SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Gry i zabawy ruchowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Gry i zabawy ruchowe
Kod przedmiotu 16.2-WB-TiR2P-GiZR-S21
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Turystyka i rekreacja
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Biczysko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Osiągnięcie przez studenta kompetencji do prowadzenia kooperacyjnych gier ruchowych. Przekazywanie studentowi wiedzy merytorycznej związanej z przeprowadzaniem gier kooperacyjnych i przygodowych, wdrożenie umiejętności stosowania różnorodnych metod realizacji zadań ruchowych oraz przygotowanie studentów do samodzielnej pracy i wzbogacania własnego warsztatu pracy oraz sprawności fizycznej.

Wymagania wstępne

Brak przeciwwskazań do ruchu

Zakres tematyczny

  1. Podział zabaw, rodzaje zabaw i gier ruchowych. Podstawowe pojęcia i klasyfikacje zabaw i gier ruchowych.
  2. Zabawy i gry ruchowe jako środek w procesie społecznego, psychicznego i fizycznego rozwoju człowieka. Bezpieczeństwo podczas zajęć zabaw i gier ruchowych.
  3. Tworzenie i modyfikowanie zabaw i gier ruchowych.
  4. Podział zabaw i gier ruchowych, wartości zabaw i gier ruchowych, metodyka nauczania zabaw i gier ruchowych.
  5. Elementy organizacji zajęć z zastosowaniem zabaw i gier ruchowych: dobór gier i zabaw dla potrzeb terapii zajęciowej, posługiwanie się sprzętem. Zabawy i gry integracyjne.
  6. Zasób zabaw i gier: ożywiające, orientacyjno-porządkowe, bieżne, uspokajające.
  7. Zasób zabaw i gier rozwijających twórcze myślenie i wyobraźnię.
  8. Wykorzystanie przyborów i przyrządów do gier i zabaw ruchowych. 
  9. Zabawy rozwijające współpracę i współdziałanie - wyścigi konkursowo-turniejowe. 
  10. Metodyka nauczania gier drużynowych - przykład gry drużynowej.
  11. Gry plenerowe i drużynowe.

Metody kształcenia

wykład informacyjny, gra dydaktyczna, inscenizacja, ćwiczenia ruchowe

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Pisemne zaliczenie z  wiedzy teoretycznej dotyczącej przedmiotu, przygotowanie konspektu gry i zabaw na ocenę, prowadzenie gry na ocenę.

Literatura podstawowa

1.     Bondarowicz M., Staniszewski T. 2015. Teoria i metodyka zabaw i gier ruchowych. AWF, Warszawa.

2.     Cieślicka M., Stankiewicz B., Muszkieta R., Wybrane zabawy i gry ruchowe. Poznań, WS Uni-Terra, Asin, Orsie, 2017.

3.     Trześniowski R., Zabawy i gry ruchowe. Warszawa, WSIP, 1995.

Literatura uzupełniająca

  1. Mielniczuk M., Staniszewski T. 1999. Stare i nowe gry drużynowe. TELBIT, Warszawa.
  2. Urniaż J., Jurgielewicz-Urniaż M., Witkowicz E., 2005, Zabawy i gry ruchowe. Cz. 1, (Przewodnik do ćwiczeń) – Olsztyn.
  3. Urniaż J., Jurgielewicz-Urniaż M., Witkowicz E., 2006, Zabawy i gry ruchowe. Cz. 2, (Przewodnik do ćwiczeń) - Olsztyn

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 23-02-2023 13:07)