SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody biotechnologiczne w działalności antropogenicznej - PW9a - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody biotechnologiczne w działalności antropogenicznej - PW9a
Kod przedmiotu 13.4-WB-BTP-met.bt-S22
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Biotechnologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kamiński, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 25 1,67 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem cyklu zajęć programowych jest zapoznanie studentów z aspektami zastosowania i wykorzystania metod biotechnologicznych w zróżnicowanych formach działalności antropogenicznej. Studenci zaznajamiają się ze znaczeniem i praktycznym stosowaniem zjawisk i procesów biotechnologicznych w działalności antropogenicznej: Biotechnologia; funkcje, znaczenie w rolnictwie, przemyśle, medycynie, ochronie środowiska. Działalność antropogeniczna. Technologie ochrony atmosfery. Metody usuwania zanieczyszczeń pyłowych i gazowych. Biotechnologiczne wykorzystanie odpadów. Uzdatnianie wody. Usuwanie żelaza i manganu z wód głębinowych. Biologiczne oczyszczanie ścieków. Metoda osadu czynnego. Złoża biologiczne. Filtry biologiczne. Złoża fluidalne. Nitryfikacja i denitryfikacja. Oczyszczalnie dwu- i wielostopniowe. Chemiczno-fizyczna i biologiczna eliminacja fosforu. Filtracja w oczyszczaniu ścieków. Usuwanie substancji biogennych w oczyszczalniach komunalnych. Uzdatnianie ścieków tłuszczowo-białkowych z przemysłu. Oczyszczalnie glebowo-roślinne. Utylizacja odpadów. Odzyskiwanie surowców i energii z odpadów. Unieszkodliwianie odpadów komunalnych, organicznych, przemysłowych, niebezpiecznych. Bioremediacja. Biotechnologiczne usuwanie efektów eksploatacji surowców ropopochodnych. Biotechnologiczne zwalczanie pasożytów i ich identyfikacja w wodzie i glebie. Wykorzystanie biotechnologii w regulacji stanów fizjologicznych komórki.

Wymagania wstępne

Wymagane jest wstępne zapoznanie się z podstawowymi wiadomościami z zakresu planowania eksperymentu biologicznego i biotechnologicznego, jego pełnej, reprezentatywnej i pomyślnej realizacji, w warunkach naturalnych i laboratoryjnych, prawidłowego opracowania wyników badań, właściwego wnioskowania i interpretacji. Studenci powinni zaznajomić się ze strukturą projektu naukowego i klasyfikacją metod badawczych. Powinni zapoznać się z empirycznymi metodami badawczymi, zasadami obserwacji naukowej, metodami eksperymentalnymi. Studenci powinni także poznać proces badania statystycznego, analizy statystyczne, czynniki warunkujące wybór metod bazujących na eksperymentach diagnostycznych. Sukcesywnie studiowane zagadnienia metodyczne pozwolą poznać zasady planowania metod biotechnologicznych, ogólnych zasad eksperymentowania, wybranych metod statystycznych stosowanych do opracowania wyników badań. Słuchacze powinni znać zasadnicze prawidłowości wnioskowania statystycznego, metody weryfikacji hipotez, estymacji, zasady analizy danych empirycznych, formułowania wniosków, kryteria doboru, czynniki determinujące wybiórczość otrzymanych wyników, techniki weryfikacji. Studenci winni zaznajomić się z badaniami przeglądowymi, wykrywaniem zależności przyczynowo-skutkowych i metodami badania procesów biologicznych, analizą szeregów czasowych i trendów.

Wymagane jest wstępne zapoznanie się z podstawowymi wiadomościami z zakresu możliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w ochronie środowiska, medycynie, rolnictwie, biochemii, chemii, fizyki, optyki, wykorzystania biokatalizatorów w ochronie środowiska, przemyśle, przetwarzaniu sygnałów oraz we wszelkich formach działalności antropogenicznej w środowisku.

Zakres tematyczny

Techniki i metodologie wykorzystania biotechnologicznych procesów i metod doświadczalnych we wszelkich formach działalności antropogenicznej: rolnictwie, przemyśle, medycynie, ochronie środowiska. Wybrane przykłady zastosowania metod doświadczalnych w działalności człowieka. Technologie ochrony atmosfery. Metody usuwania zanieczyszczeń pyłowych i gazowych. Metody biotechnologicznego wykorzystanie odpadów. Metody uzdatniania wody. Usuwanie żelaza i manganu z wód głębinowych. Metody biologicznego oczyszczania ścieków i wody. Metoda osadu czynnego. Złoża biologiczne. Filtry biologiczne. Metody złóż fluidalnych. Nitryfikacja i denitryfikacja. Metody oczyszczania dwu- i wielostopniowego. Chemiczno-fizyczna i biologiczna eliminacja fosforu. Filtracja w oczyszczaniu ścieków. Metody doświadczalne usuwania substancji biogennych w oczyszczalniach komunalnych. Metody uzdatniania ścieków tłuszczowo-białkowych z przemysłu. Metody stosowane w oczyszczalniach glebowo-roślinnych. Utylizacja odpadów. Odzyskiwanie surowców i energii z odpadów. Metody unieszkodliwiania odpadów komunalnych, organicznych, przemysłowych, niebezpiecznych. Metody doświadczalne biotechnologicznego zwalczania pasożytów i ich identyfikacji w glebie i wodzie. Wykorzystanie odpowiedniej metodologii w regulacji stanów fizjologicznych komórki.

-  Biotechnologia; definicja, funkcje i znaczenie.

-  Historia biotechnologii (odkrycia i nowe techniki biologiczne na przestrzeni dziejów).

-  Trendy współczesnej biotechnologii (w rolnictwie; w przemyśle; w medycynie; w ochronie środowiska).

-  Energochłonność i zaopatrzenie energetyczne.

-  Metody stosowane w badaniach atmosfery.

-  Usuwanie związków chloroorganicznych.

-  Wykorzystanie mikroorganizmów biodegradujących.

-  Ochrona atmosfery (monitoring; ochrona powietrza przed skażeniami chemicznymi).

-  Technologie ochrony atmosfery. (Metody usuwania zanieczyszczeń pyłowych. Metody usuwania zanieczyszczeń gazowych).

-  Metody usuwania odpadów i ponowne ich wykorzystanie.

-  Uzdatnianie wody pitnej.

-  Uzdatnianie wody przemysłowej.

-  Zmiękczanie wody.

-  Biologiczny aspekt zanieczyszczania wód powierzchniowych.

-  Mikrobiologiczna ocena zanieczyszczenia wód powierzchniowych.

-  Wskaźniki eutrofizacji wód.

-  Usuwanie żelaza i manganu z wód głębinowych na złożach aktywowanych.

-  Biologiczne metody oczyszczania ścieków. (Rodzaje ścieków. Ścieki jako roztwór odżywczy. Tlenowe procesy przemiany materii. Beztlenowe procesy przemiany materii. Mechanizmy i kinetyka enzymów w biologicznym oczyszczaniu ścieków).

-  Metoda osadu czynnego. (Osad czynny jako czynnik oczyszczający. Istotne czynniki w metodzie osadu czynnego. Obciążenie i wiek osadu. Stężenie tlenu i zapotrzebowanie na tlen).

-  Złoża biologiczne. (Przebieg procesu oczyszczania w złożu biologicznym. Temperatura i napowietrzenie. Denitryfikacja w złożu biologicznym. Eliminacja fosforu w złożu biologicznym. Złoża zanurzane. Inne metody stosowane w złożach biologicznych).

-  Filtry biologiczne.

-  Złoża fluidalne.

-  Procesy nitryfikacji w oczyszczaniu ścieków; podstawy mikrobiologiczne i eliminacja azotu.

-  Podstawy i metody denitryfikacji. Warunki denitryfikacji. Czynniki oddziałujące na denitryfikację.

-  Nitryfikacja i denitryfikacja w oczyszczalniach wielostopniowych.

-  Oczyszczalnie dwustopniowe. Przystosowania oczyszczalni dwustopniowych do eliminacji azotu.

-  Dodatkowe zabiegi ulepszające skład ścieków.

-  Chemiczno-fizyczna eliminacja fosforu (podstawy i metody).

-  Biologiczna eliminacja fosforu (podstawy; gromadzenie fosforu w mikroorganizmach; usuwanie fosforu ze ścieków; krążenie fosforu; biotechnologiczne metody eliminacji fosforu).

-  Oczyszczalnie z osadem czynnym do biologicznego usuwania fosforu. Zakres i możliwości optymalizacji.

-  Filtracja (zastosowanie w oczyszczaniu ścieków; sprawność urządzeń filtracyjnych; systemy filtrów).

-  Usuwanie substancji biogennych z osadu nadmiernego w oczyszczalniach komunalnych.

-  Uzdatnianie ścieków tłuszczowo-białkowych z przemysłu mięsnego.

-  Techniczne metody ochrony hydrosfery.

-  Różnorodność biotechnologicznych metod oczyszczania ścieków.

-  Proces remediacji gleb. (Definicje i znaczenie remediacji gleb. Podział i charakterystyka metod remediacji gleb. Chemiczne metody remediacji gleb (blokowanie metali ciężkich). Biotechnologiczne metody remediacji gleb. Biodegradacja związków organicznych w glebie).

-  Oczyszczalnie glebowo-roślinne (różnorodność biotechnologicznych zastosowań).

-  Biotechnologiczne metody ochrony litosfery.

-  Odpady jako źródło zanieczyszczeń środowiska. (Podział odpadów. Zasady gospodarki odpadami. Utylizacja odpadów. Metody ograniczania ilości odpadów. Technologie i odzyskiwanie surowców i energii z odpadów. Gospodarowanie surowcami wtórnymi).

-  Odpady komunalne (charakterystyka; właściwości technologiczne). (Gospodarowanie odpadami komunalnymi (gromadzenie, usuwanie i gospodarcze wykorzystanie). Unieszkodliwianie odpadów komunalnych (składowanie odpadów na wysypiskach; eksploatacja wysypiska; procesy zachodzące na wysypiskach odpadów; powstawanie biogazów; rekultywacja i poeksploatacyjne zagospodarowanie terenu wysypiska; kompostowanie; technologie kompleksowego przerobu odpadów komunalnych; fermentacja metanowa w komorach).

-  Odpady organiczne. (Odpady przetwórstwa surowców zwierzęcych (przemysł drobiowy; przemysł mleczarski). Osady ściekowe (klasyfikacja; wykorzystanie; unieszkodliwianie).

-  Odpady przemysłowe. (Odpady z górnictwa (wykorzystanie gospodarcze; rekultywacja składowisk odpadów górniczych). Odpady energetyczne (składowanie; gospodarcze wykorzystanie; biotechnologiczna rekultywacja składowisk).

-  Odpady niebezpieczne (charakterystyka; gospodarka odpadami niebezpiecznymi; biotechnologie).

-  Biotechnologiczne metody intensywnej ochrony środowiska.

-  Zastosowanie metod biotechnologicznych w ekologii człowieka.

-  Ekonomiczne aspekty uwarunkowane inwazjami pasożytów u człowieka i zwierząt. (Kontrola inwazji pasożytniczych. Leki przeciwpasożytnicze i mechanizmy ich działania. Lekooporność pasożytów i przyczyny jej powstawania. Mechanizmy lekooporności. Metody wykrywania lekooporności. Immunoprofilaktyka inwazji pasożytniczych u człowieka i zwierząt).

-  Szczepionki przeciwko pasożytom.

-  Biotechnologiczne metody zwalczania pasożytów.

-  Rola pasożytów w biologicznym monitorowaniu środowiska.

-  Metody wykrywania pasożytów w środowisku.

-  Biotechnologiczne metody identyfikacji pasożytów w wodzie i glebie.

-  Parazytologiczna diagnostyka laboratoryjna.

-  Spalarnie odpadów.

-  Fizjologiczne i biochemiczne metody obrony organizmu człowieka przed substancjami toksycznymi.

-  Wybór, absorpcja i powstawanie kompleksów zawierających metale. (Dostępność biologiczna jonów metali).

-  Toksyczne metale ciężkie. Enzymy uczestniczące w detoksykacji. Regulacja genów detoksykacji.

-  Generowanie i wykorzystywanie gradientów stężenia jonów metali. Generowanie gradientów jonowych. Transport jonów przez kanały jonowe. Receptor acetylocholinowy. Kanały sodowe bramkowane przez napięcie.

-  Wiązanie się jonów metali i kompleksów z centrami aktywnymi biocząsteczek. Wybór i włączanie jonów metali w aktywne miejsca białek. Dostępność biologiczna.

-  Wiązanie się jonów i kompleksów metali z kwasami nukleinowymi.

-  Promowanie przez biopolimery oddziaływań metal-ligand.

-  Mechanizmy obrony organizmu przed reaktywnymi formami tlenu. (Białka chroniące przed reaktywnymi formami tlenu. Rola antyoksydantów w obronie organizmu. Naprawa uszkodzeń DNA).

Metody kształcenia

Metody dydaktyczne:

W celu zwiększenia efektywności nauczania przedmiotu prowadzący:

- przed rozpoczęciem zajęć praktycznych (konwersatoriów), oprócz sprawdzenia przygotowania merytorycznego studentów do zajęć wyjaśnia wszystkie niezrozumiałe kwestie, zarówno dotyczące zagadnień merytorycznych, jak i praktycznych,

- zwraca uwagę na kwestie najbardziej istotne w danym podstawowym temacie, w celu uniknięcia ew. błędów przez uczestniczących w zajęciach oraz podkreślenia stopnia istotności danych zagadnień,

- odpowiada na pytania studentów dotyczące tematyki analiz danych, jednak studenci samodzielnie przeprowadzają dyskusję, wyciągają wnioski i wykonują sprawozdania z każdorazowo odbytego konwersatorium, gdyż praktyczne podejście do danego zagadnienia jest najbardziej efektywnym, w kwestii szybkości nauczania.

Zajęcia laboratoryjne (konwersatoria). Podczas semestru odbywają się stałe kolokwia (=rozmowy ze studentem) ustne, podczas konwersatoriów. Pod koniec cyklu zajęć kolokwium końcowe (koniec semestru) ze znajomości zagadnień obejmujących treści konwersatoriów. Końcowy egzamin ustny z zakresu merytorycznego tematyki konwersatoriów.

- podczas realizacji zajęć praktycznych przeprowadzane są systematycznie kolokwia (rozmowy), co pozwoli na ciągłą rejestrację i ocenę bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności studenta podczas ich trwania. Stanowi to podstawę do zaliczenia poszczególnych zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: kolokwia cząstkowe i kolokwium końcowe (koniec semestru) ze znajomości zagadnień obejmujących treści konwersatoriów, zaliczenie ustne z zakresu merytorycznego tematyki konwersatoriów.

Podczas realizacji wykładów i zajęć dyskusyjnych przeprowadzane są systematycznie śródsemestralne pisemne testy kontrolne, śródsemestralne ustne kolokwia, ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) oraz końcowe zaliczenie ustne, kolokwia końcowe, zaliczenie ustne. W trakcie semestru odbywa się systematyczne sprawdzanie stopnia znajomości i przygotowania do konwersatoriów (kolokwia ustne; =rozmowy ze studentem).

Warunki odrabiania zajęć opuszczonych z przyczyn usprawiedliwionych: w uzasadnionych przypadkach przewiduje się możliwość wprowadzenia jednorazowego odrobienia ćwiczeń lab. (konwersatoriów) opuszczonych, dla grupy studentów, którzy opuścili zajęcia planowe z przyczyn usprawiedliwionych.

Literatura podstawowa

- Bugno M., Rokita H. (red.). 1999. Podstawowe techniki biologii molekularnej i biotechnologii. Wyd. Inst. Biol. Mol. UJ, Kraków.

- Klimiuk E., Łebkowska M. 2009. Biotechnologia w ochronie środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.

- Kirschner H. 1996. Zarys medycyny środowiskowej. Wyd. Akad. Med., Warszawa.

- Kocwowa E. 1975. Biologia w ochronie zdrowia i środowiska. PWN, Warszawa.

- Singleton P. 2000. Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie. PWN, Warszawa.

- Walker C.H., Hopkin S.P., Sibly R.M., Peakall D.B. 2002. Podstawy ekotoksykologii. PWN, Warszawa.

- Zieliński S. 2000. Skażenia chemiczne w środowisku. Wyd. Polit. Wrocł., Wrocław.

Literatura uzupełniająca

- Ambrożewicz P. 1999. Zwarty system zagospodarowywania odpadów. Wyd. Ekonomia i Środowisko, Białystok.

- Baran S., Turski R. 1995. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wyd. Akad. Roln., Lublin.

- Bartkowski T. 1979. Kształtowanie ochrony środowiska. PWN, Warszawa.

- Gajewski W., Węgleński P. 1986. Inżynieria genetyczna. PWN, Warszawa.

- Juda J., Chruściel S. 1974. Ochrona powietrza atmosferycznego. WNT, Warszawa.

- Jurasz F. 1989. Gospodarka surowcami wtórnymi. PWN, Warszawa.

- Kowal A.L., Świderska-Bróz M. 1997. Oczyszczanie wody. PWN, Warszawa-Wrocław.

- Monahan S.E. 1983. Environmental chemistry. Brooks & Cole Pub. Comp. Monterey, California. USA.

- Namieśnik J., Jamrógiewicz Z. (red.). 1998. Fizykochemiczne metody kontroli zanieczyszczeń środowiska. WNT, Warszawa.

- Roman M. 1995. Roślinne oczyszczalnie ścieków. Wyd. MOŚZNiL, Dep. Gosp. Wod., Warszawa.

- Urbaniak M. 1997. Przerób i wykorzystanie osadów za ścieków komunalnych. Wyd. Ekoinżynieria, Lublin-Łódź.

- Zalewski M. (red.). 1995. Procesy biologiczne w ochronie i rekultywacji nizinnych zbiorników zaporowych. Bibl. Monit. Środ., PIOŚ, ZES UŁ, Łódź.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Andrzej Jurkowski (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 14:42)