SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Farmakologia z toksykologią |
Kod przedmiotu | 12.0-WB-BTD-FzT-S20 |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Biotechnologia / Biotechnologia farmaceutyczna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2022/2023 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Egzamin |
1. Zapoznanie studenta z istotnymi równicami miedzy lekiem chemicznym, biologicznym ( referencyjnym) oraz lekiem biopodobnym.2. Zdobycie wiedzy na temat terapii genowej.3. Zapoznanie studenta ze sposobami wytwarzania leków metodą inżynierii genetycznej.4.Zdobycie wiedzy na temat rozwoju rynku leków biologicznych w Polsce i na świecie.5 Kształtowanie świadomości z zakresu dostępności do leków biologicznych w Polsce 6. Kształtowanie umiejętności w zakresie praktycznego zastosowania leków biologicznych w terapii chorób autoimmunologicznych, cywilizacyjnych, nowotworowych 7. Zapoznanie studenta z sytuacją prawną w Polsce i w Europie dotycząca zasad stosowania leków innowacyjnych i biopodobnych 8. Zdobycie wiedzy z zakresu nadzoru nad bezpieczeństwem stosowania leków biologicznych w praktyce klinicznej. 9.Kształtowanie wiedzy z zakresu prowadzonych badań klinicznych w procesie powstawania leku biologicznego.
Student powinien znać podstawy biologii molekularnej, chemii medycznej, mikrobiologii, farmakologii, etyki
Ćwiczenia 1. Leki biotechnologiczne- sposób ich wytwarzania z wykorzystaniem inżynierii genetycznej. 2. Farmakokinetyka i farmakodynamika leków otrzymywanych metodami biotechnologicznymi.3.Problemy prawne i kliniczne związane z substytucją leków oryginalnych chemicznych i biotechnologicznych przez ich odpowiedniki.4. Leki biologiczne i biopodobne- kluczowe różnice istotne dla klinicysty.5. Monitorowanie bezpieczeństwa leków biologicznych w tym leków biopodobnych.6. Korzyści i zagrożenia wynikające z wprowadzenia leków biopodobnych, znaczenie dostępności, zalecenia EMA.7. Organizacja badania nad lekiem biologicznym,8.Procedura inicjacyjna badania klinicznego w ośrodkach badawczych. 9. Przetwarzanie danych w badaniach klinicznych. 10.GCP- zasady prowadzenia badań klinicznych 11.Rozwój rynku leków biologicznych w Polsce.12.Dostępność i ograniczenia w stosowaniu leczenia biologicznego w Polsce.13.Przeciwciała monoklonalne- zastosowanie w immunoterapii.14. Biologiczne produkty lecznicze-aspekty prawne. Nanotechnologie stosowane w terapii celowanej. Wykłady1. Leki biologiczne stosowane w chorobach nowotworowych 2. Rola leków biologicznych w dermatologii 3. Leki biologiczne stosowane w cukrzycy 4. Leki biologiczne stosowane w RZS 5. Leki biologiczne stosowane w astmie ciężkiej 6. Leki biologiczne stosowane w mukowiscydozie 7. Leki biologiczne stosowane w zapaleniu wątroby typu C 8. Leki biologiczne stosowane w leczeniu nieswoistych chorób zapalnych jelit 9. Leki biologiczne stosowane w wybranych chorobach nowotworowych 10. Leki biologiczne stosowane w leczeniu raka jajnika 11. Rola leków biologicznych w leczeniu stwardnienia rozsianego 12. Innowacyjne leczenie biologiczne w przewlekłej białaczce szpikowej13. Terapie biologiczne w toczniu rumieniowatym układowym.14.Możliwości i perspektywy terapii genowej chorób nowotworowych
Platforma zdalnego nauczania-wykład w formie kształcenia na odległość ( ELWyk) w przypadku zagrożenia epidemicznego, ćwiczenia w systemie hybrydowym
prezentacja multimedialna,
czat, bieżące sprawdzanie wiedzy nabytej przez studenta, zaliczenie ćwiczeń i egzamin w formie testu
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie końcowe ćwiczeń odbywać się będzie w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy, w ustalonym z przedstawicielem roku terminie.
Zaliczenie w formie testu 2/3 pytań jednokrotnego wyboru, oraz 1/3 pytań wielokrotnego wyboru. Zaliczenie końcowe ćwiczeń uzyskają studenci, którzy zdobyli min 60% poprawnych odpowiedzi. Student ma prawo do 2- krotnego poprawiania zaliczenia końcowego ćwiczeń.
Zasady oceny zaliczenia ćwiczeń
60-70%- ocena dost
71-80%- ocena dość dobry
81-89%- ocena dobry
90-95%- ocena dobry plus
96-100%- ocena bardzo dobry
Zasady zaliczenia egzaminu z przedmiotu
Po uzyskaniu zaliczenia z ćwiczeń student przystępuje do zaliczenia przedmiotu- egzaminu ( ćwiczenia plus wykłady) w ustalonym z przedstawicielem roku terminie.
Egzamin odbędzie się w formie zdalnej z wykorzystaniem platformy. Student przygotowuje się do egzaminuw oparciu o wiadomośći zdobyte na wykładach i ćwiczeniach oraz na podstawie wskazanego przez Wykładowcę piśmiennictwa. Egzamin w formie testu- 2/3 pytań jednokrotnego wyboru, 1/3 pytań wielokrotnego wyboru. Student ma prawo do 2- krotnej poprawy egzaminu
Zasady oceny z egzaminu
70-75%- ocena dost
76-80%- ocena dość dobry
81-89%- ocena dobry
90-95%- ocena dobry plus
96-100%- ocena bardzo dobry
1.Oliver Kayser Podstawy biotechnologii farmaceutycznej Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2003
2. Rainer H. Muller, Oliver Kayser Biotechnologia farmaceutyczna PZWL 2003.
3. Maria Jarecka, Piotr Borowicz Terapeutyczne i rynkowe perspektywy rekombinowanych leków Instytut Biotechnologii i Antybiotyków 2003
4.FiedurekJ. Bednarski W Podstawy biotechnologii przemysłowej WNT 2012
5. Ratledge C, Kristansen B ( red) Podstawy biotechnologii Wyd. Nauk. PWN Warszawa 20212
1. Dominika Neumann Leki biopodobne w aspekcie optymalizacji wydatków na ochronę zdrowia Farmacja Współczesna 2013
2. BuchowiczJ: Biotechnologia molekularna Wyd Nauk PWN Warszawa 2012
Zmodyfikowane przez dr Andrzej Jurkowski (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 14:26)