SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Język obcy kierunkowy (język niemiecki w turystyce) - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Język obcy kierunkowy (język niemiecki w turystyce)
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-JNwT
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Jerzy Bielerzewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Egzamin

Cel przedmiotu

Konwersatorium obejmuje utrwalenie, rozwijanie oraz doskonalenie umiejętności językowych czytania, mówienia, słuchania oraz pisania z położeniem nacisku na język zawodowy branży turystycznej. Studenci w trakcie zajęć utrwalają oraz rozszerzają swoje dotychczasowe wiadomości z zakresu gramatyki i leksyki, oraz poznają i utrwalają elementy języka specjalistycznego z zakresu turystyki. Celem zajęć jest przygotowanie studenta do wykorzystania nabytych sprawności językowych w praktyczny sposób w realnych sytuacjach zawodowych. Ponadto, student zostaje uwrażliwiony na istotne różnice kulturowe pomiędzy Polską i krajami niemieckiego obszaru językowe. Istotną część zajęć stanowi krajoznawstwo i przekazanie informacji na temat historii i geografii krajów z niemieckiego obszaru językowego (RFN, Austria, Szwajcaria).

Wymagania wstępne

Dobra znajomość języka obcego na poziomie szkoły ponadgimnazjalnej.

Zakres tematyczny

Zagadnienia z gramatyki

  • czasy gramatyczne;
  • okresy warunkowe typ 1,2,3 oraz okresy warunkowe mieszane;
  • strona bierna;
  • mowa zależna (zdania twierdzące, pytające oraz rozkazujące w tym prośby i sugestie);
  • czasowniki (czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, czasowniki modalne, czasowniki modalne w przeszłości;
  • konstrukcje bezokolicznikowe;
  • zdania wyrażające życzenie i przypuszczenie;
  • przymiotniki (stopniowanie regularne i nieregularne, pozycja i kolejność przymiotników w zdaniu);
  • przysłówki (stopniowanie regularne i nieregularne);
  • imiesłowy czasu teraźniejszego i przeszłego;
  • słowotwórstwo.

Tematyka/Słownictwo

  • Turystyka i krajoznawstwo krajów niemieckojęzycznych;
  • czas wolny (sport, podróżowanie i zwiedzanie, pasje i zainteresowania, zakupy i jedzenie);
  • wiedza o krajach niemieckiego obszaru językowego (zagadnienia kulturowe, wydarzenia historyczne, zabytki i atrakcje turystyczne);
  • praca (słownictwo związane z typem osobowości, kwalifikacjami oraz umiejętnościami niezbędnymi do wykonywania danego zawodu, rozmowy związane z poszukiwaniem pracy, bezrobociem, rozmowy kwalifikacyjne);
  • środowisko naturalne (kształtowanie środowiska i ochrona przyrody, urbanizacja, słownictwo dotyczące fauny i flory, pogoda i zjawiska klimatyczne, klęski żywiołowe typy krajobrazu oraz ukształtowanie terenu);
  • komputer i Internet w obecnym świecie;
  • siła reklamy w turystyce i we współczesnym świecie;
  • problemy współczesnego świata (bezrobocie, skażenie środowiska, terroryzm, zdrowie);
  • globalizacja;
  • wynalazki i nowoczesne technologie;
  • rola nauki we współczesnym świecie;
  • problemy społeczne, polityczne i ekonomiczne w kraju i na świecie;
  • rozrywka muzea, kina teatry.

Funkcje językowe

  • prowadzenie rozmowy towarzyskiej (powitania i pożegnania, gratulowanie oraz wyrażanie żalu lub kondolencji);
  • wyrażanie prośby i podziękowania;
  • przepraszanie i usprawiedliwianie się;
  • rozmowy prywatne i służbowe;
  • udzielanie i zasięganie informacji;
  • negocjowanie;
  • relacjonowanie wydarzeń;
  • udzielanie rad, wyrażanie konieczności lub przypuszczenia;
  • podawanie przykładów, podkreślanie;
  • przerywanie wypowiedzi rozmówcy, zmiana tematu;
  • pisanie tekstów o charakterze formalnym oraz prywatnym;
  • prezentacja projektów.

Metody kształcenia

Metody eksponujące: drama, metoda symulacyjna.

Metody poszukujące: giełda pomysłów.

Metody ćwiczeniowo - praktyczne: ćwiczeniowa, praca indywidualna - ćwiczenia praktyczne, praca zespołowa - projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • zaliczenie wszystkich testów w semestrze;
  • ocena z prezentacji, samodzielnego wykonywania prac domowych lub zadanych prac pisemnych sprawdzających  umiejętność pisania dłuższych lub krótszych form np. listów, maili, raportów;
  • ocena aktywności na zajęciach, zaangażowania oraz przygotowania studentów do zajęć;
  • obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w semestrze).

Literatura podstawowa

Język niemiecki:

  1.         Chomicki P., Język niemiecki zawodowy w branży turystyczno-hotelarskiej
  2.         Kienzler I, Słownik turystyki i hotelarstwa polsko-niemiecki i niemiecko-polski 
  3.         Macaire D., Nicolas G.: Wirtschaftsdeutsch für Anfänger. Ernst Klett International. Stuttgart, 1998.
  4.         Bęza S.: Deutsch im Biüro. Poltex. Warszawa, 1998.
  5. ˗        Themen Neu 3. Lehrbuch + Arbeitsbuch. Max Hüber Verlag, 2001

˗        Materiały własne.

 

Literatura uzupełniająca

˗        Hauptkurs.: Deutsch als Fremdsprache. Niveaustufe B2. Hüber Verlag, 2006.

˗        Słownik obrazkowy polsko/niemiecki.

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Jerzy Bielerzewski (ostatnia modyfikacja: 19-04-2022 12:16)