SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Turystyka kulturowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Turystyka kulturowa
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-TK
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Armin Mikos von Rohrscheidt, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest przybliżenie zagadnień oraz zjawisk zachodzących w turystyce kulturowej, ich uwarunkowań i konsekwencji.

Wymagania wstępne

Znajomość treści przedmiotów: podstawy turystyki, regionalistyka, nowe trendy w turystyce

 

Zakres tematyczny

Wykłady:

  1. Relacje pomiędzy kulturą, dziedzictwem kulturowym a turystyką: specyfika turystyki kulturowej
  2. Zarys dziejów turystyki kulturowej – najważniejsze epoki rozwoju i jego historyczne determinanty.
  3. Typy zasobów stanowiących podstawę produktów turystyki kulturowej, m.in. światowa i krajowe listy obiektów dziedzictwa
  4. Podział turystyki kulturowej. Konsekwencje rozwoju różnych form turystyki kulturowej dla krajowego sektora turystyki i rekreacji oraz jej lokalnej oferty.
  5. Krajobraz kulturowy w turystyce jako walor turystyczny oraz wyraz tożsamości regionów i obszarów lokalnych.
  6. Perspektywy rozwoju turystyki kulturowej w Polsce i na świecie.
  7. Zarządzanie w turystyce kulturowej i jej marketing (touroperatorzy a lokalne sieci produktowe).
  8. Szanse i zagrożenia związane z rozwojem turystyki kulturowej rozmaitych obszarach jej recepcji – perspektywa turystyki zrównoważonej.
  9. Wrażliwość turystyki kulturowej (popytu, sektora organizatorów, struktury produktów)  na kryzysy ekonomiczne, polityczne i epidemiczne

Ćwiczenia:

  1. Wybrane formy turystyki kulturowej: uczestnicy i organizatorzy, typowe obszary recepcji i specyfika oferty
  2. Miejska turystyka kulturowa– wycieczka po starym mieście Zielonej Góry z wykorzystaniem sylabusów miejsc opracowanych na zajęciach
  3. Wiejska turystyka kulturowa (analiza przykładowej oferty lokalnej).
  4. Turystyka tematyczna (analiza wykorzystania koncentracji walorów i potencjału dla stworzenia produktu obszarowego lub linearnego)
  5. Klasyczne, nowe i niszowe formy turystyki kulturowej (analiza wybranej oferty touroperatora)
  6. Charakterystyka odbiorcy turystyki kulturowej (Porównanie demograficznego profilu uczestników wypraw lub konsumentów pakietów lokalnych)
  7. Produkt markowy turystyki kulturowej. Typologia produktów na podstawie analizy porównawczej jednego obszaru recepcji

Metody kształcenia

Wykłady obejmują treści o charakterze teoretycznym - zagadnienia dotyczące przestrzeni w turystyce kulturowej, krajobrazu kulturowego oraz edukacyjnej roli turystyki kulturowej. Część ćwiczeniowa polega na analizie, prezentacji i dyskusji nad wybranymi formami turystyki kulturowej oraz społeczno-gospodarczo-kulturowymi konsekwencjami ich rozwoju

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawę oceny końcowej stanowi wynik testu zaliczeniowego, obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. Podstawą oceny z ćwiczeń jest prezentacja multimedialna przygotowana przez studentów dotycząca wybranego zagadnienia, zgodnego z tematyką realizowaną na zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Mikos v. Rohrscheidt A, Turystyka kulturowa: fenomen, potencjał, perspektywy (Wyd. 1 2008 Milenium Gniezno, Wyd. 2 2010 Kultour Poznań, Wyd. 3 2016 KulTour), Poznań.
  2. Kowalczyk A. (red.), Turystyka Kulturowa. Spojrzenie geograficzne, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
  3. Mikos von Rohrscheidt A., Zarządzanie w turystyce kulturowej, tom I. Konteksty, koncepcje, strategie, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2020.
  4. Mikos von Rohrscheidt A., Zarządzanie w turystyce kulturowej, tom II Obszary, relacje, oferta, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2020.
  5. Mikos v. Rohrscheidt A., Interpretacja dziedzictwa w turystyce kulturowej, Konteksty, podmioty, zarządzanie, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2021
  6. Szczepanowski E., Ekonomika turystyki kulturowej, Wyd. Difin,. Warszawa, 2015.
  7. Murzyn-Kupisz M., Dziedzictwo kulturowe a rozwój lokalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.
  8. Małek J., Turystyka kulturowa jako czynnik rozwoju lokalnego, Prace i Studia Geograficzne, 32, 2003
  9. Buczkowska K, Mikos v. Rohrscheidt A. (red), Współczesne formy turystyki kulturowej , Wyd. AWF w Poznaniu, Poznań, 2009
  10. Mikos v. Rohrscheidt A., Turystyka kulturowa w płynnej rzeczywistości. Quaestionis disputatae, KulTour, Poznań, 2016
  11. Turystyka kulturowa (naukowe czasopismo online) – www.turystykakulturowa.org (wybrane i rekomendowane artykuły z kolekcji tematycznych: Krajobrazowe aspekty w turystyce kulturowej i zarządzanie w turystyce kulturowej)

Literatura uzupełniająca

  1. 1. Madurowicz M., Rozumienie turystyki miejskiej, (w:) Jażdżewska I. (red.), Funkcja turystyczna miast, XXI Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Łódź, 2008.
  2. Różycki P, Turystyka a pielgrzymowanie, Wyd. WAM, Kraków, 2017.
  3. Zmyślony P., Globalizacja i turystyka w miastach: szanse i zagrożenia, (w:) Folia Turistica t.25, 2011.
  4. Kowalczyk A., Cztery 4Hs jako czynniki kształtujące region turystyki kulturowej, „Turystyka Kulturowa” Nr  122 (1/2022), s. 109-152.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 21-02-2023 12:26)