SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Andragogika |
Kod przedmiotu | 04.4-WB-TiR2P-F1-An-S21 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 20 | 1,33 | 12 | 0,8 | Zaliczenie na ocenę |
Wykształcenie u studentów umiejętności dostrzegania i diagnozowania potrzeb edukacyjnych ludzi w różnych środowiskach społecznych i zróżnicowanych pod względem wieku (w szczególności dorosłych). Kształtowanie umiejętności doboru umiejętności doboru odpowiednich form kształcenia i samodoskonalenia zawodowego przez całe życie. Umiejętność oferowania produktów turystycznych zawierających możliwości edukacyjne i poznawcze dla ludzi dorosłych.
Przedmiot realizowany od podstaw
1. Przedmiot, struktura i zadania andragogiki. Perspektywa uczenia się przez całe życie – uczenie się w kolejnych etapach życia i kariery.
2. Wczesna dorosłość – charakterystyka fazy życia. Człowiek dorosły – fazy odpowiedzialności życiowej. Starość w cyklu życia. Uczenie się człowieka dorosłego.
3. Aktywność kulturalna i turystyczna ludzi dorosłych.
4. Potrzeby i możliwości wychowania dorosłych. Uczeń dorosły – specyfika dydaktyki. Determinanty i swoistość wychowania dorosłych. Proces kształcenia dorosłych i jego główne składniki. Cele kształcenia. Formy edukacji dorosłych. Treści kształcenia i zasady ich organizacji. Zasady nauczania dorosłych.
5. Metody kształcenia dorosłych. Środki dydaktyczne. Kształcenie ustawiczne jako społeczna potrzeba uzupełniania wiedzy. Uzupełnianie wiedzy jako zjawisko społeczne. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie szkolnym. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie pozaszkolnym.
6. Edukacja osób „trzeciego wieku” – uniwersytety trzeciego wieku.
Ćwiczenia konwersatoryjne
Prezentacja „studium przypadku” z zastosowaniem środków audio-wizualnych (prezentacja multimedialna).
Opracowanie oferty DK skierowanej do dorosłych
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych: refleksje andragoga, „Adam Marszałek”, Toruń, 2010.
2. Czerniawska O., Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2011.
3. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych, Warszawa 1992.
4. Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 02-02-2023 15:50)