SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Organizacja i funkcjonowanie jednostek rekreacyjnych |
Kod przedmiotu | 04.4-WB-TiR2P-OiFJ-S22 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Turystyka i rekreacja |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy w zakresie organizacji i zarządzania jednostek realizujących usługi rekreacyjne i sportu masowego. Student powinien poznać strukturę instytucji rekreacyjnych oraz powinien umieć planować usługi sportowo-rekreacyjne.
Wiedza z zakresu rekreacji i organizacji wypoczynku
Wykłady:
1. Sport i rekreacja: podstawy prawne, ustawa o sporcie.
2. Struktura organizacyjna sportu i rekreacji w Polsce.
3. Organizacje pozarządowe działające w zakresie kultury fizycznej. Cele, zadania, podstawy prawne organizacji pozarządowych.
4. Rodzaje organizacji pozarządowych: stowarzyszenia, uczniowskie kluby sportowe, fundacje.
5. Klub sportowy: formy organizacyjno-prawne.
6. Organizacje pożytku publicznego. Wolontariat w placówkach i organizacjach sportowo-rekreacyjnych.
7. Warunki bezpieczeństwa i zasady prowadzenia działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej.
Ćwiczenia:
1. Dzieje stowarzyszeń w Polsce. Definicja stowarzyszenia i jego struktura organizacyjna.
2. Rodzaje zrzeszeń: stowarzyszenie zwykłe, związek stowarzyszeń, terenowe jednostki organizacyjne.
3. Uczniowski klub sportowy. Podstawy prawne i zasady funkcjonowania.
4. Działalność i struktura organizacyjna ośrodków sportu i rekreacji: cele i zadania, formy działalności, infrastruktura sportowo-rekreacyjna.
5. Organizacja i funkcjonowanie Miejskich Ośrodków Sportu i Rekreacji.
6. Dom kultury w systemie oświatowym. Domy kultury jako placówki zajmujące się rozwojem sportu i rekreacji.
Metody podające: prezentacja multimedialna, wykład interaktywny.
Metody praktyczne: metoda projektów, studium przypadku, wyjazd studyjny do MOSIR i DK.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie wykładu: kolokwium zaliczeniowe.
zaliczenie ćwiczeń: poprawna realizacja zadań z karty pracy.
Końcowa ocena: średnia ocen z wykładu i ćwiczeń.
1. Sawicki W., Stowarzyszenia kultury fizycznej. Podstawy prawno finansowe, SGH, Warszawa 2005.
2. Rapacz A., Przedsiębiorstwo turystyczne w gospodarce rynkowej, AE Wrocław, 2011
3. Turkiewicz E., Organizacja imprez turystycznych, KSH, Kraków 2017
Zmodyfikowane przez dr Agnieszka Gandecka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 11:59)