SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Warsztaty komunikacji interpersonalnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Warsztaty komunikacji interpersonalnej
Kod przedmiotu 04.4-WB-TiR2P-F2-WarKI-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest rozwój kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej analizowanych z perspektywy:

- komunikatywności - pozyskiwanie informacji, nawiązywanie kontaktu, przekazywanie zrozumiałych informacji, komunikacja werbalna i niewerbalna, słuchanie, bariery w komunikacji;

- pracy w zespole: komunikacja grupowa, budowanie relacji, współpraca grupowa, przyjmowanie ról grupowych, wpływ grupowy.

Wymagania wstępne

znajomość zagadnień realizowanych podczas socjologii oraz psychologii społecznej

Zakres tematyczny

1. Pojęcie komunikacji interpersonalnej. Zasady skutecznej komunikacji. Komunikowanie informacyjne a komunikowanie perswazyjne. Strategie komunikacji. 

2. Komunikacja werbalna i niewerbalna. Uważne i nieoceniające słuchanie.

3. Bariery w komunikowaniu. Typowe błędy komunikacyjne. Szumy i filtry komunikacyjne. Komunikacja asertywna.

4. Płeć a komunikacja. Style komunikacji kobiet i mężczyzn.

5. Zasady komunikacji w grupie. Umiejętność współpracy i diagnozy procesów zachodzących w grupie. przezwyciężanie sytuacji konfliktowych.

6. Kontakt z grupą oraz z drugim człowiekiem online- zalety i ograniczenia. Wypracowanie efektywnych sposobów komunikowania się w Internecie oraz nauki zdalnej.

7. Autoprezentacja. Wystąpienia publiczne. Kłamstwo i manipulacje.

8.Analiza i praca własna nad sposobami komunikowania się. Określenie własnego stylu w komunikacji. Analiza swojego sposobu interakcji z innymi – okno Johari.

9. Debata.

Metody kształcenia

wykład problemowy, wykład informacyjny, dyskusja, burza mózgów, praca w grupie, praca indywidualna 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Warunkiem zaliczenia jest udział w procesie negocjacji na zadany temat

Literatura podstawowa

1. McKay, M.,Davis, M., Fanning, P., Sztuka skutecznego porozumiewania się. Sopot: GWP, 2018.

2. Kuś G., Trening umiejętności w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Materiały szkoleniowe, Warszawa 2012.

3. Sikorski W., Niewerbalna komunikacja interpersonalna. Doskonalenie przez trening, Warszawa Difin 2018.

4. Hulewska A., Asertywność w ćwiczeniach, Warszawa Samo Sedno 2014.

5. Filiciak M., Ptaszek G., (red.).Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 2009. 

Literatura uzupełniająca

1. Cheri H., Mowa ciała. Jak ważne jest pierwsze wrażenie, Warszawa Świat Książki 2008.

2. Cebula M., Męskość i kobiecość w wymiarze komunikowania, w: Kobiecość i męskość (red. Bogna Bartosz). Warszawa: ENETEIA, 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 02-02-2023 16:09)