SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy rekreacji - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy rekreacji
Kod przedmiotu 04.4-WZS-TiRP-PodR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Olga Mądrzak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Egzamin

Cel przedmiotu

Wyposażenie w wiedzę z zakresu rekreacji, kształtowania aktywnej podstawy pro-rekreacyjnej, samodzielnego planowania, programowania i realizacji różnych form rekreacji, niezależnie od odbiorców i miejsc realizacji. Umiejętność oceny efektów swojego działania.

Wymagania wstępne

Brak przeciwwskazań do zajęć ruchowych.

Zakres tematyczny

Ćwiczenia (15h)

  1. Zarys dziejów rekreacji.
  2. Klasyfikacja i analiza form rekreacji.
  3. Czynniki i bariery rozwoju rekreacji.
  4. Rekreacja osób niepełnosprawnych.
  5. Patologiczne zachowania dzieci i młodzieży w czasie wolnym. Zapobieganie przejawom niewłaściwego spędzania czasu wolnego.
  6. Organizacja rekreacji w Polsce i wybranych krajach.
  7. Nowe kierunki w „Sporcie dla wszystkich” w Polsce i na świecie.

 Laboratoria (30h)

  1. Gry i zabawy podwórkowe.
  2. Gry i zabawy z wykorzystaniem elementów środowiska naturalnego.
  3. Team building i imprezy integracyjne.
  4. Gry i zabawy z wykorzystaniem przyborów nietypowych.
  5. Zabawy zręcznościowe, kształtujące refleks i spostrzegawczość.
  6. Gry edukacyjne, zagadki i łamigłówki w rekreacji.
  7. Quest terenowy.
  8. Dzień rekreacji w klubie seniora.
  9. Gra z elementami biegu na orientację.
  10. Letnie igrzyska olimpijskie – impreza dla dzieci.
  11. Zimowe igrzyska olimpijskie – impreza dla dzieci.

Metody kształcenia

Metody podające (prezentacja multimedialna), metoda aktywizująca, dyskusja, zajęcia praktyczne.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia:

frekwencja, pozytywna ocena z projektu

Laboratoria:

frekwencja, aktywność na zajęciach, pozytywna ocena z projektów

Ocena końcowa:

pozytywna ocena z ćwiczeń i laboratorium, pozytywna ocena z egzaminu

Literatura podstawowa

  1. Zarys teorii rekreacji ruchowej. Dąbrowski A., 2006, AlmaMer WSE, AWF, Warszawa.
  2. Teoria i metodyka rekreacji: zagadnienia podstawowe. (red.) Kiełbasiewicz-Drozdowska I., Siwiński W., AWF Poznań
  3. Wstęp do teorii rekreacji. Napierała M., Muszkieta R., 2011, Wyd. UKW, Bydgoszcz.
  4. Rekreacja ruchowa w teorii i praktyce. (red.) Kubińska Z., Bergier B., 2005, PWSZ Biała Podlaska
  5. Rekreacja ruchowa. Zagadnienia teoretyczno-metodologiczne. Siwiński W., 2004, Wyd. Naukowe WSHiG, Poznań
  6. Animacja czasu wolnego w turystyce: praktyczny podręcznik dla animatorów. Bączek J.B., 2009, Stageman Polska, Warszawa.
  7. Metodyka i technika pracy animatora czasu wolnego. Litwicka P., 2010, Proksenia, Kraków.

Literatura uzupełniająca

  1. Uczestnictwo Polaków w rekreacji ruchowej i jego uwarunkowania. (red.) Dąbrowski A., 2003, WN Novum, Warszawa - Płock

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 27-02-2023 21:22)