SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodologia nauk przyrodniczych |
Kod przedmiotu | 08.1-WB-BSD-MNP-W-S14_pNadGenKSXO7 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biologia / Biologia środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zaznajomienie studentów z teorią, metodami oraz technikami badawczymi stosowanymi w naukach przyrodniczych. Ponadto zaprezentowana zostanie ogólna
specyfika poznania naukowego, a zwłaszcza proces zdobywania i pomnażania wiedzy w dziedzionie przyrodoznawstwa, także w aspekcie historycznym. Celem szczegółowym
jest także nabycie przez studentów umiejętności właściwego formułowania problemów badawczych, doboru i wartościowania źródeł oraz weryfikacji uzyskanych wyników
Studenci powinni mieć opanowane podstawy logiki matematycznej oraz wiedzy o przyrodzie i społeczeństwie w zakresie przewidzianym programem szkoły średniej
1. Nauka. Kulturotwórcze znaczenie.
2. Przedmiot i terminologia metodologii badań naukowych.
3. Naukoznawstwo. Klasyfikacje nauk.
4. Nauki przyrodnicze - specyfika obszaru eksploracji badawczej
5. Problemy badawcze, hipotezy badawcze - formułowanie i weryfikacja.
6. Metody pomiaru. Standardy prowadzenia badań w naukach przyrodniczych.
7. Obserwacja naukowa.
8. Eksperyment naukowy.
9. Badania z udziałem ludzi i zwierząt.
10. Ryzyko w badaniach naukowych. Błędy opisu i pomiaru.
11. Patologie życia naukowego.
12. Prawne i moralne ograniczenia zakresu naukowej eksploracji w środowisku naturalnym.
13. Redakcja i publikacja wyników badań w obszarze nauk przyrodniczych.
14. Prawidłowości rozwoju nauki w dziejach ludzkości. Paradygmaty naukowe.
15. Etos nauki. Etyka zawodowa naukowca.
Stosownie do treści realizowanego tematu stosowane będę trzy rodzaje wykładów - wykład informacyjny, problemowy lub konwersatoryjny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Podczas kolokwium zaliczeniowego studenci będą odpowiadać na pytania i rozwiązywać problemy zawarte w formularzu testu. Dotyczyć one będą treści omawianych na
ćwiczeniach i wykładach.
Na ostateczną ocenę składać się będzie aktywność na zajęciach oraz rezultat osiągnięty przy rozwiązywaniu testu
1. Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006.
2. Hajduk Z., Metodologia nauk przyrodniczych, Lublin 2001.
3. Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.
4. Pieter J., Zarys metodologii pracy naukowej, Warszawa 1975.
1.. Heller M., Filozofia przyrody. Zarys historyczny, Kraków 2004.
2. Popper K.R., Logika odkrycia naukowego, Warszawa 2002.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Dancewicz (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 14:18)