Zapoznanie z podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki specjalnej, możliwościami i ograniczeniami osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z różnymi niepełnosprawnościami. Kształtowanie u studentów umiejętności dopasowania oferty edukacyjnej do swoistych możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Uwarażliwienie studentów na problemy uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz konieczność współpracy z ich rodzicami.
Wymagania wstępne
Zaliczenie przedmiotów: psychologia, pedagogika, biomedyczne podstawy rozwoju i wychowania
Zakres tematyczny
Paradygmaty oraz podstawowe pojęcia pedagogiki specjalnej (normalizacja, emancypacja, rehabilitacja, rewalidacja, niepełnosprawność, specjalne potrzeby edukacyjne itp.)
Charakterystyka uczniów pod kątem ich możliwości oraz ograniczeń wynikających ze specjalnych potrzeb edukacyjnych: niepełnosprawności intelektualnej, zaburzeń ze spektrum autyzmu, choroby przewlekłej, niepełnosprawności wzrokowej, niepełnosprawności słuchowej, niepełnosprawności ruchowej, szczególnych uzdolnień, trudności związanych z uczeniem się, różnic kulturowych. Zasady wspierania uczniów ze SPE w zakresie kultury fizycznej.
Założenia i organizacja edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (diagnoza, kształcenie: specjalne, integracyjne, włączające, zasady kształcenia, IPET, pomoc psychologiczno-pedagogiczna).
Sytuacja edukacyjna i społeczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole i w środowisku lokalnym.
Współpraca z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Sytuacja rodziców wychowujących dziecko ze SPE. Formy współpracy i wsparcia.
Metody kształcenia
Laboratorium: wykład konwersatoryjny, praca z tekstem, pokaz, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Laboratorium: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich zajęć laboratoryjnych, przewidzianych do realizacji w ramach programu. Ocenie podlegają: przygotowanie i prezentacja w czasie zajęć zagadnień, praca pismena, udział w wizycie studyjnej w szkole.
Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.
Literatura podstawowa
Chrzanowska I., Pedagogika specjalna, Kraków 2015.
Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, red. I. Obuchowska, Warszawa 2001.
Krause A., Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Kraków 2010.
Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.
Smith D., Pedagogika specjalna (1-2), Warszawa 2011.
Literatura uzupełniająca
Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych - założenia i rzeczywistość, Poznań 2001.
Grycman M., Kaczmarek B., B., Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej), Kraków 2014.
Pedagogika specjalna, red. Z. Sękowska Warszawa.
Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój i edukację, red. B. Woynarowska, Warszawa 2010.
Szumski G., Wokół edukacji włączającej, Warszawa 2010.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr Ewa Skorupka (ostatnia modyfikacja: 27-04-2022 20:14)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.