SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia
Kod przedmiotu 05.8-WB-Biol2P-Psych-S19
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Mróz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest poznanie sposobu rozumienia zjawisk psychicznych w zakresie poszczególnych nurtów psychologicznych, a także poznanie podstawowych procesów psychicznych oraz rozwojowych w kontekście sytuacji edukacyjno- wychowawczych.

 

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę na temat otaczającej go rzeczywistości społecznej.

Zakres tematyczny

Wykłady:

Szkoła behawiorystyczna:  Procesy  warunkowania klasycznego, warunkowania instrumentalnego i modelowania. 

Psychoanaliza: pojęcie procesów świadomych i nieświadomych. Struktury psychiczne.  Mechanizmy obronne osobowości.

Psychologia poznawcza: szkoła Gestalt i jej założenia, teoria J. Piageta.

Psychologia humanistyczna: założenia dotyczące natury ludzkiej, samorealizacja, praktyczne wykorzystanie założeń psychologii humanistycznej w wychowaniu.

Wybrane teorie dotyczące rozwoju człowieka.

Dzieci ze specjalnymi potrzebami w systemie edukacyjnym.

Ćwiczenia:

Temperament: cechy temperamentalne, teorie temperamentu dotyczące dorosłych i dzieci.

Pojęcie osobowości w różnych ujęciach teoretycznych i praktyczne wykorzystanie wiedzy o osobowości.

Stres psychologiczny: przyczyny, przebieg, konsekwencje dla zdrowia, style radzenia sobie ze stresem.

Procesy poznawcze: spostrzeganie, myślenie, pamięć i uczenie się, uwaga. Praktyczne zastosowanie wiedzy o procesach poznawczych w edukacji.

Komunikowanie się i relacje międzyludzkie.

Style wychowawcze i ich wpływ na rozwój dziecka.

Metody kształcenia

Wykład: Wykład z prezentacją multimedialną, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia: praca z tekstem, dyskusja, studium przypadku, rozwiązywanie zadań, referat.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład:  pozytywna ocena z egzaminu pisemnego. Dolny próg zaliczenia egzaminu: 50% poprawnych odpowiedzi.

Ćwiczenia: pozytywna ocena z referatu . Aktywność studenta podczas zajęć może podnieść ocenę o 1 stopień.

Ocena końcowa jest średnią ocen z wykładu i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

Birch A., Psychologia rozwojowa w zarysie. Warszawa 2011.

Borecka-Biernat D., (2013), Zachowania agresywne dzieci i młodzieży. Uwarunkowania oraz możliwości ich przezwyciężania. Warszawa: Difin.

Gerrig R., Zimbardo Ph., Psychologia i życie. Warszawa 2008.

Meyer R. (2003), Psychopatologia. Jeden przypadek- wiele teorii, Sopot: GWP.

Strelau J., Psychologia różnic indywidualnych, Warszawa 2002.

 

 

 

Literatura uzupełniająca

Borecka-Biernat D. (red.) (2010). Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Wardzawa: Difin.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Anna Mróz (ostatnia modyfikacja: 18-04-2022 13:08)