polityczność podręczników szkolnych, [w:] Podręczniki i poradniki. Teksty. Dyskursy. Perspektywy, Kraków 2011.
Gębal P., Uczący się języków obcych w świetle współczesnych koncepcji psycholingwistycznych i dydaktycznych [w:] Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019, s. 336-389.
Piekot T., Żurek A., Ideologie w podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego [w:] Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław 2008, s. 206-218.
Nawracka J. M., Nauczanie języka polskiego jako polskiego w perspektywie refleksyjnej i kulturowej, Kraków-Gliwice 2020.
Wierzbicka A., Język - umysł - kultura. Wybór prac, red. J. Bartmiński, Warszawa 1999.
Wierzbicka A., Podwójne życie człowieka dwujęzycznego [w:] W. Miodunka (red.) Język polski w świecie, Warszawa 1990, s. 71-105.
Żurek A., Definiowanie i klasyfikowanie strategii komunikacyjnych [w:] Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków 2018, s. 63-108.
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Iwona Pałucka-Czerniak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 14:06)