Celem zajęć jest przybliżenie zagadnień oraz zjawisk zachodzących w turystyce kulturowej, ich uwarunkowań i konsekwencji.
Wymagania wstępne
Znajomość treści przedmiotów: podstawy turystyki, regionalistyka, nowe trendy w turystyce
Zakres tematyczny
Wykłady:
Relacje pomiędzy kulturą, dziedzictwem kulturowym a turystyką: specyfika turystyki kulturowej
Zarys dziejów turystyki kulturowej – najważniejsze epoki rozwoju i jego historyczne determinanty.
Typy zasobów stanowiących podstawę produktów turystyki kulturowej, m.in. światowa i krajowe listy obiektów dziedzictwa
Podział turystyki kulturowej. Konsekwencje rozwoju różnych form turystyki kulturowej dla krajowego sektora turystyki i rekreacji oraz jej lokalnej oferty.
Krajobraz kulturowy w turystyce jako walor turystyczny oraz wyraz tożsamości regionów i obszarów lokalnych.
Perspektywy rozwoju turystyki kulturowej w Polsce i na świecie.
Zarządzanie w turystyce kulturowej i jej marketing (touroperatorzy a lokalne sieci produktowe).
Szanse i zagrożenia związane z rozwojem turystyki kulturowej rozmaitych obszarach jej recepcji – perspektywa turystyki zrównoważonej.
Wrażliwość turystyki kulturowej (popytu, sektora organizatorów, struktury produktów) na kryzysy ekonomiczne, polityczne i epidemiczne
Ćwiczenia:
Wybrane formy turystyki kulturowej: uczestnicy i organizatorzy, typowe obszary recepcji i specyfika oferty
Miejska turystyka kulturowa– wycieczka po starym mieście Zielonej Góry z wykorzystaniem sylabusów miejsc opracowanych na zajęciach
Wiejska turystyka kulturowa (analiza przykładowej oferty lokalnej).
Turystyka tematyczna (analiza wykorzystania koncentracji walorów i potencjału dla stworzenia produktu obszarowego lub linearnego)
Klasyczne, nowe i niszowe formy turystyki kulturowej (analiza wybranej oferty touroperatora)
Charakterystyka odbiorcy turystyki kulturowej (Porównanie demograficznego profilu uczestników wypraw lub konsumentów pakietów lokalnych)
Produkt markowy turystyki kulturowej. Typologia produktów na podstawie analizy porównawczej jednego obszaru recepcji
Metody kształcenia
Wykłady obejmują treści o charakterze teoretycznym - zagadnienia dotyczące przestrzeni w turystyce kulturowej, krajobrazu kulturowego oraz edukacyjnej roli turystyki kulturowej. Część ćwiczeniowa polega na analizie, prezentacji i dyskusji nad wybranymi formami turystyki kulturowej oraz społeczno-gospodarczo-kulturowymi konsekwencjami ich rozwoju
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Podstawę oceny końcowej stanowi wynik testu zaliczeniowego, obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. Podstawą oceny z ćwiczeń jest prezentacja multimedialna przygotowana przez studentów dotycząca wybranego zagadnienia, zgodnego z tematyką realizowaną na zajęciach.
Kowalczyk A. (red.), Turystyka Kulturowa. Spojrzenie geograficzne, Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
Mikos von Rohrscheidt A., Zarządzanie w turystyce kulturowej, tom I. Konteksty, koncepcje, strategie, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2020.
Mikos von Rohrscheidt A., Zarządzanie w turystyce kulturowej, tom II Obszary, relacje, oferta, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2020.
Mikos v. Rohrscheidt A., Interpretacja dziedzictwa w turystyce kulturowej, Konteksty, podmioty, zarządzanie, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2021
Szczepanowski E., Ekonomika turystyki kulturowej, Wyd. Difin,. Warszawa, 2015.
Murzyn-Kupisz M., Dziedzictwo kulturowe a rozwój lokalny, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2012.
Małek J., Turystyka kulturowa jako czynnik rozwoju lokalnego, Prace i Studia Geograficzne, 32, 2003
Buczkowska K, Mikos v. Rohrscheidt A. (red), Współczesne formy turystyki kulturowej , Wyd. AWF w Poznaniu, Poznań, 2009
Mikos v. Rohrscheidt A., Turystyka kulturowa w płynnej rzeczywistości. Quaestionis disputatae, KulTour, Poznań, 2016
Turystyka kulturowa (naukowe czasopismo online) – www.turystykakulturowa.org (wybrane i rekomendowane artykuły z kolekcji tematycznych: Krajobrazowe aspekty w turystyce kulturowej i zarządzanie w turystyce kulturowej)
Literatura uzupełniająca
1. Madurowicz M., Rozumienie turystyki miejskiej, (w:) Jażdżewska I. (red.), Funkcja turystyczna miast, XXI Konwersatorium Wiedzy o Mieście, Łódź, 2008.
Różycki P, Turystyka a pielgrzymowanie, Wyd. WAM, Kraków, 2017.
Zmyślony P., Globalizacja i turystyka w miastach: szanse i zagrożenia, (w:) Folia Turistica t.25, 2011.
Kowalczyk A., Cztery 4Hs jako czynniki kształtujące region turystyki kulturowej, „Turystyka Kulturowa” Nr 122 (1/2022), s. 109-152.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 21-02-2023 12:26)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.