SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pedagogika specjalna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pedagogika specjalna
Kod przedmiotu 05.6-WL-WF-PS
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki specjalnej, możliwościami i ograniczeniami osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi niepełnosprawnościami. Kształtowanie u studentów umiejętności dopasowania oferty edukacyjnej do swoistych możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.  Uwarażliwienie studentów na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz konieczność współpracy z ich rodzicami. 

Wymagania wstępne

Zaliczenie przedmiotów: psychologia, pedagogika, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania

Zakres tematyczny

  1. Paradygmaty oraz podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (normalizacja, emancypacja, rehabilitacja, rewalidacja, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne itp.)
  2. Charakterystyka uczniów pod kątem ich możliwości oraz ograniczeń wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjnych: niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, choroby przewlekłej, niepełnosprawności wzrokowej, niepełnosprawności słuchowej, niepełnosprawności ruchowej, szczególnych uzdolnień, trudności związanych z uczeniem się, różnic kulturowych. Zasady wspierania uczniów ze SPE w zakresie kultury fizycznej. 
  3. Założenia i organizacja edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (diagnoza, kształcenie: specjalne, integracyjne, włączające, zasady kształcenia, IPET, pomoc psychologiczno-pedagogiczna).
  4. Sytuacja edukacyjna i społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i w środowisku lokalnym. 
  5. Współpraca z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sytuacja rodziców wychowujących dziecko ze SPE. Formy współpracy i wsparcia. 

Metody kształcenia

Laboratorium:  wykład konwersatoryjny, praca z tekstem, pokaz, praca w grupach. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium:  warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają:  przygotowanie i prezentacja w czasie zajęć zagadnień, praca pismena, udział w wizycie studyjnej w szkole. 

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Literatura podstawowa

  1. Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015. 
  2. Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 2001. 
  3. Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.  
  4. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.
  5. Smith D., Pedagogika specjalna (1-2), Warszawa 2011.

Literatura uzupełniająca

  1. Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych - założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
  2. Grycman M., Kaczmarek B., B., Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej  i alternatywnej), Kraków 2014.
  3. Pedagogika specjalna,  red. Z. Sękowska Warszawa.
  4. Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój i edukację, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010. 
  5. Szumski G., Wokół edukacji włączającej, Warszawa 2010.

Uwagi

 

 


Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 20:14)