SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Regionalistyka |
Kod przedmiotu | 04.4-WZS-TiRP-R |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Warsztaty | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studenta niezbędnej wiedzy z zakresu regionalistyki, jak: region, regionalizm, regionalistyka, regionalizacja, mała ojczyzna, zakorzenienie, tożsamość lokalna, euroregiony, regiony transgraniczne, glokalizm, lokalizm. Uzyskanie niezbędnej wiedzy o rozwoju regionalizmu w Polsce oraz o miejscu kultury w delimitacjach regionalnych. Nabycie podstawowych umiejętności warsztatu regionalisty.
Ogólna wiedza o regionie i kraju. Przedmiot realizowany od podstaw.
1. Istota i znaczenie regionalistyki.
2. Badania regionalne – źródła informacji i metody badawcze; czas i przestrzeń w badaniach regionalnych
3. Dzieje regionalizmu (geneza, rozwój, charakterystyka)
4. Regionalizacja i regiony Polski na wybranych przykładach; delimitacja regionów
5. Wiedza lokalna – „mała ojczyzna” – zakorzenienie – tożsamość lokalna
6. Dziedzictwo kulturowe w regionalistyce – kultura ludowa, grupy etniczne, tożsamość regionalna
7. Inicjatywy regionalne formalne: muzealnictwo, działalność towarzystw i stowarzyszeń i in.
8. Inicjatywy regionalne oddolne, nieformalne
9. Inicjatywy transgraniczne; euroregiony
10. Województwo lubuskie: regiony historyczne, etniczne i administracyjne; regiony; regionalizmy; zakorzenienie – „małe ojczyzny"
11. metodyka i projektowanie realizacji regionalnych imprez i wydarzeń turystycznych
Metody podające (wykład, pokaz, pogadanka, praca z materiałami źródłowymi).
Metody problemowe (studium przypadków, opracowanie projektowe).
Metody aktywizujące (dyskusje, burza mózgów, referat, prezentacje, zajęcia terenowe).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład: Egzamin – ustny, opisowy, testowy, in.
Warsztaty: Warunkiem zaliczenia jest ocena z zajęć, w tym terenowych.
Ćwiczenia: Warunkiem zaliczenia jest ocena zadań projektowych.
Ocena końcowa: Ocena sumaryczna ocen końcowych z wykładu, ćwiczeń i warsztatów.
1. Konieczka-Śliwińska D., Miedzińska I. (red.), Badania jakościowe w regionalistyce, Instytut Historii UAM, Poznań 2016.
2. Żelichowski R. (red.), Współpraca transqraniczna. Euroregiony, Instytut Studiów Politycznych PAN, Warszawa 2016.
3. Wójcik M. (red.), Społeczeństwo – region – miejsce. 2013, Studia Regionalne, Łódź 2013.
4. Szewczuk A., Kogut, Jaworska M., Zioło M., Rozwój lokalny i regionalny, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2011.
5. Nikitorowicz J., Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
1. Maik W., Rembowska K., Suliborski A. (red.), Terytorium, region, miejsce – czas i przestrzeń w geografii, Wyd. WSG w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2008.
2. Brzezińska A. W., Hulewska A., Słomska J. (red.), Edukacja regionalna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006.
3. Malendowski W., Ratajczak M., Euroregiony, Wyd Atla2, Wrocław 2000.
Opracowania regionalne, np. Studia Lubuskie
Tematyczne portale i strony internetowe.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 04-04-2023 12:15)