SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Andragogika - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Andragogika
Kod przedmiotu 04.4-WB-TiR2P-F1-An-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Agnieszka Gandecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 20 1,33 12 0,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wykształcenie u studentów umiejętności dostrzegania i diagnozowania potrzeb edukacyjnych ludzi w różnych środowiskach społecznych i zróżnicowanych pod względem wieku (w szczególności dorosłych). Kształtowanie umiejętności doboru umiejętności doboru odpowiednich form kształcenia i samodoskonalenia zawodowego przez całe życie. Umiejętność oferowania produktów turystycznych zawierających możliwości edukacyjne i poznawcze dla ludzi dorosłych.

Wymagania wstępne

Przedmiot realizowany od podstaw

Zakres tematyczny

1. Przedmiot, struktura i zadania andragogiki. Perspektywa uczenia się przez całe życie – uczenie się w kolejnych etapach życia i kariery.

2. Wczesna dorosłość – charakterystyka fazy życia. Człowiek dorosły – fazy odpowiedzialności życiowej. Starość w cyklu życia. Uczenie się człowieka dorosłego.

3. Aktywność kulturalna i turystyczna ludzi dorosłych. 

4. Potrzeby i możliwości wychowania dorosłych. Uczeń dorosły – specyfika dydaktyki. Determinanty i swoistość wychowania dorosłych. Proces kształcenia dorosłych i jego główne składniki. Cele kształcenia. Formy edukacji dorosłych. Treści kształcenia i zasady ich organizacji. Zasady nauczania dorosłych. 

5. Metody kształcenia dorosłych. Środki dydaktyczne. Kształcenie ustawiczne jako społeczna potrzeba uzupełniania wiedzy. Uzupełnianie wiedzy jako zjawisko społeczne. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie szkolnym. Potrzeba uzupełniania wiedzy w systemie pozaszkolnym.

6. Edukacja osób „trzeciego wieku” – uniwersytety trzeciego wieku.

Metody kształcenia

Ćwiczenia konwersatoryjne

Prezentacja „studium przypadku” z zastosowaniem środków audio-wizualnych (prezentacja multimedialna).

Opracowanie oferty DK skierowanej do dorosłych

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • Aktywne uczestnictwo w zajęciach
  • Pozytywna ocena z przygotowania i przedstawienia programu działalności DK w formie oferty dla dorosłych

Literatura podstawowa

  1. Aleksander T.: Andragogika. Podręcznik akademicki. Radom-Kraków 2009.
  2. Turos L., Andragogika ogólna, Warszawa 2004.
  3. Zych A., Człowiek wobec starości. Szkice z gerontologii społecznej, Warszawa 1999.
  4. Stolarczyk – Ambroziak E., Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Poznań 2004.

Literatura uzupełniająca

1. Boczukowa B., Jak kształcić dorosłych: refleksje andragoga, „Adam Marszałek”, Toruń, 2010.

2. Czerniawska O., Nowe drogi w andragogice i gerontologii, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź, 2011.

3. Wujek T. (red.), Wprowadzenie do pedagogiki dorosłych, Warszawa 1992.

4. Pietrasiński Z., Rozwój człowieka dorosłego, Warszawa 1990.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 02-02-2023 15:50)