Celem przedmiotu jest przyswojenie wiedzy o metodach i technikach badawczych stosowanych w hotelarstwie, dotyczących oceny jakości usług hotelu, oceny lojalności potencjalnych i stałych gości, pomiaru satysfakcji klienta, skuteczności konkurowania jakością oraz efektywności promocyjnych hotelu.
Wymagania wstępne
Podstawowe wymagania z zakresu podstaw ekonomii, ekonomiki turystyki i rekreacji, wiedza z zakresu podstaw marketingu.
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do treści dotyczących badania jakości usług hotelarskich. Badania marketingowe w przedsiębiorstwie turystycznym.
Klasyfikacja metod, technik badawczych na rynku hotelarskim.
Metody badań jakości usług hotelarskich.
Zasady budowy kwestionariusza do badań jakościowych w hotelarstwie.
Techniki pomiaru jakości usług hotelarskich.
Metody prezentacji wyników badań.
Badania jakościowe Servqual, CSI, CIT oraz TQM.
Badanie lojalności i preferencji gości hotelowych.
Metody gromadzenia danych o lojalności klienta w hotelarstwie.
Norma ISO 9001 w przedsiębiorstwach hotelarskich. System HACCP w gastronomii hotelarskiej.
Pomiary skuteczności konkurowania przez jakość w hotelarstwie.
Metody kształcenia
Podczas wykładów i ćwiczeń ilustrowane będą materiały poglądowe (prezentacja multimedialna).
Wykład – w zależności od omawianego problemu - metody konwencjonalne lub problemowe oraz metoda pokazu, dyskusja.
Ćwiczenia - metoda ćwiczeniowa, metoda pokazu, dyskusja. Podczas ćwiczeń studenci przygotują dla wybranego przedsiębiorstwa turystycznego i przeprowadzą analizę profilu klienta wybranej usługi hotelarskiej.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady: zaliczenie pisemne, które będzie obejmować materiał z wykładów. Termin zaliczenia: zgodnie z harmonogramem studiów.
Ćwiczenia: przygotowanie i prezentacja projektu.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z: wykładu (50%) i ćwiczeń (50%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z ćwiczeń i wykładu.
Literatura podstawowa
Czubała A. (i in.), Marketing w przedsiębiorstwie – ujęcie operacyjne, PWE, Warszawa 2020.
Milic-Czerniak R. (red.), Badania marketingowe: nowe metody badań i zastosowania, Difin, Warszawa 2019.
Panasiuk A., Szuman-Dobska M., Urban W., Metodyka pomiaru jakości usług, Wyd. Texter, Warszawa 2016.
Urban W., Siemieniako D., Lojalność klientów. Modele, motywacja i pomiar, Wyd. PWN, Warszawa 2012.
Urban W., Zarządzanie jakością usług, Wyd. PWN, Warszawa 2018.
Literatura uzupełniająca
1. Borkowski S., Wszendybył E., Jakość i efektywność usług hotelarskich, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
2.Fitrzyk A., Obsługa ruchu turystycznego: praca zbiorowa, Wyd. Krakowskiej Szkoły Hotelarskiej, Kraków 2006.
3.Panasiuk A., Jakość usług turystycznych, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 22-02-2023 21:32)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.