Zapoznanie ze strukturą i zasadami funkcjonowania współczesnych organizacji; zrozumienie i docenienie wiedzy z zakresu zarządzania; opanowanie podstawowych metod i technik planowania, organizowania, przewodzenia i kontroli; nabycie umiejętności stosowania zasad zarządzania w praktyce gospodarczej; zrozumienie potrzeby zdobywania wiedzy.
Wymagania wstępne
Znajomość podstawowych pojęć i praw ekonomicznych.
Zakres tematyczny
Wykłady
Wprowadzenie do przedmiotu. Zarządzanie - jego istota i znaczenie.
Geneza i rozwój nauki o zarządzaniu.
Organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania.
Zasoby organizacji (kapitał ludzki, zasoby materialne, procesy).
Władza, komunikacja w zarządzaniu i konflikty w organizacji.
Cele zarządzania. Funkcje zarządzania - planowanie i organizowanie.
Funkcje zarządzania - przewodzenie i kontrolowanie.
Struktura organizacyjna.
Zarządzanie jako proces informacyjno-decyzyjny.
Metody i zasady zarządzania.
Istota pracy kierowniczej. Style kierowania, role kierownicze i umiejętności kierowników.
Etyczny i kulturowy kontekst zarządzania.
Ćwiczenia
Interdycyplinarność nauki organizacji i zarządzania.
Budowa i funkcjonowanie efektywnego zespołu.
Zastosowanie podejścia opisowo-ulepszającego i funkcjonalno wzorującego oraz metod twórczych do rozwiązywania problemów w zarządzaniu.
Komunikacja i negocjacje w organizacji.
Tworzenie planu strategicznego przedsiębiorstwa.
Sporządzenie planu operacyjnego (jednorazowego i trwale obowiązującego).
Metody i zasady motywowania.
Projektowanie struktury organizacyjnej.
Zarządzanie czasem i organizacja pracy własnej.
Polityka kadrowa w przedsiębiorstwie.
Praca z konfliktem w zarządzaniu.
Stres i asertywność w pracy menadżera.
Metody kształcenia
metody podające: wykład informacyjny z wykorzystaniem technik multimedialnych; wykład konwersatoryjny
metody poszukujące: problemowe (sytuacyjne: opracowanie planu, sposobów motywowania; ćwiczeniowo-praktyczne: studium przypadku - struktura organizacyjna przedsiębiorstwa, rozwiązywanie problemów); dyskusji (okrągłego stołu); eksponujące (pokaz, drama - komunikacja).
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykład: zdanie przedmiotowego kolokwium obejmującego treści wykładowe i praktyczne umiejętności (test - 20 pytań, pytania jednokrotnego wyboru, prawda-fałsz lub otwarte) - na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie 50% łącznej sumy punktów
Ćwiczenia: zaliczenie 2 sprawdzianów (pytania otwarte z tematyki ćwiczeń; na ocenę pozytywną wymagane uzyskanie 50% łącznej sumy punktów), przygotowanie referatu na temat „Strategia motywowania pracowników” w grupach (ocenie podlega kompletność zagadnień, merytoryka opracowania oraz prezentacja referatu na zajęciach)
Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną składającą się w 50% z oceny z testu końcowego i w 50% z oceny z ćwiczeń (ocena z ćwiczeń może zostać podwyższona za aktywność)
Literatura podstawowa
Griffin R.W., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2018
Korzeniowski L., Podstawy zarządzania organizacjami, Wyd. Difin, Warszawa 2019
Zakrzewska-Bielawska A. (red.), Podstawy zarządzania: teoria i ćwiczenia, GAB Doradztwo Wydawnicze Grzegorz Boguta, Warszawa 2017
Żabiński L. (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym: zarys problematyki, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2015
Literatura uzupełniająca
Cohen S., Eimicke W., Management Fundamentals, Columbia University Press, New York 2021.
Journal of Economics&Management, The Karol Adamiecki University of Economics - wybrane artykuły
Organization&Management: scientific quarterly, Wyd, Politechniki Śląskiej - wybrane artykuły
Jemielniak D., Latusek-Jurczak D., Zarządzanie, Wyd. Poltext, Warszawa 2014
Uwagi
Literatura zostanie uaktualniona w roku rozpoczęcia zajęć.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 24-02-2023 18:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.